Fyrtaktig galopp...

Sv: Fyrtaktig galopp...

verkar inte som jag behöver svara dig...
Njae i det resonemanget höll du inte med i den andra tråden väl?.

Men så läser man väl in olika saker i vad andra skriver.

därför är kommunikation svårt i allmänhet.

För att förstå varandra så måste man ju vilja förstå varandra.

För att förstå varandra så måste man ju sätta in sig i varandras begreppsvärld.

AR rytarena har vissa grundantaganden som de anser är rätt
och Dressyrryttarna helt andra grundantaganden.
 
Senast ändrad:
Sv: Fyrtaktig galopp...

HOLY SHIT :eek: Vi tycker lika om nåt... som en blixt från klar himmel:D:p

Nu blev du förvånad va?:p Oj, internskämt om gamla trådar skulle vi inte ha ju:o Fast det är rätt komiskt hur det blir när det drar iväg, eller hur? :D
 
Sv: Fyrtaktig galopp...

Och sedan kan man mixa dessa två efter eget tycke och tänka själv.;) :angel:

Att generalisera och kategorisera är så jäkla trist!


Nirak:

Självklart kan galoppen vara fyrtaktig. Tex i en pirouette är den ju fyrtaktig. Och det kallas mig veterligen för galoppirouette och inte skolgaloppspirouette.
För mig kan galopp vara tvåtaktig, tretaktig och fyrtaktig. Dock kan ju galoppen vara oren och utan kvalitet och därför vara annat än tretaktig. Så det får man vara noga med att kolla.

Tex PREs har ju ganska lätt för samling och även skolgalopp. Men jag har sett få andra raser utföra en kvalitativ skolgalopp. Och jag har sett få ryttare få till det.
Och övergångar mellan dessa olika takter har jag bara sett en enda ryttare göra bra och med bibehållen kvalitet.
 
Sv: Fyrtaktig galopp...

Men i det här fallet är det inte frågan om att generalisera utan ett faktum att det handlar om två helt olika biomekaniska förklaringsmodeller, och därmed helt olika terminologi och tolkning av bilder vad som händer och varför.:)

Jag har tidigare poängterat det meningslösa att tolka AR utifrrån FEI för vi ser det inte på samma sätt, och vice versa

Det är därför dessa diskussioner alltid mynnar ut i två läger som båda är lika säkra på att de andra är helt dumma i huvve och totalt okunniga.:devil:

Även om jag vet vad jag vill och tycker, så är jag intresserad av andra stilar och kan därför i stort sätt se 'varför de olika "sidorna säger det de säger'

Ett konkret exempel
Du skirver att galopppiruetten tex är i fyrtakt - det visa bara på att du inte är insatt i TävlingsDressyr för det är inte idealet det är inte facit inom tävlingsdressyren
Du drar en felaktig slutsats utifrån bristande insikt i vad som är korrekt inom FEI

En annan vanlig felaktig slutsats är att det man ser visas upp på en Dressyrtävling är rätt enligt reglerna.
Det som visas upp är ett försök att göra rätt enligt reglerna - där en del prickar mer rätt än andra om man säger så
:crazy:

I den förra tråden la jag in en länk på galopppiruetter med bibehållen tretakt -som just därför fick höga poäng - men ingen ville kolla på den

för det är ingen diskusison om ridning - mest en fråga om vilken grupp som är mest dum i huvve...
 
Senast ändrad:
Sv: Fyrtaktig galopp...

Jo då, jag är väl medveten om att TR säger att den ska vara tretaktig. Men det går inte utan att förstöra kvaliteten på pirouetten. Och det är många som försöker få den tretaktig men inte lyckas med det. Andra rider en tretaktig hafsvändning och en del rider den medvetet fyrtaktig.

Jag har ridit enbart tyskt innan. Nu rider jag AR med en hel del tyska influenser, min AR-tränare är utbildad på Strömsholm och har även tävlat GP med sin häst. I helgen var jag med och kollade på träning för en tysk beridare. Och jag funderar på att prova rida för honom, för att testa. I somras red jag för en strömsholmsutbildad "vanlig" tränare.
För mig utesluter inte det ena det andra. Visst får man kanske rida lite annorlunda på banan än på träning (självklart får man träna tävlingsridning lite hemma med).

Bra AR, vilket är otroligt(!) sällsynt i sverige, ser ut som tävlingsdressyr när man nått målet. För mig ska det gå att rida hästen på alla sätt. Min häst ska kunna gå långsamt och vara samlad (vilket du ser som ett mål inom AR tror jag), dock med energi och takt bibehållen och reglerbar. Och han ska kunna gå med påskjut i snabbare tempo. Jag rider mycket med sitsen och tror att det är grunden för god ridning. Och jag vill även se prydlig ut.

Kanske tänker inte jag som en typisk AR-ryttare enligt hur det ser ut i sverige idag. Me jag följer den utbildningstrappan och jag rider med de hjälper som rids med där. Dock vill jag nog få in mer energi än det är vanligt.

Jag tror heller inte att någon är dum i huvudet. Alla blir saliga på sin egen tro. Och jag tycker det är lite trist att inte fler tänker och väljer lite mer själva. Många sväljer allt de hör med hull och hår. Utan egen reflektion och eget ställningstagande.
Att man blir irriterade på varann och anser den andra vara dum i huvudet tycker jag känns otroligt omoget, faktiskt. Du får ursäkta, men det känns inte som något man borde lägga ner tid på att bry sig om ifall man mår bra som person och har meningsfulla saker att ägna sin tid åt. Jag är ledsen, men jag tycker det är lite konstigt att man inte ägnar sig åt vettigare ting.
Man kan ta lärdom av mycket om man inte irriterar sig och börjar kasta skit och gå i försvar.


Tycker du att en galoppirouette ska vara tretaktig? Förklara gärna ingående hur du menar, varför den ska vara det du tycker och hur det gör kvalitetetn i rörelsen till den bästa av sätten att rida den.

Ang att ingen svarar i din tråd så kan jag säga att jag faktiskt ibland inte öppnar dina trådar ens. Trots att du har mycket vettigt att säga. För jag vill inte ta del i en diskussion där någon ganska givet kommer att på ett spydigt sätt dumförklara mig. Jag har inte alltid ork till det.
 
Sv: Fyrtaktig galopp...

Jag tycker inte att det är så intressant vad jag tycker - utan snarare vad domarna tycker. :D

I länken jag la ut visades att_ det går_ att rida tre - taktigt
hade detta medfört andra felaktigheter så hade piruetten inte fått så höga poäng.

synd att ingen var intresserad av den

Jag föredrar att inte diskutera galopppiruetter från eget perspektiv då jag tycker det känns lite löjligt att diskutera rörelser jag själv inte rider

däremot kanjag säga att hästen samlar sig mer korrekt när rörelsen är en cirkelrörelse dvs ryggen förlängs under den belastande delen - detta hänger ihop med 3 - takten
 
Sv: Fyrtaktig galopp...

Hur menar du med cirkelrörelse? Att hästen går runt i som en liten volt?
Jag är inte så bra på att sätta ord på min ridning, ska jag erkänna.
 
Sv: Fyrtaktig galopp...

att överlinjen längs

detta är bild på en halvhalt i trav - men det är samma princip
http://i33.photobucket.com/albums/d93/pingo_susan/Spnnanpilbgenienhalvhalt.jpg

jag som kan se skillnad ruta för ruta såg att de som jobbade rätt i galoppen och fick höga poäng på VM nyligen landade med ytter bak -och i och med att de fjädrade i bakbenen så vinklades bäckenet om ytterligare till dess att det andra bakbenet och ytter fram tog mark.
När hästen sedan rullade över på frambenen tilläts även halsen att längas enligt bilden.

galoppen är rund = cirkelenergi

Detta kallas också att hästen arbetar över ryggen - den länger överlinjen

Är hästens spänd i ryggen komemr den inte kunna svikta med bakbenen och tippar därför fram så fort ytterbak tar mark - det är fullkomligt omöjligt att hålla emot.

För att svikta - knäa - gå böjgång - samla så måste överlinjen ge efter.

Det gör den bara på en häst som är helt oberörd av sin utrutning och ryttare = losgelassen
 
Sv: Fyrtaktig galopp...

Jo visst, jag håller med om allt du säger. Förutom att jag anser att man kan göra det i fyrtakt. Och att vändningen blir fel om man gör den i tretakt. Hästen får liksom häva sig runt mer än att trampa sig runt i balans.
Och där tror jag att man har fördel av att använda sig av tygeltag som flyttar runt bogarna och manken i balans. Mer än att använda sig av "vanliga/TR-tygelhjälper". Även om man även där kan ana sig till sånna tygeltag ibland.

Jag anser det vara viktigt vad jag själv tycker. För om en överordnad säger åt mig att såga av mig mitt ben så vill jag kunna reflektera över hur, vad och varför själv. Och sedan fatta beslut om att göra eller ej.
Självklart grundas besluten på vad jag lärt mig av kvalificerade experter. Men även på egen känsla och förmåga till tanke och beslut.

Jag tror dock fyrtakt är lättare att få till på en del andra raser än halvblod. Och när jag menar få till menar jag precis som din cirekelrörelsebild även om jag nog benämner det i längre och krångligare beskrivningar. Och som säkert även du tycker, att pirouetten ska vara mer smlad och satt. Cirkelrörelsen är ju ingalunda något man enbart strävar efter i en halvhalt och i en pirouette. Den kanske blir tydligare i samlande rörelser (inkl halvhalt). Men den bör ju alltid finnas där.
 
Sv: Fyrtaktig galopp...

jag tycker att det blir svårare för hästen att utföra piruetten i 4-takt.
Den blir då nästan jämnfota bak o kastar sig runt, då det blir svårare att svänga på en i marken "fastsatt" bakdel.
Har man en häst som inte samlar sig för mkt o som kan bibehålla sin takt(från innan piruetten) har den lättare att komma runt än om den blir långsam o kanske svag.

Har själv fastnat i piruetterna då hästen har satt sig i ett levadmönster-tappar galoppen-0-takt
 
Sv: Fyrtaktig galopp...

jag tycker att det blir svårare för hästen att utföra piruetten i 4-takt.
Den blir då nästan jämnfota bak o kastar sig runt, då det blir svårare att svänga på en i marken "fastsatt" bakdel.
Har man en häst som inte samlar sig för mkt o som kan bibehålla sin takt(från innan piruetten) har den lättare att komma runt än om den blir långsam o kanske svag.

Har själv fastnat i piruetterna då hästen har satt sig i ett levadmönster-tappar galoppen-0-takt

Låter mkt logiskt för mej. Har aldrig haft ambitionen att göra piruetter i tävlingssyfte men hade en häst som kunde, och i tretakt. Så jag tycker utifrån hur det fungerade att det låter helt rätt det du säger.:bow:
 
Sv: Fyrtaktig galopp...

JUST :bow: :)

det är precis så jag ser det också.

Att sätta sig är ju inget självändamål - hästen måste ju kunna följa upp det framöver ryggen - och ju mer hela överlinjen längs - ju lättare att behålla tretakten.

Tuaphua
Om hästen redan i galoppen före piruetten hamnar i fyrtakt så beror det på att halsen täker bakåt - jämför teckningarna i fios tråd

Att sen hästen måste tänka bakåt om den skall uföra tvåtaktig galopp är ju en ju en annan sak.
 
Senast ändrad:
Sv: Fyrtaktig galopp...

Nej, just nu gör jag det inte. Jag har varit sängliggande i 10 mån och hästen har då tappat väldigt mycket muskler. Han har naturligt svårt för galopp. Så nu bygger jag upp honom och mig själv igen.
Och i dagsläget rider jag bara min egen häst.

Men har jag ridit galoppirouetter? Ja.
Jag vill inte påstå att jag i praktiken är väldigt rutinerad på just detta dock.
 
Sv: Fyrtaktig galopp...

Jag anser inte att hästen blir jämfota bak. Och om den tom fastnar tror jag man satt hästen mer än den klarar av. Och jag skulle hellre välja att inte centrera pirouetten så mycket.
 
Sv: Fyrtaktig galopp...

Ja, där är vi av olika mening. Jag anser inte att hästen behöver komma i fyrtakt innan. Men sätter man den i fyrtakt så behöver halsen inte tänka bak. Då är det bara en dålig galopp, oavsett takt.

Och visst, att sätta hästen är inget självändamål. Det håller jag helt med om. Den måste ju jobba genom hela kroppen. Men för mig är ett av målen att kunna sätta hästen rejält och att halsen fortfarande tänker fram. Att cirkelrörelsen fortfarande finns, annars har man ju ingen ärlig och rätt fungerande form. Och övningen är eg meningslös.
 
Sv: Fyrtaktig galopp...

Jag anser inte att hästen blir jämfota bak.
Tja, inte blir det 3-takt.
Och om den tom fastnar tror jag man satt hästen mer än den klarar av. .
Inte nödvändigtvis. Den kan av bristande styrka eller att den tappar den enrgiska samlade galoppen själv sätta sig för mkt.
Får för lite hjälp av sin ryttare.
Och jag skulle hellre välja att inte centrera pirouetten så mycket
Det är därför som man tränar arbetspiruetter( 10 M. volt) i sluta först o även sedan för att bibehålla styrkan.

Riktiga piruetter rider man mer sällan.
 
Sv: Fyrtaktig galopp...

Fyrtakt hanlar väl inte på något sätt om jämfotahopp. Då är vi ju nere på antingen tvåtakt eller felaktik tretakt.

En häst har bara 4 ben. Och förflyttar sig två samtidigt kan det inte vara fyrtakt.
 
Sv: Fyrtaktig galopp...

Fyrtakt hanlar väl inte på något sätt om jämfotahopp. Då är vi ju nere på antingen tvåtakt eller felaktik tretakt.

En häst har bara 4 ben. Och förflyttar sig två samtidigt kan det inte vara fyrtakt.

Nej men hoppen utförs väl med 2-4 ben samtidigt? I stort sett? (Här är jag på hal is) Och alldeles innan de hoppen samlar man så extremt att hästen inte klarar det i tretakt har jag förstått det som? :idea:

Fast det kan jag inte mycket om, kan säkert andra bättre.

Men i vissa av de fyrtaktiga piruetterna på filmerna blir det nästan hoppa jämfota bak, väldigt trist att se. :crazy:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 458
Senast: Fiorano
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 605
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 879
Senast: Lycan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp