Fyrtaktig galopp...

Sv: Fyrtaktig galopp...

Om hästen är jämfota bak och den har 4 ben kan det ju knappast bli fyrtakt? Fel takt, absolut! Men inte fyrtakt.
Den är sällan riktigt jämnfota.
Om du låter hästen sätta sig för mycket anser jag att du sätter hästen. För en häst kan bara göra saker som vi tillåter. Och har man tillåtit fel saker har man ridit för dåligt.
OK!
Så hästen är en maskin o vi gör alltid exakt likadana hjälper.
Den kan av olika anledningar vara svagare i ena sidan ena dagen o byta sida till nästa dag.

Då ska jag fya min häst när den byter i varje som en tok . eller va?

Och om jag vet att hästen inte klarar av det skulle jag inte cenrera den lika mycket. Utan rida den så centrerad som hästen klarar. Det behöver inte vara några exakta mått som tex 10 m-volt. Utan så mycket som hästen klarar och behöver för att stärka sig.
Det är en ganska väl beprövad metod för att förbereda hästen för piruetter- varav namnet- arbetsp.
 
Senast ändrad:
Sv: Fyrtaktig galopp...

Jag menar absolut inget om att man ska fya hästen.
Vad jag menar med tillåter är att man ridmässigt tillåtit det genom att inte vara snabb nog att rädda situationen med bättre ridning. Så att hästen inte behöver försöka rädda situationen själv.

Ridning ska vara en positiv sak för häst och ryttare. Och alla gör vi fel. Det är helt ok!:)
Jag menar inget om bestraffning. Bara att man måste ha koll på sin hästs svagheter och kunna hjälpa den igenom en övning och inte kräva för mycket. På så sätt tillåter man inte att det går fel. Om du aldrig låter det komma till ett stadium där hästen måste försöka rädda situationen genom att ex sätta sig mer än den klarar så har du inte tillåtit det att gå fel.
 
Sv: Fyrtaktig galopp...

Det är en ganska väl beprövad metod för att förbereda hästen för piruetter- varav namnet- arbetsp.

Jo, det är jag medveten om. Men att också centrera den vartefter hästen blir starkare och reglera hur mycket man kan centrera beroende på individ och dens sturka är också en ganska beprovad metod.
Som du själv sa är inte alla hästar och ryttare likadana. Och vi är inte alltid i samma situationer. Så därför anser iaf jag att man kan reglera voltens strl lite efter behov.
 
Sv: Fyrtaktig galopp...

Om hästen är jämfota bak och den har 4 ben kan det ju knappast bli fyrtakt? Fel takt, absolut! Men inte fyrtakt.

Ehm...Om nu hästen inte kan ha fyrtakt (Var har du fått det ifrån?)

Hur kan du i något inlägg längre upp sitta och diskutera just - Fyrtakt?

Ändrade du mening helt plötsligt?

Det verkar vara gott om ändrade meningar i denna tråden.
 
Sv: Fyrtaktig galopp...

Nä Tuaphua menar bara att om hästen är jämfota bak så blir den Två-taktig, inte Fyrtaktig. Inte lönt att prata om Fyrtakt när halva diskussionen härrör till jämfota bakben, man måste liksom skilja på vad som är vad när man ska diskutera det.

Fyrtakt kräver att hästen inte är jämfota. Hur mycket den skiljer på nerslaget med bakbenet kan variera över ett ganska stort spann.
 
Sv: Fyrtaktig galopp...

Nä Tuaphua menar bara att om hästen är jämfota bak så blir den Två-taktig, inte Fyrtaktig. Inte lönt att prata om Fyrtakt när halva diskussionen härrör till jämfota bakben, man måste liksom skilja på vad som är vad när man ska diskutera det.

Fyrtakt kräver att hästen inte är jämfota. Hur mycket den skiljer på nerslaget med bakbenet kan variera över ett ganska stort spann.

Tack för förklaring!!!!!

:bow:
 
Sv: Fyrtaktig galopp...

Under all inlärning av nya moment måste man tillåta att hästen blir överambitiös.
Om den försöker kan man hamna rätt, men om den resignerar får man på sin höjd tafatta försök.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 458
Senast: Fiorano
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 605
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 879
Senast: Lycan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp