Gå i form

Sv: Gå i form

Du menar förvänd öppna precis som du misstänkte. Fast den använder jag personligen mig inte av, effekten av öppnan kan man få i "rätt" varv, men visst kan man rida det några steg för att se att det funkar. Men testa förvänd sluta, alltså utåtställd, formad i yttersidan och med framdelen innanför spåret, är super!

Innersida är alltid den sida åt vilken hästen är ställd. Du formar då inte "yttersidan" som du skriver, du formar faktiskt innersidan, även om innersidan hamnar "utåt" i den förvända slutan. :devil: :banana: :p

*knapplån*

Ursäkta en dum fråga, men hur kan en förvänd sluta vara lösgörande och en vanlig samlande? Det är ju samma rörelse fast åt olika håll... Eller har jag missat något fundamentalt här som jag borde veta? :o

Enligt mig är båda rörelserna samlande. Rider man skolor i lösgörande syfte vill jag inte använda begreppen öppna, sluta och så vidare utan utrycker mig hellre med att "flytta bogarna" eftersom vikten då inte ligger i att få respektive bakben längre in under hästen utan att få loss hästen i sidorna och göra den uppmärksam.
Men alla har vi olika tekniker!! :)

Rumpnissen skrev:
Enligt mig är båda rörelserna samlande. Rider man skolor i lösgörande syfte vill jag inte använda begreppen öppna, sluta och så vidare utan utrycker mig hellre med att "flytta bogarna" eftersom vikten då inte ligger i att få respektive bakben längre in under hästen utan att få loss hästen i sidorna och göra den uppmärksam.
Men alla har vi olika tekniker!! :)

Håller med, skolor räknas ju som samlande. Tagen bakdel och tagen framdel kan man ju räkna mer som lösgörande. Alltså att hästen istället för att korta inner musklerna länger ytter, det blir alltså inte lika krävande, risken är inte lika stor att hästen får spänningar och hästen blir mer lösgjord.

Diskussionen om lirkande är ganska intressant. En stum han som inte är rörlig kan ju vara till lika stor skada som en hand som ständigt är rörlig. Tror att vi måste definera "lirkande"

Betyder lirkande de små rörelser i handen som kan göras t ex med lill fingret, eller konstant vickande på handlederna?

"Lirkande" för mig kan vara både negativt och positivt.

Det viktigaste av allt är att handen är följsam, alltså en korrekt handställning utan spänningar.

Naturligtvis eftersträvar jag att ha så lite som möjligt i handen, hästen skall bära sig själv, men jag upplever det som att vissa hästar mår bra av lite lirkande. Att omväxlande krama tyglarna med antingen hela handen eller lillfingret kan ha en stimulerande effekt på hästar som vill gå ur formen. Alltså inget man sitter och gör hela tiden, "lirkandet" ska inte få hästen i form, utav snarare påkalla uppmärksamhet och hjälpa hästen ungefär som inspänning gör vid longering. Du får inte hästen i form med lirkande men den hjälper hästen att tänka rätt.
Nuvarande hästen försöker hitta alla möjliga utvägar för att jobba, precis i början av passet när hon är som värst med att omväxlande stanna/skygga/hoppa runt kan hon behöva lite "lirkande" men när hon kommer igång bakifrån och blir koncentrerad är handen stilla.

"Lirkande" för att få hästen i form och som görs som en statisk rörelse mer eller mindre hela tiden är naturligtvis felaktigt.

Min åsikt.

:rofl: Men alltså.. Lirka kan ju vara olika för alla...
Visst jag kan säga; "se vad han/hon sitter och lirkar med händerna"

Men jag kan även säga, om någon frågade mig var jag gjorde under gårdagens ridpass, att jag satt och "lirkade" lite i ridhuset och folk förstår precis vad jag menade...
Att jag satt och trixade lite typ, provade olika övningar, för att just lösgöra min häst, eller få bukt med ett annat problem...
ABSOLUT INTE satt och fipplade med händerna!

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
651
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 690
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
1 992
Senast: ameo
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 786
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka