Sv: Fyrtaktig och flack galopp
Fast Boj menar nog inte att man ska göra galopphjälpen hela tiden utan att man liksom aktivt ska hålla takten med sittbenen för att hjälpa hästen hålla galoppen. Jag gör så när jag galopperar "bra" i alla fall (inte när jag far fram som en vettvilling i skogen
). Vikten ska vara jämnt fördelad över hästen hela tiden, men man kan ju använda yttre sittbenet för att aktivera ytter bak = det ben som bär i galoppen.
I övrigt gillar jag inte begreppet "fatta galopp", det låter liksom som om man ska trycka på en knapp och så börjar hästen galoppera
En bra galopp rider man in i genom att be hästen trampa in under sig med ytter bak och skjuta kraften genom inner fram (luddig förklaring
). Efterhand som hästen sedan blir starkare så behöver den mindre och mindre stöd från ryttaren (som då kan förminska sina hjälper).
Mina tips till alla som har problem med galoppen:
1) Rid "busgalopper" i full fart i skogen, för att det är skoj och för att hsäten ska gilla att galoppera.
2) När ni jobbar med den mer samlade galoppen eller rider på banan: rid 1-3 steg i bra galopp, låt hästen pusta ut och upprepa ett fåtal gånger. Styrkan kommer ur fattningen.
3) Se till att ni själva är välbalanserade i fattningen, annars blir det för jobbigt för hästen.