Fyrtaktig galopp...

Sv: Fyrtaktig galopp...

Det är väl där diskussionen blir fel, eftersom gångart är ett mänskligt påfund och inget hästen skapat :)

Som vi vill sätta saker och beteenden i olika fack för att göra livet enklare vill vi sätta in olika rörelsemönster i olika fack.

Du är klok som en bok
 
Sv: Fyrtaktig galopp...

Om man kan göra piruetter och skolor ser jag det mer som en gångart än en egen rörelse.
Ökad och samlad trav är varianter av samma gångart, trav. Även terre à terre kan ridas i olika hastighet - och åt vilket håll som helst.

Skolgalopp är en variant av galopp.
 
Sv: Fyrtaktig galopp...

Jag skulle tex, säga att terre-a-terre är tvåtaktig galopp. klart man kan göra piruetter och skolor osv.. men är det en egen gångart för det?. Som gångart räknar jag skritt, trav, galopp . Vi räknar olika isåfall. Som du säger uppfattar jag som att allt man gör är en egen gångart. förstår jag rätt då? eller hur menar du annars? är ökad trav och samlad trav egna gångarter oxå då?

Och här, sshameless, så håller jag med dej :p :bow: Vi ser olika på den 4-taktiga galoppens användande (jag ser det ju som något man inte behöver träna förrän man siktar på skolor ovan mark, samt galopptävlingar :angel: om man ska göra en mycket kort sammanfattning av vad jag tycker:D Jag ser inget eget värde i den eftersom takten inte blir ren och hästen liksom faller isär i
ryggen och är spänd istället för avspänd och arbetande genom hela överlinjen. ) Men allt det där vet vi (att jag tycker) så jag lämnar det.:angel:

Ang gångarterna däremot håller jag alldeles med dej, för mej finns skritt trav och galopp. :)
 
Sv: Fyrtaktig galopp...

Det är ju det jag säger. Kan du göra rörelsen i skolgalopp så anser jag skolgalopp vara en gångart. En variant av galopp, precis som terre à terre.
 
Sv: Fyrtaktig galopp...

Det är ju det jag säger. Kan du göra rörelsen i skolgalopp så anser jag skolgalopp vara en gångart. En variant av galopp, precis som terre à terre.

Men det anser inte jag. Galopp är gångarten, sen finns varianter.
 
Sv: Fyrtaktig galopp...

Om man kan göra piruetter och skolor ser jag det mer som en gångart än en egen rörelse.
Ökad och samlad trav är varianter av samma gångart, trav. Även terre à terre kan ridas i olika hastighet - och åt vilket håll som helst.

Skolgalopp är en variant av galopp.

CITAT : Ursprungligen postat av CillaW
Det är ju det jag säger. Kan du göra rörelsen i skolgalopp så anser jag skolgalopp vara en gångart. En variant av galopp, precis som terre à terre.

Vari ligger skillnaden?


I som du själv säger om ökad och samlad trav att det är en variant av gångarten trav. OM jag gör en öppna i i samlad trav blir ju inte samlad trav en egen gångart utan det är ju gångarten trav som är mer samlad och ur den gör jag en öppna En egen variant av galoppen kan ju aldrig bli en gångart. Likaväl som i skritt där man gör piruetter ur mellan och samlad skritt.

Annars hade ju hästen haft hur många gångarter som helst och så är det ju inte. Dom har ju 3 och islandshästen har 5
 
Sv: Fyrtaktig galopp...

Nu ska vi se om jag kan uttrycka det tydligt nog:

Trav; olika varianter av samma gångart - samlad, ökad och allt däremellan. Alla är trav, dvs en gångart.

Galopp; olika varianter av samma gångart - ökad, samlad, skolgalopp (och terre à terre). Alla är galopp, dvs en gångart.

Vad är det du inte förstår?
 
Sv: Fyrtaktig galopp...

*Knapplån*

Denna tråd, handlar ursprungligen om fyrtaktig galopp.

Vill ni diskutera andra gångarter, eller/och rörelser går det bra att skapa egna trådar för detta.

Och skojtrådar, där inte alla har riktigt samma humor... tar vi på gnägg.

Mvh

IngelaH
 
Senast ändrad:
Sv: Fyrtaktig galopp...

Och här, sshameless, så håller jag med dej :p :bow: Vi ser olika på den 4-taktiga galoppens användande (jag ser det ju som något man inte behöver träna förrän man siktar på skolor ovan mark, samt galopptävlingar :angel: om man ska göra en mycket kort sammanfattning av vad jag tycker:D Jag ser inget eget värde i den eftersom takten inte blir ren och hästen liksom faller isär i
ryggen och är spänd istället för avspänd och arbetande genom hela överlinjen. ) Men allt det där vet vi (att jag tycker) så jag lämnar det.:angel:

Ang gångarterna däremot håller jag alldeles med dej, för mej finns skritt trav och galopp. :)
HOLY SHIT :eek: Vi tycker lika om nåt... som en blixt från klar himmel:D:p
 
Sv: Fyrtaktig galopp...

Om man kan göra piruetter och skolor ser jag det mer som en gångart än en egen rörelse.
Ökad och samlad trav är varianter av samma gångart, trav. Även terre à terre kan ridas i olika hastighet - och åt vilket håll som helst.

Skolgalopp är en variant av galopp.
Ja som du skrivit längst ner så är skolgalopp en variant av galopp alltså fortfarande galopp fast den är samlad så den blivit fyrtaktig. alltså ingen egen gångart utan fortfarande galopp;)
 
Sv: Fyrtaktig galopp...

Nu ska vi se om jag kan uttrycka det tydligt nog:

Trav; olika varianter av samma gångart - samlad, ökad och allt däremellan. Alla är trav, dvs en gångart.

Galopp; olika varianter av samma gångart - ökad, samlad, skolgalopp (och terre à terre). Alla är galopp, dvs en gångart.

Vad är det du inte förstår?
Men om du menar samma sak som alla andra va är det vi tjafsar om? som du skriver så låter det som att skolgalopp och terre a terre är helt egna gångarter när du först började skriva och det har vi ju kommit fram till nu att de ingår i galopp. Alla rörelsemönster hästen springer i ingår i en gångart men det finns bara fem. annars skulle hästen vara snarare 35 gångare än 3 eller 5 gångare. Så man säger att hästen har 3 eller 5 gångarter och utifrån dom gör vi ökningar samlingar osv. och även om de fortfarande ingår i en gångart så säger man ju inte att skolgalopp är en gångart för det skapar förvirring eftersom allt man gör då är gångarter, man pratar inte om det på det sättet. då skulle det finnas hur många som helst.
 
Sv: Fyrtaktig galopp...

tio poäng!

Inte för att skojja utan för att det är det som är poängen :idea: i det tidigare skrivna

Till och med du och jag är överens nu :)
 
Sv: Fyrtaktig galopp...

Shameless - vänta du bara :D

Det är väl där diskussionen blir fel, eftersom gångart är ett mänskligt påfund och inget hästen skapat :)

Som vi vill sätta saker och beteenden i olika fack för att göra livet enklare vill vi sätta in olika rörelsemönster i olika fack.

KNAPPLÅN TROTS CITAT

Visst är det ett mänskiligt påfund

Däremot tror jag nog att det finns en orsak till att samtliga Klassiska Mästare som jag studerat vill att gångarterna skall vara RENA.

Och då pratar jag inte om skolgaloppen vara eller inte vara - utan vägen dit.

Här verkar många ta "övningen" skolgalopp som en ursäkt för att man inte lycks få arbetsgaloppen 3 - taktig
Lyckas man inte med den gundutbildningen så kommer även den samlade galoppen bli 4 - taktig - men då inte beroende på den stora samlingen - utan beroende på att man inte fått igång ryggverksamheten.

Det är ju skillnad.

Så som det _låter_ - så rider alla AR ryttare här på nivån över Grand Prix:o
och det vet jag väl inte om jag vill hålla med om :angel:
 
Senast ändrad:
Sv: Fyrtaktig galopp...

Men om du menar samma sak som alla andra va är det vi tjafsar om?

ja, det undrar jag med.

som du skriver så låter det som att skolgalopp och terre a terre är helt egna gångarter när du först började skriva

nej, det var inte så jag menade.

och det har vi ju kommit fram till nu att de ingår i galopp.

precis.

och även om de fortfarande ingår i en gångart så säger man ju inte att skolgalopp är en gångart

jag menar att skolgalopp är en gångart, dvs galopp.

12345678910
 
Sv: Fyrtaktig galopp...

Njae i det resonemanget höll du inte med i den andra tråden väl?
Jag håller helt med om att skolgalopp fås bara vid mycket hög samling. Det är inte så många som klarar av det.

Jag uppfattar inte att någon försöker få det till att de själva klarar det, i denna tråden eller på AR-sidan övht faktiskt. Men så läser man väl in olika saker i vad andra skriver.
 
Sv: Fyrtaktig galopp...

jadu där sket det sig igen;) nu håller jag med Evis som jag alltid brukar göra:D
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 458
Senast: Fiorano
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 605
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 879
Senast: Lycan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp