Gå emot mina starkaste värderingar eller hoppa av utbildningen?

Vira

Trådstartare
Jag är vegetarian, djurvän och jag tycker inte att det är självklart att djur är värda mindre än människor. Nu har jag fått veta att det i min utbildning förväntas att jag ska utföra ett flertal ingrepp på en levande, sövd gris i utbildningssyfte. Bland annat ska jag skära upp den, sy ihop den, skära bort bröstvårtor, stoppa in katetrar och stanna och starta hjärtat på den. Grisen avlivas dagen därpå.

Och jag vill inte.

Det är inte det att jag känner mig äcklad (det gör jag) eller att jag tycker att det är obehagligt (det gör jag också). De delarna kan jag hantera. Men hur i hela världen ska jag kunna rättfärdiga det hela för mig själv? Om jag verkligen tycker att en gris har samma värde som en människa - vad säger det då om mig om jag kan tänka mig att tortera en gris till döds?

Alla andra kommer att göra det, och de är inga dåliga människor. Jag vill verkligen gå den här utbildningen, och jag förstår verkligen varför det är relevant att utföra de här ingreppen. Alla i min omgivning kommer dessutom tycka att jag är galen om jag hoppar av min utbildning efter flera år för en sådan här sak. Det skulle vara så fruktansvärt enkelt att stålsätta mig och gå dit och göra det - det är en enda dag, och sedan kan jag fortsätta utbildningen och förmodligen aldrig mer behöva göra något liknande.

Men hur ska jag kunna berätta det för barnbarnen?

Parallellen jag inte kan låta bli att dra, som blir väldigt relevant om jag nu har de värderingar som jag alltid har trott att jag har, är Förintelsen och SS-soldaterna. De fick höra att judarna var mindre värda än riktiga människor, alla omkring dem gjorde samma sak som de själva och normaliserade det hela, alla hejade på dem och de skulle straffas om de inte hängde med och gjorde samma saker som alla andra. Gör inte jag precis samma sak om jag går emot mina värderingar för att det är enkelt - bara det att jag gör det för att jag vill ha ett visst yrke och inte för att jag hotas till livet eller något? (OBS att jag fattar att den här parallellen inte blir det minsta relevant för människor som inte ser djur och människor som jämställda, men för mig som gör det blir den inte så smickrande.)

Eller är jag en hycklare? Trots allt använder jag en sadel av läder till hästen, och jag tar läkemedel som är testade på djur. Jag har till och med börjat slå ihjäl myggor, även om jag håller mig till sådana som anfaller mig. Är det då så mycket värre att skära i en gris, som förresten ändå kommer att utsättas för samma sak av mina klasskamrater och dö efteråt oavsett vad jag väljer att göra? (Spelar det någon roll om jag skjuter ihjäl den här juden, när mina kollegor ändå kommer att göra det om jag låter bli?) Är jag bara en hycklare som vägrar att vara den som håller i kniven fastän jag ändå godkänner att andra gör det?

Ett sista altenativ, som jag väl får försöka med, är att höra med kursledningen om det finns någon chans att jag kan slippa det här momentet. Dock så känns det sådär - för även om de skulle gå med på det betyder de att jag i så fall skär i en människa första gången jag skär i någon, och att det då absolut inte får gå fel. Som sagt, jag förstår verkligen varför vi gör det här momentet i utbildningen.

Snälla, hjälp mig att reda ut mina tankar. Just nu känns det som om jag har målat in mig i ett hörn, och det här inlägget blev nog lika förvirrat som jag känner mig. Ska jag gå emot mina värderingar? Eller ska jag efter flera år hoppa av en utbildning som jag verkligen vill gå? Är det smart att vara rationell och helt enkelt göra det som krävs och som omgivningen tycker är rätt för att nå ett mål som jag vill ha? Eller betyder det att jag är en usel människa om jag bryter mot mina värderingar så fort de blir lite jobbiga att bära?
 
Sv: Gå emot mina starkaste värderingar eller hoppa av utbildningen?

Jag förstår dig till 100% och jag valde att inte läsa de yrkena där dissektion ingick på grund av min övertygelse. Jag kan dock inte råda dig i den här frågan mer än att du kanske kan kolla om det går att slippa. Det måste väl finnas simulatorer som inte lever som man kan använda sig av istället?

Jag tycker det är betydligt lättare när det gäller människor än djur.
 
Sv: Gå emot mina starkaste värderingar eller hoppa av utbildningen?

Kan du göra mer gott i världen, för både människor o djur om du fullföljer utbildningen?

Att i onödan döda ett djur, accepterar jag inte heller. Att respektera djuret för vad det är och respektera livet för vad det är är ju en grundförutsättning för liv,långsiktigt sett.

Men genom att göra det här, obehagliga som du anser går mot dina principer så kanske du får betydligt bättre möjligheter att både leva ditt kommande liv efter dina principer + att du får bättre möjligheter att hjälpa andra. Utifrån det ska du välja. Att råda går inte.
 
Sv: Gå emot mina starkaste värderingar eller hoppa av utbildningen?

Ja jag får nog försöka höra med kursledningen om vad det finns för alternativ! Problemet är också att jag känner mig så dum och krånglig. Alla andra gör det ju utan problem ...

Jag hade inte heller valt utbildningen om jag hade fattat att det här förväntades. Att skära lite i ett grishjärta från slaktaren kan jag väl klara av - men en levande gris som dessutom ska dö enbart för den här sakens skull?

Jag tycker för övrigt också att det är enklare med människor, för de får alltid välja själva och man dödar ingen människa för att dissektionen ska ske. Vi har haft dissektion av människokroppar vilket var obehagligt men helt ok.
 
Sv: Gå emot mina starkaste värderingar eller hoppa av utbildningen?

Svårt att säga. Det är läkare jag läser till, så visst kommer jag att få möjlighet att hjälpa människor. Å andra sidan är det väl inte människor som skulle gå utan hjälp annars - de skulle bara gå till en annan läkare. Och visst, jag kommer att få hög lön och kommer att kunna skänka en hel del pengar till katthem och andra utsatta djur. Men rättfärdigar det att jag dödar ett djur nu?

Usch, jag vet inte :(.
 
Sv: Gå emot mina starkaste värderingar eller hoppa av utbildningen?

Jag läser till biolog och vi hade dissektion av mus på schemat.
Jag tvärvägrade och fick godkänt av kursledaren.
 
Sv: Gå emot mina starkaste värderingar eller hoppa av utbildningen?

Jag tycker till 100 %, mer om det var möjligt, att du ska bita ihop och operera grisen. Måååånga djur har "gått åt" under min utbildning (till veterinär) och det är ju inget man njuter av direkt. Men att inte göra det hade varit djupt oansvarigt! En död gris lider inte och följer man de hårda reglerna som finns omkring försöksdjur, som jag antar ni gör till punkt och pricka, så lider den heller inte under försöken. Man kan inte jämföra operationer på döda ting och en levande gris, man lär sig tusen miljoner gånger mer av att operera på ett levande djur.

Dina framtida patienter kommer tacka dig :).
 
Sv: Gå emot mina starkaste värderingar eller hoppa av utbildningen?

Finns det nåt annat sätt du kan lära dig på? Att dissekera nåt dött kan inte vara samma sak som nåt levande. Föds grisarna upp enbart för er eller används de i annat försök först?
 
Sv: Gå emot mina starkaste värderingar eller hoppa av utbildningen?

De där grejer måste väl vara obligatoriska på en läkarutbildning? (Hoppas jag).
 
Sv: Gå emot mina starkaste värderingar eller hoppa av utbildningen?

De där grejer måste väl vara obligatoriska på en läkarutbildning? (Hoppas jag).

Vad man går igenom på en läkarutbildning varierar väldigt mycket på var man går i landet. Dissektionerna på människa som jag har gjort finns bara på ett par ställen - resten dissekerar djur eller i simuleringar på datorn. På samma sätt är den här delen av utbildningen en dag och jag vet inte om andra delar av landet har den. Obligatoriskt tror jag säkert att det är.
 
Sv: Gå emot mina starkaste värderingar eller hoppa av utbildningen?

Svårt att säga. Det är läkare jag läser till, så visst kommer jag att få möjlighet att hjälpa människor. Å andra sidan är det väl inte människor som skulle gå utan hjälp annars - de skulle bara gå till en annan läkare. Och visst, jag kommer att få hög lön och kommer att kunna skänka en hel del pengar till katthem och andra utsatta djur. Men rättfärdigar det att jag dödar ett djur nu?

Usch, jag vet inte :(.

Vad händer med den grisen du vägrar operera? den går väl till slakt i alla fall.
Då blir ju ditt agerande lite som ett slag i luften.

Väg fördelarna mot nackdelarna
Ett intressant givande arbete med möjligheter till självförverkligande mot?
 
Sv: Gå emot mina starkaste värderingar eller hoppa av utbildningen?

Svårt att säga. Det är läkare jag läser till
I detta fall är jag stenhård - kliv av utbildningen om du inte klarar av att ta till dig de delarna. Det är ju ypperligt tillfälle att få praktisk erfarenhet från operationer på levande "patienter", som är omöjlig att få på annat sätt.
Som patient skulle jag inte vilja möta en läkare som inte har genomfört alla delar av utbildningen.
 
Sv: Gå emot mina starkaste värderingar eller hoppa av utbildningen?

Finns det nåt annat sätt du kan lära dig på? Att dissekera nåt dött kan inte vara samma sak som nåt levande. Föds grisarna upp enbart för er eller används de i annat försök först?

Jag vet faktiskt inte. Jag har inte pratat med kursledningen än. Och jo, jag håller med om att det inte kan vara samma sak. Jag förstår som sagt verkligen varför vi har det här momentet, och jag förstår att klassen kommer att lära sig massor av det. Frågan är om jag kommer att vara en del av det eller inte.

Jag är helt med på att jag, om jag vägrar, kan bli tvungen att hoppa av utbildningen. Kanske skulle jag inte heller bli tillräckligt bra som läkare om jag inte gör det här momentet. Å andra sidan - skulle jag bli tillräckligt bra som läkare om jag kan tänka mig att döda ett djur som jag anser har ungefär samma värde som en människa?
 
Sv: Gå emot mina starkaste värderingar eller hoppa av utbildningen?

Jag har en "invändning" mot det du skriver.

Du torterar inte en gris till döds. Om den är korrekt hanterad inför sövningen och sedan korrekt sövd och blir korrekt avlivad efteråt så är det inte tortyr till döds.

Jag skulle aldrig tortera ett djur till döds, men jag skulle "utan problem" göra de saker som du beskriver utifrån kriterierna jag skrev ovan.
Jag är för tillfället även kursledare på en universitetskurs där dissektion ingår. Vi har dock inom programmet som kursen ges alltid gett alternativet att göra virtuella dissektioner eftersom övningen är att se hur anatomi och morfologi ser ut, inte att öva på att göra något praktiskt. I år har vi bara en dissektion på riktiga djur och det är på höna. Hönsen är värphöns som ändå behövt avlivas, vilket för mig känns helt ok att använda. Men om någon student inte vill vara med så får de göra den virtuella dissektionen istället.

I ditt fall kan jag tänka mig att det är grisar som föds upp i syfte att användas i försök. Om djuren har ett gott liv så kan jag nog tycka att det för mig inte finns några etiska problem med att föda upp dem för det ändamålet heller, förutsatt att de har det gott hela tiden. Men jag förstår också de som inte håller med.
 
Sv: Gå emot mina starkaste värderingar eller hoppa av utbildningen?

I detta fall är jag stenhård - kliv av utbildningen om du inte klarar av att ta till dig de delarna. Det är ju ypperligt tillfälle att få praktisk erfarenhet från operationer på levande "patienter", som är omöjlig att få på annat sätt.
Som patient skulle jag inte vilja möta en läkare som inte har genomfört alla delar av utbildningen.

Det jag tror att du och kanske flera andra har missat är att min frågeställning i huvudsak inte är om jag ska försöka bli läkare utan att genomföra de här momenten. Det skulle jag i så fall ta med kursledningen som är den som är medveten om vad som krävs och vad som kan göras.

Min frågeställning är om jag ska göra det och vad det i så fall säger om mig som människa, eller om jag hellre ska hoppa av utbildningen än att göra det.
 
Sv: Gå emot mina starkaste värderingar eller hoppa av utbildningen?

Vad händer med den grisen du vägrar operera? den går väl till slakt i alla fall.
Då blir ju ditt agerande lite som ett slag i luften.

Väg fördelarna mot nackdelarna
Ett intressant givande arbete med möjligheter till självförverkligande mot?

Absolut blir det ett slag i luften. Grisen kommer att utsättas för ungefär samma sak oavsett vad jag väljer att göra. Frågan är om jag vill vara en del av det.
 
Sv: Gå emot mina starkaste värderingar eller hoppa av utbildningen?

Jag har en "invändning" mot det du skriver.

Du torterar inte en gris till döds. Om den är korrekt hanterad inför sövningen och sedan korrekt sövd och blir korrekt avlivad efteråt så är det inte tortyr till döds.

Det där har du helt rätt i, även om jag glömmer det ibland när jag funderar på det. Grisen kommer förhoppningsvis inte att känna någonting, och jag hoppas verkligen att den aldrig kommer att vakna efteråt.
 
Sv: Gå emot mina starkaste värderingar eller hoppa av utbildningen?

Kanske skulle jag inte heller bli tillräckligt bra som läkare om jag inte gör det här momentet. Å andra sidan - skulle jag bli tillräckligt bra som läkare om jag kan tänka mig att döda ett djur som jag anser har ungefär samma värde som en människa?

En enda dag kan väl inte avgöra hur bra du blir som läkare den dagen du är färdigutbildad?! Det skulle kännas väldigt farligt om en enda dag var så viktig.

Jag har samma syn på djur som du beskriver, jag hade försökt slippa det momentet men om det inte gick hade jag faktiskt gjort det (förutsatt att det inte innebar lidande för grisen då, jag förutsätter att den sövs/bedövas/avlivas på ett bra sätt).
 
Sv: Gå emot mina starkaste värderingar eller hoppa av utbildningen?

Det jag tror att du och kanske flera andra har missat är att min frågeställning i huvudsak inte är om jag ska försöka bli läkare utan att genomföra de här momenten. Det skulle jag i så fall ta med kursledningen som är den som är medveten om vad som krävs och vad som kan göras.

Min frågeställning är om jag ska göra det och vad det i så fall säger om mig som människa, eller om jag hellre ska hoppa av utbildningen än att göra det.
Tja, om du vill ha en ärlig åsikt (som inte nödvändigtvis är bekväm att höra) så tycker jag att det är dels naivt att tro att man ska kunna gå igenom läkarutbildning utan något liknande.
Och jag tycker att det är lite omoget att inte kunna tänka sig att utföra en övningsoperation bra för att det är på ett levande djur som kommer avlivas (troligen innan den lämnar operationsbordet), ett djur som ändå skulle ha avlivats inom överskådlig framtid (kanske en gris som medicinerats och därför inte kan gå till livsmedel). Jag kan förstå att man känner ett visst obehag inför detta, men vad skulle alternativet vara? Att övningsoperera på levande människor?

VILL du bli läkare så stålsätter du dig och inser (förhoppningsvis) efteråt att det var värt det.
 
Sv: Gå emot mina starkaste värderingar eller hoppa av utbildningen?

För det första så torteras inte grisen eftersom den är nedsövd under operationsövningarna och får såvitt jag vet aldrig vakna upp efteråt. Dessutom används ofta grisarna fler gånger, i min utbildning har vi dissekerat grisar som opererats på under läkarutbildningen. Dessutom misstänker jag att de har använts för flera andra försök innan de går till er (långt ifrån alla djurförsök är plågsamma) det kanske kan hjälpa att veta att de kommer till dubbel nytta. Jag ser det som så att vi människor tar oss hela tiden friheten att leka gud med djuren, vi använder dem till mat, kläder och nöjen och beslutar sedan när de ska dö. Vi bestämmer alltid över djurens liv och död, det viktiga för mig är att vi ger dem ett bra liv.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
676
Senast: miumiu
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 087
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 280
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
12 782
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp