Fyrtaktig galopp...

N

NiraK

Enligt den vanliga "dressyrens" (TR) principer är det felaktig med en fyrtaktig galopp. När jag samlar kallblodet i galoppen och han "sätter sig" blir han ibland fyrtaktig i sin galopp. Han galopperar då i "skritt-tempo" och känns lätt i handen och det känns som om han har en bibehållen energi.. svårt att beskriva..
Är detta helt galet? Jag kan naturligtvis rida honom lite mer framåt och få en tretaktig galopp igen.

Nirak
 
Sv: Fyrtaktig galopp...

Nej enligt min åsikt är det inte galet. (fast man måste förstås skilja på fyrtakt och fyrtakt - det kan bli fyrtakt genom att frambenet går ner före bakbenet och det kan bli fyrtakt genom att bakbenet går ner före frambenet - två olika varianter - den ena beror på att hästen är framtung, den andra på att den är "framlätt")
Så blir det när hästen samlar sej helt enkelt...

Men diskussionen är infekterad, i alla fall från "Dressyr"-sidan sett. Men du skriver ju detta på Barock så :p
 
Sv: Fyrtaktig galopp...

jag är helt på evis sida...va trevligt att du tar upp det igen:) vi hade ju en ganska lång diskussion på dressyr-forumet innan och det var inte så många där som tyckte som mig,evis och några till:D
 
Sv: Fyrtaktig galopp...

Jag har oxå fått höra att galoppen kan bli fyrtaktig när hästen samlar sig mycket. Nån nämnde oxå ordet skolgalopp. Minns inte om det var ihop med fyrtakt eller ej.
 
Sv: Fyrtaktig galopp...

håller med Sshameless och evis fullständigt:D
deltog inte i den förra diskussionen aktivt, men gott och väl på distans;) :angel:
 
Sv: Fyrtaktig galopp...

Ja, det är ju skillnad på fyrtakt och fyrtakt.. Han kan ju galoppera fyrtakt också om han hamnar "framstupa" och inte sätter sig alls..
Om han sätter sig och galopperar fyrtakt tex. på tävling får jag alltid kommentaren att jag ska "rida mer framåt pga. bristande tretakt".
Har tyvärr ingen film, men kanske kan ordna..
Här är en bild dock på galoppen (klicka för förstoring).



Nirak
 
Sv: Fyrtaktig galopp...

Jo jag tänkte skriva det, att det har du säkert koll på, men glömde det på vägen :)
Intressant angående kommentaren på tävling!
 
Sv: Fyrtaktig galopp...

Jag har oxå fått höra att galoppen kan bli fyrtaktig när hästen samlar sig mycket. Nån nämnde oxå ordet skolgalopp. Minns inte om det var ihop med fyrtakt eller ej.
Jodå, skolagaloppen är fyrtaktig pga samling.
 
Sv: Fyrtaktig galopp...

Enligt den vanliga "dressyrens" (TR) principer är det felaktig med en fyrtaktig galopp. När jag samlar kallblodet i galoppen och han "sätter sig" blir han ibland fyrtaktig i sin galopp. Han galopperar då i "skritt-tempo" och känns lätt i handen och det känns som om han har en bibehållen energi.. svårt att beskriva..
Är detta helt galet? Jag kan naturligtvis rida honom lite mer framåt och få en tretaktig galopp igen.

Nirak

Jag har inte svarat eftersom jag inte vill gå in i diskussionen igen, jag tror många av oss vet väl vid det här laget hur diskussionen blir. Det finns en lång, lååång tråd under dressyr som handlade om detta.

Sök efter den så får du nog svar på dina frågor och många till:idea: .

Det handlar om vad som är en ren gångart, hur hästen arbetar genom kroppen vid tre resp fyrtakt, bla.

Tänkte länka till den men hinner inte söka just nu.
 
Sv: Fyrtaktig galopp...

Jag har inte svarat eftersom jag inte vill gå in i diskussionen igen, jag tror många av oss vet väl vid det här laget hur diskussionen blir. Det finns en lång, lååång tråd under dressyr som handlade om detta.

Sök efter den så får du nog svar på dina frågor och många till:idea: .

Det handlar om vad som är en ren gångart, hur hästen arbetar genom kroppen vid tre resp fyrtakt, bla.

Tänkte länka till den men hinner inte söka just nu.
Den försvann väl efter krashen? jaa alla vet väl hur utgången kommer se ut;) 100 sidor och ingen ger sig:D
Men tänkte bara fråga fråga hur du definierar " ren gångart"? sen ska jag inte tjöta mer;)
 
Sv: Fyrtaktig galopp...

Den försvann väl efter krashen? jaa alla vet väl hur utgången kommer se ut;) 100 sidor och ingen ger sig:D
Men tänkte bara fråga fråga hur du definierar " ren gångart"? sen ska jag inte tjöta mer;)

:rofl: :rofl: Att du vågar, vi vet ju hur det blir om vi kommer igång:angel:

Just det ja, kraschen tänkte jag inte på. Då sover den tråden i godan ro:bow:

Vet inte om jag vågar svara, :p du kommer inte kunna låta bli att svara och sen kan jag inte låta bli att svara dej och sen kommer andra som inte kan låta bli att svara och sen har vi 100 sidor:angel:
 
Sv: Fyrtaktig galopp...

:rofl: :rofl: Att du vågar, vi vet ju hur det blir om vi kommer igång:angel:

Just det ja, kraschen tänkte jag inte på. Då sover den tråden i godan ro:bow:

Vet inte om jag vågar svara, :p du kommer inte kunna låta bli att svara och sen kan jag inte låta bli att svara dej och sen kommer andra som inte kan låta bli att svara och sen har vi 100 sidor:angel:
haha... men jag har satt fingerlåset på:D jag ska bara skriva ok...och sen tiotecken:)
jag kan till och med avslöja i förhand att jag tycker en ren galopp är en häst som inte haltar:D nu får du säga ditt:D
 
Sv: Fyrtaktig galopp...

haha... men jag har satt fingerlåset på:D jag ska bara skriva ok...och sen tiotecken:)
jag kan till och med avslöja i förhand att jag tycker en ren galopp är en häst som inte haltar:D nu får du säga ditt:D

OK, men bara för att jag inte kan svar sen, för jag ska på middag om en stund:D

Jag tycker en ren gångart är taktmässig och där hästen kan arbeta utan spänningar genom ryggen. Klar! (hur ska detta sluta:eek: )

Nu ska jag logga ut strax så då är det lugnt:D
 
Sv: Fyrtaktig galopp...

jag tänker helelr inte helelr ge mig in i en diskussion men ren betyder ju att den innehåller föreskriven takt för respketive gångart och det är lika långt avstånd mellan " the beat"

En en skritt är ju 4/4 dels takt
ba-ba-ba-ba
en passartad skritt blir b-ba-b-ba

traven två fjärdedels takt

och galoppen fyra fjärdedelar igen eftrsom du har svävmomenten
ba-ba-ba-o-ba-ba-ba-o

En sak som ingen sa förra gången är ju att att det först handlar om säkerställa renheten i _grundgångerterna,_ och där kommer tretakten när hästen kommer i en sådan possiton med bakbenen att den kan svikta och därmed föra över vikten bakåt.

Därifrån går det ju att samla mer och mer och skall man göra skiosprång så måste man ju slå isär takten om den så småningom sklal bli tvåtaktig.
Men då är man ju redan _förbi_ grandprixnivå... så fram till den nivån skall ju takten var ren inom den vanliga Dressyren.

Sedan beror det ju på vad man har för mål.
För att vara korrekt utifrån det tyska systemet så ska ju hästen alltid vara losgelassen vilket bland annat innebär fri från spänning i ryggen

NIRA K
Det som är intressant om _jag_ ser en galopp i fyrtakt blir då är hästen fortfarande "lös" i ryggen?

sedan spelar det ju ocks roll; Vad skall man ha denna 4 - takts galopp till?

göra skolsprång? Eller ha som ett normalt träningspass?
Och det var ju det igen
Skolgaloppen är ju en rörelse - ingen gångart
så då blir ju frågan är det 4 - takt med flit?
eller av brist på något?

observera det är vad JAG tänker, jag tänker inte helller gå in i samma diskussion igen.
 
Senast ändrad:
Sv: Fyrtaktig galopp...

ok... där ser man hur olika man kan tycka:D... det är bara en sak till som jag måste säga( du får skicka brevbomber om du vill;) ) men skolgalopp är samlad galopp som blivit fyrtaktig. ingen enskild rörelse;) nu är fingerlåset på:D
 
Sv: Fyrtaktig galopp...

Klart skolgalopp är en gångart, liksom terre à terre och skolskritt.

Man kan göra rörelser i dessa gångarter. Piruetter, skolor, sidvärtsrörelser. I bland är det svårt, men det går.
 
Sv: Fyrtaktig galopp...

Jag skulle tex, säga att terre-a-terre är tvåtaktig galopp. klart man kan göra piruetter och skolor osv.. men är det en egen gångart för det?. Som gångart räknar jag skritt, trav, galopp . Vi räknar olika isåfall. Som du säger uppfattar jag som att allt man gör är en egen gångart. förstår jag rätt då? eller hur menar du annars? är ökad trav och samlad trav egna gångarter oxå då?
 
Sv: Fyrtaktig galopp...

Det är väl där diskussionen blir fel, eftersom gångart är ett mänskligt påfund och inget hästen skapat :)

Som vi vill sätta saker och beteenden i olika fack för att göra livet enklare vill vi sätta in olika rörelsemönster i olika fack.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 458
Senast: Fiorano
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 605
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 879
Senast: Lycan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp