Fyrtaktig och flack galopp

Sv: Fyrtaktig och flack galopp

Det skall jag göra!

Just nu är det bara halt och jäkligt men när man kan börja träna på riktigt då :)

Sen kommer jag ju att tävla minst 1 gång i vår så då kan jag lägga till galoppbilder så ser man om den bättrats :)

Inga andra som kämpar med galoppen?

Ja gör det.
Jag har ett femgångssto, väldigt envis med mkt pass.
När hon kom (februari) visste hon knappt vad galopp var, men en vår med väldigt mkt skrittövningar börjar hon galoppera mer. dvs, skänkelvikning, öpnna, sidförande. Och form i skritten överhuvudtaget. Nu i höst har jag mest jobbat med tölten, så den har blivit ruskigt bra. Men nu ska jag ta tag i traven och galoppen. Galoppen kommer jag inte sträva efter att få henne i form, inte än på ett tag. Jag har en tränare som kkommer upp ca 1 gång i månaden och då får vi ta tag i det. Men somsagt är skrittövningar bra, och galppfattningar, som tidigare nämnts.

Tölten har ju somsagt blivit bättre för mig, och jag tror galoppen komemr också. Jag träanr mkt tölt-galopp.
Några ggr har jag haft henne liiiiiite inspänd när jag har ridit. hennes galopp är underbar då. Så rund och stor :love:(hon är väldigt liten och tar små steg annars).
Hon får ungefär 4.5 för galoppen på tävlingar.

Nu när jag ska sätta igång galoppträningen kommer jag förstofrämst få tips och övningar av min tränare (hon kmr på onsdag, så jag kan skriva här vad hon sa).
Men jag kommer nog också rida en del inspänd, och endast träna skritt o galopp då. Samt longering och löshoppning!

Länkar till en dålig och gammal galoppbild

Lycka till!

Puttar upp tråden lite

Har samma problem med min lilla 5-gångs valack, så jag har fått jättebra tips härifrån.

Berätta mer hur det går. Jag ska försöka med löshoppning oxå.

Lycka till

//Therese

Jo, det finns flera som kämpar med galoppen... framförallt galopp på volt.

Jag red en annan islandskille idag som hade väldigt lätt för samlad galopp (4-gångare) och det peppade mig ännu mer till att jobba vidare med min kille.

Det är ju ett himla trist väder just nu, men jag har faktiskt haft nytta av vädret de sista dagarna. Paddocken är verkligen "tung" av allt regnande så hästen får verkligen ta i ordentligt när man rider där. Det är nästan lika bra som att träna galopp i djupsnö. Ja, jag vet, det är betydligt roligare att galoppera i djupsnö när solen skiner och snön gnistrar, än att harva runt i en blöt paddock i regnet. Men det fungerar faktiskt lika bra som träning :D Det gäller att fokusera på det positiva här i livet...

Jag kollade ut genom fönstret nyss och vad ser man?
Jo en massa fluffig SNÖ! :D

Då kanske man kan galoppa lite i snön imorgon :D:D

Det bör ju vara bra träning iaf kortare sträckor :)

Hej, du har fått många bra råd och du får ett till. Låt han jobba i rundkorall med att galoppera över kavalettin så han måste samla ihop sig och lyfta benen. Ha då gärna flera kavalettin. Plus låt han galoppera i uppförsbackar. Jag har ett sandtag som jag rider i en gång i veckan och det fungerar jätte bra, skritt i och för sig men wow vilka fina muskler det blir, glöm inte stretching på hästen sen:)

Tack för tipset!
Tyvärr har vi ingen tillgång till rundkorall ännu och han har inte longerats många ggr (fick aldrig lära sig detta under inridningen...)
men har börjat lära honom vanlig longering och löslongering när jag delat av banan, när han kommit lite längre skall han få galoppa över bommar, än så länge är trav över bommar liiite läskigt :p

Vi har också ett sandtag eller ja, en crossbana i närheten vilket nog lär vara superträning, måste bara lära mig att hitta dit själv :)
Sen rider vi MYCKET i skog och mark så de får fina naturliga muskler :) Igår klättrade vi lite åt höger och vänster i skogen och i djupsnön - svettig kille sen :p

Vilken bra tråd detta blivit! :D

Idag galopperade vi en del i snön i uppförbacke och det gick fint :D
Han fick ta i lite och jobba och fick ju naturligt lite störe rörelser, det märks också att han börjar få lite mer muskler då han orkar galoppera lite mer samlat nu för tiden och inte bara springer i 100 km/h :)

Och traven blev helt :love:!

Han var duktig kille idag :)
Imorgon skall jag nog longera han lite tror jag...

Hur går det för er andra?

Va kul att det har gått bra. Vi har ingen snö här, bara hala vägar, så för mej blir det nog inte så mycket galopp. Däremot red jag ut idag med en kompis, vi töltade jättemycket och i uppförsbackarna galopperade jag, Prydis (min häst) galopp blir som bäst om man fattar den från tölt. :)

På onsdag kommer min tränare, hon sa att vi skulle jobba en del från marken då. Jag kan tänka mej att vi får tömköra och longera en del då, så då kanske jag får träna galoppen lite :)

Min lilla polle har lite vintersemester nu men på onsdag ska jag väl sätta igång honom igen. När han fått upp konditionen lite ska vi hyra ett ridhus i närheten o löshoppa lite. Men innan det får jag nog hålla mig till o galoppera i uppförsbackar.

Gott nytt år på er
önskar
Tessan o Hreifi

Idag hade vi ett svettigt pass i all den nya snön :)
Värmde upp rätt länge och han kändes riktigt mjuk och fin när vi red på grusvägarna, sen har vi en stor äng precis bredvid stallet så där började vi rida volter i trav och sedan även (STORA) volter i galopp!
OJOJOJ säger jag bara! Djupsnön gjorde gott för galoppen, så rund och ren i takten har den aldrig varit förr!!
Det var som att sitta på en gunghäst och man bara smällte ihop!
Såååå lycklig "matte" :D
Funkade visserligen bara i v. varv men ändå!

Men vi jobbade inte särskillt länge, det var för jobbigt tyckte Draumur ;)
Men nu finns det hopp iaf, jag vet att han KAN galoppera riktigt, luftigt och lugnt :)
(Känns rätt bra med tanke på att en tränare sagt till oss att han aldrig kommer att kunna få en riktigt bra galopp...)

Så glad idag!

Hur går galoppandet för er?

Hmm ja vad skall man säga, tror pålle har fått vårkänslor mmitt i vintern :smirk:

Både idag, igår och i förrgår har han vart pigg som en mört och bara velat galoppa i 100km/h igen :angel:

Idag red vi ett rätt jobbigt pass på ett par fina vägar, första galopp sträckan gick i 100, ben överallt och i nedsaktningen tyckte Draumur att nedsaktning = PASSLÄGGNING!
Hmm, normal pålle ja :angel:

Han lugnade ner sig efter ett tag iaf :p
Sen gjorde vi en hel del lösgörande, försökte även få han att sätta sig mer under sig då han lätt blir MKT framtung.
Gjorde även trav-tölt-galopp byten, funkade jättefint :)
Sista galoppen var riktigt fin, rund och mjuk :D

Men nu vill jag veta, hur går det för er andra? :idea:

min häst var också väldigt fyr-taktig i galoppen först, men det har vi tränat bort nu. Vi galopperade mkt. så att hon hittade balansen. Sedan kan man sänka tempot lite, och sedaan lite till osv...;) Hon hittade balamsen och nu kan hon galoppera ganska långsamt faktisk!:rofl:

Jag kommer att köpa min för lynnet och hans stora hjärta :love:
Sen häftig pass, klockren tölt (oftast), pampig trav och flott skritt är bara en bonus :D Galoppen kan jag leva med :)
Men den har ju blivit bättre! Min kompis sa igår att det kaaaan ju vara snön osm gjort galoppen bättre men neeej, roligare att intala sig att han har tränat den lite :angel:

Får väl se hur det blir till våren, då vi skall tävla 4gång och allt :D

Ja gör det.
Jag har ett femgångssto, väldigt envis med mkt pass.
När hon kom (februari) visste hon knappt vad galopp var, men en vår med väldigt mkt skrittövningar börjar hon galoppera mer. dvs, skänkelvikning, öpnna, sidförande. Och form i skritten överhuvudtaget. Nu i höst har jag mest jobbat med tölten, så den har blivit ruskigt bra. Men nu ska jag ta tag i traven och galoppen. Galoppen kommer jag inte sträva efter att få henne i form, inte än på ett tag. Jag har en tränare som kkommer upp ca 1 gång i månaden och då får vi ta tag i det. Men somsagt är skrittövningar bra, och galppfattningar, som tidigare nämnts.

Tölten har ju somsagt blivit bättre för mig, och jag tror galoppen komemr också. Jag träanr mkt tölt-galopp.
Några ggr har jag haft henne liiiiiite inspänd när jag har ridit. hennes galopp är underbar då. Så rund och stor :love:(hon är väldigt liten och tar små steg annars).
Hon får ungefär 4.5 för galoppen på tävlingar.

Nu när jag ska sätta igång galoppträningen kommer jag förstofrämst få tips och övningar av min tränare (hon kmr på onsdag, så jag kan skriva här vad hon sa).
Men jag kommer nog också rida en del inspänd, och endast träna skritt o galopp då. Samt longering och löshoppning!

Länkar till en dålig och gammal galoppbild

Lycka till!

Förresten vad sa tränaren?
Du återkom aldrig med detta :p

Räcker upp en hand! Jag och Vattar har inte galoppen direkt som vårat starkaste moment... :angel: Men så fort det kommer lite mer snö så ska det jobbas trav och galopp på åker med mkt snö.

Tar alltid galopp från skritt, annars blir det bara blahaba... Men vi jobbar på det, och jag lovar att återkomma....

Min älskade (f.d.) prins hade en ljuuuvlig galopp.

SpretturgaloppJule-1.jpg

Tänkte uppdatera lite nu, hoppas ngn mer än jag gör detta :p

Har tränat mkt galopp & galoppfattningar senaste tiden, jag tycker iaf att den blivit mkt bättre, men som en kompis sa det kan ju bero en del på snön med... men iaf ;)

18163893.jpg

18163894.jpg

18163895.jpg

Bonusbild - Bushäst
18163891.jpg

Vad tycker ni?
Jag tycker iaf han är luftigare i traven och jobbar bättre med bakbenen och lättar mer fram, sen gör ju snön sitt...

Han är fiiin "snart-min" pojk :love:

Liknande trådar

Träning Hur ska jag stärka galoppen på min häst? Hon springer iväg och/eller lägger sig i pass direkt. Har aldrig kunnat galoppera någon...
Svar
8
· Visningar
1 621
Senast: Roheryn
·
Träning Hejsan! Behöver tips och råd. Har en väldigt energisk häst som stundvis blir rätt het. Jag kan hantera det i skritt och trav och känner...
2
Svar
28
· Visningar
4 027
Ridning Hej! Har nyligen blivit medryttare till en 11-årig islandshäst och behöver tips. När ägaren köpte honom stod han på lösdrift och var...
Svar
8
· Visningar
1 702
Träning Jag har börjat hjälpa en stallkompis med hennes ganska unga islandshäst (7 år i år). En på alla sätt mjuk, trevlig och vänlig häst, dock...
Svar
7
· Visningar
1 861
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025