Fyrtaktig och flack galopp

Draumsyn

Trådstartare
Hej.
Har ni några bra tips på hur man kan träna upp galoppen på en häst med fyrtaktig, flack och springig galopp?

Han jag rider måste gå i typ 100km/h för att orka galoppera (så de andra hästarna hänger inte med :angel:)
Vi har tränat en del på övergångar trav - galopp, galoppfattningar osv.
Tror vi lyckats sänka hastigheten till 90 km/h iaf utan att tappa den :bow:

Någon med bra tips och råd för detta?
Hans andra gångarter är riktigt bra, det är bara galoppen som är lite jobbig. Han är 8 år, femgångare som ÄLSKAR pass :angel:

Sv: Fyrtaktig och flack galopp

Jag skulle börja löshoppa honom. Min häst var likadan. Men hon kunde ha fin galopp i uppförsbackar ute. Vi hoppade små hinder i skogen, i början var det fyrtakts-galopp och splash över hindrena men nu sitter dom perfekt. Tog också kortare sträckor galopp och tränade galoppfattning. Löshoppade en del med fint resultat :) Ett tag var vi i rundcorallen (löslongering) och tränade galopp, men jag tyckte det var svårare... Mkt mkt drivning och då blev det just rusningen in i galopp.:crazy:

Ja, jag skulle med försöka träna honom med markarbeten. Tex. löslongering på volt och träna galoppfattningar där samt även vad som står ovan, löshoppning. Även lätta galoppfattningar när han är samlad och sedan bryta av när du fattat en lugn och harmonisk fattning.

Jobba med bärigheten. Både skrittgymnastik med dressyrrörelser, löshoppning osv - du kan göra mycket i olika gångarter. Fatta gärna galopp från sluta eller slutamässiga rörelser, det understödjer det hela. När du galopperar, ta hjälp av flacka uppförsbackar, så att hästen blir "hlälpt" och lättare kan prestera det du ber om.

Senare, så är flacka galoppserpentiner jättenyttiga.

Just hoppning tycker jag kan vara toppen för galoppen, om pållen gillar att hoppa förstås! När vi börja att hoppa så blev det alla möjöiga gångarter. Men så efter ett tag insåg pållarna att det blev lättare och roligare om de kom i galopp mot hindren! På så sätt kan man få lite lek och skoj, samtidigt som de lär sig att hålla ordning på sina ben!

Bra med massor med tips! :)

Jo, jag har precis lärt han grunderna i longering både lös och i lina så än så länge kan han bara skritta, trava,
grisepassa :p, och BUSA ;P
Men galoppen skall vi börja med så det blir bra träning för han.
(Han har nyss lärt sig att trava rent på volt ett helt varv, är sååå stolt!)

Hoppning är också nytt för han men tror han tycker det är kul ändå ;P
Jag la ut några bommar i paddocken och han stod och tittade skeptiskt på dem en bra stund innan han försiktigt
vågade tassa över (men då fick jag gå framför och leda han :rofl:), men de vägar han ta i skritt nu ;P
(Ja han är en STOR bebis :p)
Vi har provat ett litet hinder i skogen men varför hoppa när man kan vräka över? :rofl:
Och ett inne på banan men det var liiite läskigt ;P Bara han blir mer van så tror jag han kommer tycka det är kul :)
Skall löshoppa med en till häst så kanske han blir piggare på det om den andra hoppar och busar. :)

Mer tips någon?

Skall löshoppa med en till häst så kanske han blir piggare på det om den andra hoppar och busar. :)

Se först till att hästen förstår vad den skall göra - det kan vara nog så roligt för er båda. Det bästa är att bygga en "klassisk" löshoppningsbana med start och stopp-ställe. Hästen skall ju gå fram och stanna när ledaren säger så, och däremellan verkligen hoppa med rygg för att övningen skall ha effekt.Att busa omkring stärker vare sig ditt ledarskap eller hästens bakdel på samma sätt.

När allt funkar kan du tänka dig studshinder etc, för att verkligen jobba gymnastiskt. Kom bara i håg, inte många språng i början!

Kolla om du kan få hjälp av någon som är duktig, vi och våra hästar hade stor hjälp på den lokala ridskolan.

Jo självklart, vi kommer ju att gå igenom detta ett tag till så att han förstår, jag menade bara att om han har en kompis som också hoppar så dels ser han att "det inte är farligt" och dels så blir det ju roligare för honom. Med bus så menade jag glädje och skutt inte att de ska rusa runt som två halvgalningar!

Studs är ju lite överkurs ännu när han knappt kan hoppa över huvudtaget, men med lite träning så. Just nu vräker han ner det mesta i hinderväg Men sen om han blir duktigare då kan man testa nån gång. :)

Löshoppa, träna fattningar från skritt och låt honom bara galoppera kanske 2 språng, sen ner i skritt och gör om.
Löslongera på en större yta.

Klättra mkt ute, i skritt för att stärka honom.

Tålamod är vad du behöver mest. Skynda långsamt. Du gör precis rätt med mycket galoppfattningar. Men jag tror att du behöver träna muskler med att rida ihop även i trav och skritt, så att hästen lär sig att bära sig hela tiden i och ur olika gångarter. när han rusar i galoppen sitt ner jättemkt och luta bakåt men driv så att han fortfarande galopperar.
Tänk på att inte ha för bråttom det tar tid att bygga upp och om en häst, lite i taget gör det.

Helt klart, babysteg är det ända rätta.
Han har blivit jätteduktig på den korta tiden så vad mer kan man önska? :love:
Så lättlärd och positiv häst.
Vad sägs som att snappa upp One rein stop på 5-10 minuter och sen kunna det helt perfekt i både skritt, tölt o trav?
Han är underbar! Man får passa sig så att man inte går för fort fram bara trots att han är lättlätrd och villig.

Vi red kurs för Thilde Höök för 2 veckor sedan och första dagen så gick det sådär, tölten var fin, traven var ostabil och galoppen SNABB :p
Men dag två var tölten fortfarande bra, traven var helt stabil (utom en gång då de som satt vid sidan av banan skrattade åt ngt, Draumur var tvungen att spana in dom då, det verkade ju kul!:p) och galoppen var något mer kontrollerad, bara det ;)

Nu har han fått vila denna veckan, det förtjänade han :love:

Låtter jättebra det här med alla tips, man blir peppad :bow:

Klättring gör vi nästan jämt, på en väg nära stallet finns världens stenstig som inte är helt lätt så där får hästarna jobba ;)

kan inte låta bli att tänka att du kanske låter honom springa in i galoppen? varför inte rida mot samling innan galoppen istället för att låta honom sprinaoch flänga in i galoppen?

Alltså, när jag fattar galopp så försöker jag hålla honom i jämn trav och sen göra en tydlig fattning -
ofta står jag även i 3punktsits när han galopperar. Jag vill inte låta han slängtrava sig in i galopp.

Men, om han inte får ha lite tempo i galoppen så orkar han inte dvs att han bryter av, då ofta till pass.
Jag har ridit lite för en tränare och hon säger det att visst han är snabb i galoppen nu och han måste få
vara det för att klara av galoppen, hellre lite snabbare galopp än rena pass-soppan.
Men med tiden när han får mer muskler och orkar mer, då kan man jobba mot att få han i samlad galopp,
gärna på tygeln. Och ren 3-takt.

Samling jobbar vi på :)

Vår ena häst verkar vara väldigt lik din när det gäller galoppen. Det ska helst gå undan och hin bryter väldigt lätt till pass. Nu sätter vi igång efter en längre vila och gångarterna är en allmän röra.:angel:
Vi är väldigt noga med att fattningarna ska vara rena, för det mesta görs de från skritt. Men sedan låter vi henne gå på i galoppen i ett tempo där hon klarar att balansera sig själv. Har mest galopperat på långa raksträckor i skogen. Nästa steg (där är vi nu) är att börja samla upp henne i galoppen, alltså när hon redan hittat balans i sitt eget tempo. Hittills kan man samla upp henne några få steg åt gången innan hon faller ur, men det går allt bättre. Försöker jobba typ: fattning från skritt - driver och låter henne hitta rytmen i snabbare galopp - samlar några steg - låter henne länga sig igen som hon vill i kanske 10 steg - samlar några steg - osv
Jag tycker det funkar bra att utgå från det läge som hästen själv gillar och sedan arbeta sig mot ökad samling därifrån. På så sätt blir det inte så mycket konflikt när hästen tycker det är jobbigt. Till saken hör förstås att vår pålla är en mycket bestämd madam och man tjänar mycket på att inte bråka för mycket utan långsamt "lura" henne till att förbättra sig;)

Det låter absolut vettigt, detta skall vi prova så fort lillkillen fått nya skor :D

jagochnkkvi.jpg

Här får du se nathalie!! jag och nökkvi på turheststevnet! haha vi är oxå 4-taktiga :P men fin är han hehe :P

Det är inte illa för en 21-åring ;)

Ja han är fin, det är ju därför jag älskar honom!
Snäll, pigg, envis och go :love:

Tänk om min pållw blev frisk nångång så man kunde börja träna bort fyrtaktsgaloppen... ;)

Pålle är knas :angel:

Efter låååång vila så var första galoppen helt ren, luftig & fin, knasboll XD

Hoppas han kan fortsätta i samma banor :angel:

Fortsätt gärna uppdatera tråden med din träning, man lär sig mkt :angel:

Liknande trådar

Träning Hur ska jag stärka galoppen på min häst? Hon springer iväg och/eller lägger sig i pass direkt. Har aldrig kunnat galoppera någon...
Svar
8
· Visningar
1 621
Senast: Roheryn
·
Träning Hejsan! Behöver tips och råd. Har en väldigt energisk häst som stundvis blir rätt het. Jag kan hantera det i skritt och trav och känner...
2
Svar
28
· Visningar
4 027
Ridning Hej! Har nyligen blivit medryttare till en 11-årig islandshäst och behöver tips. När ägaren köpte honom stod han på lösdrift och var...
Svar
8
· Visningar
1 702
Träning Jag har börjat hjälpa en stallkompis med hennes ganska unga islandshäst (7 år i år). En på alla sätt mjuk, trevlig och vänlig häst, dock...
Svar
7
· Visningar
1 861
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025