gå i form (rätt form/spänd form?)

Sv: gå i form (rätt form/spänd form?)

Tyvärr är det vanligt att ridning lärs ut på det viset. Att driva hästen fram till bettet och sedan fånga upp energin som producerats bakifrån är det egentligen inget fel på men om det tolkas så att man sitter och driver hela tiden och samtidigt håller emot hela tiden har man missat något.

Håller helt med! :bow:

på en ridskola som jag red på förr så sa de att man skulle sitta och typ 'såga' ner hästen för att den skulle gå fint. men då är det väl bara huvudet som kommer ner, bakbenen åker väl ut ändå? så det är väl som att hästen går falskt. men man ska väl ändå inte sitta och dra i varannan tygel i hästens mun för att den ska kröka på nacken? :O
tål kritik

På min ridskola förespråkas tyvärr oxå driva på ordentligt och hålla emot i tyglarna, sågar man så bryr sig ingen om det utan man beröms för "den fina formen".

Jag känner mig inte nöjd med denna metod, och försöker hitta alternativa vägar... Inte lätt när man inte får stöd i detta av sin ridlärare (som jag skrev om i min form-tråd).

Alltså, hur gör du när du driver och fångar upp? Att driva och fånga upp för mig betyder inte att sitta och banka med benen och hålla emot i munnen på hästen. Rider du så förstår jag om hästen tkr det är obekvämt.

Det är så jag har lärt mig av många tränare att man ska rida, driva och ta tag i tygeln och trycka ihop hästen allt man orkar. Jag personligen har aldrig testat denna metod eftersom jag inte tycker den verkar bra för hästen och strider mot mina principer.

Jag är väldigt glad över att vi har fått en underbar tränare och chef på våran ridskola som är vettig!! Han är nog den enda tränare som jag mer eller mindre stött på i ridskolans värld som har bra värderingar och en bra syn på hur man ska rida. Här är det inte nackens position som uppmuntras utan bakbenens och ryggens position.
Dock har vi andra folk som brukar hoppa in som vikarier ibland när han tex är sjuk som jag personligen inte gillar. Utan de anser att man ska sitta och rycka i innertygeln konstant för att hästen ska gå i form. Vilket jag tycker är hemskt!!

Hoppar in här bara. :)

Som tussilago1 skriver att dom säger åt dig att sitta och rycka i innertygeln är inge bra, då blir hästen lätt hård i munnen eller får sår (i alla fall min erfarenhet från ridskoletid med ett 30-tal hårdmunnade hästar). Visst ska man ha en ständig kontakt med hästens mun, men det ska vara så små hjälper att det inte stör hästen, utan så att den bara känner stödet och kontakten i handen. Man måste tänka på att vara stilla i handen för att rörelserna ska hållas små och fina, och bara pilla lite med exempel ring- och långfingrarna, möjligen små tag med handleden. Brukar funka super för mig och hästen kämpar inte emot handen då.

Själv rider jag en 5åring som håller på att finslipas. Han går i ganska hög form men trampar under sig rejält med bakbenen och i det stora steget under får han med både rumpa och rygg. Hade dock velat få honom i lite lägre form där fram för att få honom att höja ryggen ytterliggare. Någon som har bra tips på detta kanske? :)

Kanske en dum fråga från en nybörjare 50+, när man snackar om att en häst "trampa väl under sig" kan man se det på var hästen trampar ner med bakhovarna i förhållande till framhovarna? :D menar att bakhovarna sätts i där framhovarna var, eller framför eller har det inget med "trampa väl under sig" att göra? Hur ska dom sätta ner hovarna för att det ska vara "ett bra steg"? kan dom ha bra steg "trampa väl under sig" och ändå inte ha en bra form?

Tidigt i utbildningen på ridskolorna brukar eleverna få lära sig att titta efter "övertramp", dvs att bakhoven ska sätts i framför avtrycket som framhoven just lämnat efter sig. Att hästen rör sig med övertramp är inte nödvändigtvis ett bevis för att den "trampar väl under sig". En del hästar slänger in bakbenen ordentligt under sig utan att för den delen bära mer med bak, vilket man skulle önska.

En häst som går i en samlad piaff exempelvis, för över vikt till bakdelen och trampar under sig (om den utförs korrekt vill säga) men det blir ändå inget övertramp som i exemplet ovan. En piafferande häst kan alltså både vara samlad och i en bra form hela hästen trots att det inte blir något övertramp och en häst kan gå med övertramp utan att gå i önskvärd form och bära mer med bak. Konsten är att sätta ihop allt till en fungerande helhet!;)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 331
Senast: Juli0a
·
Ridning Min älskade häst gick bort tidigare i år och var inprincip pensionerad de två sista åren. Började rida på ridskola i april och insåg då...
2
Svar
39
· Visningar
5 934
Senast: _Taggis_
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 382
Senast: Solstig
·
Träning Det här med frivillighet i träning är ett intressant ämne om än knivigt! :D Till viss del tror jag ändå det inte går att komma ifrån...
Svar
3
· Visningar
903
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama