Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det är väl där diskussionen blir fel, eftersom gångart är ett mänskligt påfund och inget hästen skapat
Som vi vill sätta saker och beteenden i olika fack för att göra livet enklare vill vi sätta in olika rörelsemönster i olika fack.
Jag skulle tex, säga att terre-a-terre är tvåtaktig galopp. klart man kan göra piruetter och skolor osv.. men är det en egen gångart för det?. Som gångart räknar jag skritt, trav, galopp . Vi räknar olika isåfall. Som du säger uppfattar jag som att allt man gör är en egen gångart. förstår jag rätt då? eller hur menar du annars? är ökad trav och samlad trav egna gångarter oxå då?
Om man kan göra piruetter och skolor ser jag det mer som en gångart än en egen rörelse.
Det är ju det jag säger. Kan du göra rörelsen i skolgalopp så anser jag skolgalopp vara en gångart. En variant av galopp, precis som terre à terre.
Det är ju det jag säger. Kan du göra rörelsen i skolgalopp så anser jag skolgalopp vara en gångart. En variant av galopp, precis som terre à terre.
Om man kan göra piruetter och skolor ser jag det mer som en gångart än en egen rörelse.
Ökad och samlad trav är varianter av samma gångart, trav. Även terre à terre kan ridas i olika hastighet - och åt vilket håll som helst.
Skolgalopp är en variant av galopp.
Vari ligger skillnaden?
HOLY SHIT Vi tycker lika om nåt... som en blixt från klar himmelOch här, sshameless, så håller jag med dej Vi ser olika på den 4-taktiga galoppens användande (jag ser det ju som något man inte behöver träna förrän man siktar på skolor ovan mark, samt galopptävlingar om man ska göra en mycket kort sammanfattning av vad jag tycker Jag ser inget eget värde i den eftersom takten inte blir ren och hästen liksom faller isär i
ryggen och är spänd istället för avspänd och arbetande genom hela överlinjen. ) Men allt det där vet vi (att jag tycker) så jag lämnar det.
Ang gångarterna däremot håller jag alldeles med dej, för mej finns skritt trav och galopp.
Ja som du skrivit längst ner så är skolgalopp en variant av galopp alltså fortfarande galopp fast den är samlad så den blivit fyrtaktig. alltså ingen egen gångart utan fortfarande galoppOm man kan göra piruetter och skolor ser jag det mer som en gångart än en egen rörelse.
Ökad och samlad trav är varianter av samma gångart, trav. Även terre à terre kan ridas i olika hastighet - och åt vilket håll som helst.
Skolgalopp är en variant av galopp.
Men om du menar samma sak som alla andra va är det vi tjafsar om? som du skriver så låter det som att skolgalopp och terre a terre är helt egna gångarter när du först började skriva och det har vi ju kommit fram till nu att de ingår i galopp. Alla rörelsemönster hästen springer i ingår i en gångart men det finns bara fem. annars skulle hästen vara snarare 35 gångare än 3 eller 5 gångare. Så man säger att hästen har 3 eller 5 gångarter och utifrån dom gör vi ökningar samlingar osv. och även om de fortfarande ingår i en gångart så säger man ju inte att skolgalopp är en gångart för det skapar förvirring eftersom allt man gör då är gångarter, man pratar inte om det på det sättet. då skulle det finnas hur många som helst.Nu ska vi se om jag kan uttrycka det tydligt nog:
Trav; olika varianter av samma gångart - samlad, ökad och allt däremellan. Alla är trav, dvs en gångart.
Galopp; olika varianter av samma gångart - ökad, samlad, skolgalopp (och terre à terre). Alla är galopp, dvs en gångart.
Vad är det du inte förstår?
Ja herregud det verkar nästan lite för bra det härtio poäng!
Inte för att skojja utan för att det är det som är poängen i det tidigare skrivna
Till och med du och jag är överens nu
Det är väl där diskussionen blir fel, eftersom gångart är ett mänskligt påfund och inget hästen skapat
Som vi vill sätta saker och beteenden i olika fack för att göra livet enklare vill vi sätta in olika rörelsemönster i olika fack.
Men om du menar samma sak som alla andra va är det vi tjafsar om?
ja, det undrar jag med.
som du skriver så låter det som att skolgalopp och terre a terre är helt egna gångarter när du först började skriva
nej, det var inte så jag menade.
och det har vi ju kommit fram till nu att de ingår i galopp.
precis.
och även om de fortfarande ingår i en gångart så säger man ju inte att skolgalopp är en gångart
jag menar att skolgalopp är en gångart, dvs galopp.