Fyrtaktig galopp

saraaandersson

Trådstartare
Min häst kan ibland bli lite fyrtaktig i galoppen. Han har ganska mycket motor, är 5-gångare och stark pass.
Någon som har bra tips på hur jag ska göra för att förbättra galoppen?

Har hittills tränat galoppfattningar, försökt få trav mellan fattningarna (då han gärna lägger sig i pass när man gör en förhållning).. Men vill ha mer tips på hur jag ska göra för att få galoppen mer ren.

Han är 4år och mycket beror på att han är väldigt ung och omusklad (även om han har mycket muskler med tanke på den lilla tid han blivit tränad) Och det beror nog också på att han gärna springer i pass i hagen, och även lägger sig väldigt lätt när man rider på honom (ifrån alla gångarter)

Tränar regelbundet för tränare, men mest har vi tränat på att han ska förstå grundhjälperna, och den senaste tiden har vi fokuserat på tölten då han är ganska nyligen töltsatt och har även varit väldigt passtaktig, så där han vi lagt ner mest energi.

Sv: Fyrtaktig galopp

Spontant, hästen är 4 år, jag skulle nöjt mig med att den galopperade över huvud taget, försökt rida så hästen byggde muskler samt låtit den få en ordentlig vintervila på flera månader. Galoppen blir säker bättre av sig själv när hästen får styrka, men hur mycket borde tiden få visa.

Jag skulle oxå nöja mig med att hästen galpperar, börja inte mixtra för mycket!

Sen tycker jag att löshoppning i kombinationer på låga hinder är toppen för galoppen! I storhäststall brukar man ha löshoppning några gånger i månden, kolla annonser och åk och testa! Kul omväxling är det också!

Tack för svaren =)
självklart kommer han att få vila i vinter, tänkte ställa av honom när det börjar närma sig jul och låta honom stå ca 1månad. Och han kommer hinna vila nån veckan innan den riktiga vilan också.

Konkreta tips: Rida över galoppbommar, "rida på" mer i galoppen och galoppfattningar på volt. Mjuk övergång, mjukt avbrott, mjuk övergång. Strävan är att få hästen att galoppera som om man fattar ny galopp i varje steg, med bibehållen energi/styrka och däremed ren takt. :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 811
Senast: ildiko
·
Hundträning Hej, Som vissa kanske läst innan har jag en 10 månaders ESS Jag behöver lite tips och råd kring just nosaktivering. Jag skulle hemskt...
Svar
11
· Visningar
898
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 465
Senast: Ragdoll
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 248
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V