Fyrtaktig och flack galopp

Sv: Fyrtaktig och flack galopp

Tänkte uppdatera lite nu, hoppas ngn mer än jag gör detta :p

Har tränat mkt galopp & galoppfattningar senaste tiden, jag tycker iaf att den blivit mkt bättre, men som en kompis sa det kan ju bero en del på snön med... men iaf ;)

Vad tycker ni?
Jag tycker iaf han är luftigare i traven och jobbar bättre med bakbenen och lättar mer fram, sen gör ju snön sitt...

Han är fiiin "snart-min" pojk :love:

Snön e bra o ha... Men när den försvinner kan du hjälpa honom genom att sätta lite tunga boots på honom, då måste han lyfta sig fram o galoppen blir bättre! Ju starkare han blir och vanare vid att lyfta upp sig fram desto lättare boots kan du använda... Men allt har sin tid!!! :) Lycka till!!!

Ps. inte glömma att han mår bra av att få dra på lite då o då oxå!!:bump:

Är så glad, har redan sagt detta i uppdatera tråden man varför inte här också ;D

I förrgår när jag och en kompis var ute och red så travade vi i en fin backe, jag hade lite stöd i tygeln (alltså jag satt inte och stödje mig i tygeln men jag hade kontakt med honom i traven som inte är allt för vanligt att man kan ha om ni fattar...)
Han formade sig fint och travade på bra, då lät jag honom rulla in i mjuk, SAMLAD!!!!!, galopp!!!!

Sedan galopperade han jättefint upp för backen, gick som en gud!
Jag blev så glad att jag bara släppte tyglarna (när vi saktat av) och kramade om honom :love: En liten morotsbit fick han med ;)
Sedan skrittade vi hemmåt...

Detta var i en backe som inte var snöig utan helt slät, blir så glad när det går åt rätt håll!
Det är första gångan jag sett/känt han gå i lugn, mjuk och 3-taktig galopp :)

Nu har han fått vila i 2 dagar, får se vad vi skall hitta på idag för skoj :)

Pempia: Boots bak eller fram?
Har man fram lyfter han ju mer men glömmer ibland bakbenen, har man dem bak så andvänder han baken ordentligt men det händer inte så mkt i framdelen :p
Har dock bara testat med skyddsboots bak.

Självklart får han rejsa lite då och då, det tycker både han och jag är kul :)

Boots fram! Då lyfter han sig mer upp på framdelen och förhoppningsvis blir galoppen mer 3-takt bakdelen kommer med, det lovar jag...! :rofl: När du jobbar med han i longering och över bommar kommer bakdelen att bli mindre promenerande, (han måste lyfta bakfötterna för att komma över!) men man måste börja någon stans och att få honom att lyfta sig fram när du rider är ett steg i rätt riktning! Att galoppa uppförsbacke o gärna i lätt terräng korta sträckor kommer oxå att hjälpa er! Blanda er träning! Korta pass i taget...! Ha så kul!!

Låter bra, skall testa detta.
Alltså boots fram har vi haft förr :D men det andra.

Backar är väl det vi tränar mest, han har väldigt svårt för nedförbackar då han är framtung och nedför så går det inte, då kommer han helt på framdelen.
Varesig tölt, trav eller galopp funkar när det sluttar nedför.

Vi jobbar på bärigheten :)

Låter bra, skall testa detta.
Alltså boots fram har vi haft förr :D men det andra.

Backar är väl det vi tränar mest, han har väldigt svårt för nedförbackar då han är framtung och nedför så går det inte, då kommer han helt på framdelen.
Varesig tölt, trav eller galopp funkar när det sluttar nedför.

Vi jobbar på bärigheten :)

du ska nog inte vare sig trava eller galoppera nerför och om du ska tölta neråt så ska det bara vara en svag nerförsbacke annars sliter det jättemkt på den att springa i nerförsbackar.
speciellt om de oftast blir slängtav=sliter massa.

men tölt kan man träna i svagt nerförslut om de e passtaktiga vissa hittar takten bättre då men de ska ju förstås gå sakta/den farten hästen har lättast för.

men tölt kan man träna i svagt nerförslut om de e passtaktiga vissa hittar takten bättre då men de ska ju förstås gå sakta/den farten hästen har lättast för.

Enligt mig så funkar det inte med passtaktiga hästar i nedförsbacke. Blir bara ännu värre, det funkar bättre i uppförsbackar:)

Enligt mig så funkar det inte med passtaktiga hästar i nedförsbacke. Blir bara ännu värre, det funkar bättre i uppförsbackar:)

Håller med dig fullständigt, Sprettur var likadan. I hans värsta perioder så var det bäst takt i nätt uppför, nedför var inte att tänka på.

Jag har upplevt att passtaktiga hästar blir bättre med svagt sluttande, ända till jag träffade på Erro från Segerbäck - KLOCKREN GRISEPASS ända tills det blir plant igen då kommer den rena tölten tillbaka :p

Som sagt, gångarterna funkar ej i nedförslut och jag vill inte att han skall springa och grisepassa så då saktar vi ofta av och så försöker jag får han att ha kvar bärigheten.

Nedförslut = grisepass för oss, även i tölten!
Har inte fattat detdär med att tölten skall bli bättre nerför riktigt, jag har ridit mestadels passråttor (det är ngt med mej och passråttor:love:) och de flesta brukar ha svårt nerför.
Men om det går lite lätt uppför, då måste de ju trampa under sig ordentligt så då går det hur bra som helst!

Det känns ju som att om hästen har lätt för att bli framtung - inte har världens balans heller -
då blir ju hästen ÄNNU mer på framdelen nerför, eller är det bara jag som tänker så?
Jag kanske rider jättekonstigt men så brukar det vara för mig/oss iaf :)

Slängtrav är inget vi(jag) vill ägna oss åt, dessutom går pojken bara i slängpass isf :p

Nu såg jag att fler tänkte/tyckte som jag!
Tur att jag inte var ensam :D

Min funkar också bäst i svagt uppförslut, man får driva lite mera för att bibehålla samlingen i tölten så han inte lägger sig mot travtakt, men i nerförslut är det sällan det funkar, blir för det mesta ännu mer passtaktigt... :crazy:

Precis så är det för oss, slingriga vägar med lite uppförslut är super :)

Tillbaka till galoppen :p

Pojken min börjar få så fin och rund galopp nu! Hoppas bara det håller i sig sen när snön försvinner, men vi har trots allt ridit på en del vägar där det är plogat med...
Han börjar kunna gå i samlad galopp med tygelkontakt, äntligen!
Och jag som fick höra på en kurs att det inte var säkert att han ens kunde gå i ren galopp :banana:

Någon som har bra tips på hur man förbättrar bärigheten i alla gångarter? Tror det skulle hjälpa galoppen mkt!
De första 2 stegen är bra men sen blir han lätt tung om det inte är uppför...

Och hur går det för er andra, det kan ju inte bara vara jag & Draumur som sliter med galoppen :p

Bra med massor med tips! :)
...
Hoppning är också nytt för han men tror han tycker det är kul ändå ;P
Jag la ut några bommar i paddocken och han stod och tittade skeptiskt på dem en bra stund innan han försiktigt
vågade tassa över (men då fick jag gå framför och leda han :rofl:), men de vägar han ta i skritt nu ;P
(Ja han är en STOR bebis :p)
Vi har provat ett litet hinder i skogen men varför hoppa när man kan vräka över? :rofl:
Och ett inne på banan men det var liiite läskigt ;P Bara han blir mer van så tror jag han kommer tycka det är kul :)
Skall löshoppa med en till häst så kanske han blir piggare på det om den andra hoppar och busar. :)

Mer tips någon?

Jag körde väldigt brutalt när jag skulle hoppa in min ena häst, som har noll tolerans för bommar... (Han anser att dom inte är värdiga nog att lyfta på benen för, om han ska ta sig förbi, ja då får f*animej bommarna flytta på sig!

Jag satte upp och travade över en upphöjd bom på kanske trettio centimeter. Den va skitläskig men den såg ju så stabil ut! (bäst att HOPPA över den!)

Han skuttade över, extremt tveksamt förstås. Men efter det sitter hoppningen på honom och nu blir det inga problem att löshoppa honom!

IBLAND får man smita in bakvägen, även om det oftast är trevligt att knacka först

Min tycker att cavalettis som ligger på marken är DÖLÄSKIGA men det kommer väl :p

Tänkte löshoppa när snön smält tillsammans med hans morbror :D
Om morbror Reynir vågar hoppa så vågar nog han med ;)

Hej Draumurs matte!
Bärighet, balans, samspel, lydighet. Allt hänger ihop. Något som man ofta glömmer bort är sin egen bärighet och balans, vilket är avhängigt för att kunna hjälpa hästen till utveckling.
Vidare finns massvis med övningar som är baserade på skolorna; ÖPPNA, sluta, förvänd sluta som stärker både din och hästens utveckling, detta under förutsättning att de är rätt uförda med lätt kontakt i tygeln och för att träna bakdelen. Det är hästen som skall arbeta med musklerna, du skall vägleda!

Lycka till
Anna (Adall)

Tack för råden :)

Jo precis, min egen balans gör ju jättemycket, har tidigare haft en sadel som suttit sådär, har blivit lite lätt framåtlutad av den så det hjälper ju inte direkt. Men nu skall vi byta sadel :)

Jo, när skolorna börjar sitta så kommer det nog gå mycket bättre, har än så länge bara gjort en hel del öppna och någon sluta, tror han börjar förstå nu. :)

Igår var vi ute och backtränade lite, han var kanonfin :love:

Hi hi! Här kommer ett tips från en föredetta "noretmedlem". För att underlätta longeringen kan du longera inspänt med gummiband, ev med boots (Om det är Dotla som är hans mor så borde han ha rätt mkt pass i sig :) )
Låt honom gå på i pass/tölt eller vad det kan bli men trav och galopp brukar komma efter en stund. Då lär dom sig också lättare att gå i sina gångarter med stöd på tygeln!
Rider ni ännu i "sandtagen/krossbanan" Dom saknar jag massor, hur bra som hellst!!!

Hej, jo Dotla är mamma och Adde är pappa (med 9,5 för pass) så ja det finns en del pass i honom :angel:
Jag föredrar hellre att dubbellongera isf så man kan påverka eftergiften bättre som jag tycker man missar med gummiband.
Eftergiften är mkt viktig, han får inte spänna sig för då blir det bara passpankaka av alltihop :p

Men tack för tipset!

Boots andvänder jag lite då och då, för det mesta med skyddsboots då han inte alltid har full koll på sina hovar och ibland slår sig, men då och då har han viktboots med.

Men tack för tipset!

Han börjar kunna trava & galoppera med stöd på tygeln, tom galoppera kortare bitar i form :D

Jora, sandtagen/crossbanan är super, framförallt på sommaren!

Liknande trådar

Träning Hur ska jag stärka galoppen på min häst? Hon springer iväg och/eller lägger sig i pass direkt. Har aldrig kunnat galoppera någon...
Svar
8
· Visningar
1 621
Senast: Roheryn
·
Träning Hejsan! Behöver tips och råd. Har en väldigt energisk häst som stundvis blir rätt het. Jag kan hantera det i skritt och trav och känner...
2
Svar
28
· Visningar
4 027
Ridning Hej! Har nyligen blivit medryttare till en 11-årig islandshäst och behöver tips. När ägaren köpte honom stod han på lösdrift och var...
Svar
8
· Visningar
1 702
Träning Jag har börjat hjälpa en stallkompis med hennes ganska unga islandshäst (7 år i år). En på alla sätt mjuk, trevlig och vänlig häst, dock...
Svar
7
· Visningar
1 861
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025