Fyra ess hästsalva

FannyA

Trådstartare
Jag funderar på att köpa fyra ess hästsalva till min häst som har fått insektsbett som hon har kliat på så pälsen skavts bort på några små ställen. Skulle vilja höra era åsikter om den salvan. Någon som har använt den? Funkar den? Kokar den i solen så hästen får brännskador?

Sv: Fyra ess hästsalva

Jag har använt den upp emot 10 år på våra hästar. Smörjt in runt skapet, ljumskar, bringan plus ibland runt ögonen väldigt tunt, mest för att det ska ta lukt. Ibland även utsidan av öronen på den som är känslig där.
Utan den så kan de bli helt sönderbitna och knottriga, så det gör definitivt skillnad.
Har också hört någongång att man ska vara försiktig då den kan bränna, men på burken står det att den kan smörjas runt ögon och så, och jag har aldrig märkt något. Men man kanske inte ska lägga på ett tjockt lager där man vet att solen kommer ligga på hela dagen.

Och jag har använt Skillingarydsalvan i ...hm, låt se....32 år!!! :crazy:
Har aldrig upplevt att den akulle bränna.
Det enda är att när det blir riktigt varmt och gassande sol så smälter den och rinner liksom bort, så då får man lägga på nytt lite oftare.

Själv lägger jag på salvan på kvällen efter att jag ridit, och jag tycker det räcker gott och väl till nästa kväll.

Jag har använt den salvan i hela mitt hästägarliv (snart 20 år) och den är guld värd! Har heller aldrig märkt att den skulle bränna.

Jag har använt den salvan på två av mina hästar. På den ena gick det bara fint,aldrig några problem! Men den andra fick brännskador/ blåsor där jag smort salvan, så på den hästen har jag slutat med den salvan.

Det kanske beror på hur känsliga de är i skinnet?

Kl
I min Erf är den helt ok om man tar i händerna på sig själv som om man skulle smörja händerna , och sen stryker över hela hästen . Under magen osv kan man kladda på hur mkt som helst , då dessa delar är skyddade från solen .
Kladdar man på i ansiktet med mer än ovan får känsliga hästar brännsår .
Men ordinationen på burken avser knappast att man smackar på så pass tänker jag ;) sunt förnuft ...

Kl
I min Erf är den helt ok om man tar i händerna på sig själv som om man skulle smörja händerna , och sen stryker över hela hästen . Under magen osv kan man kladda på hur mkt som helst , då dessa delar är skyddade från solen .
Kladdar man på i ansiktet med mer än ovan får känsliga hästar brännsår .
Men ordinationen på burken avser knappast att man smackar på så pass tänker jag ;) sunt förnuft ...

Luktar den illa så flugor och så håller sig borta?

Luktar den illa så flugor och så håller sig borta?

Om den luktar illa? Jag brukade gå runt med ständig doft av tjära på händerna hela sommrarna. Trots att jag tvättade händerna minst 3 gånger efter varje gång i stallet. Nu använder jag plasthandskar, men doften tränger igenom lite ändå.

Fast jag tycker ju att det luktar ganska gott iofs. Men inte så himla mysigt att äta jordgubbar med händerna och känna tjär-doften samtidigt.

Om den luktar illa? Jag brukade gå runt med ständig doft av tjära på händerna hela sommrarna. Trots att jag tvättade händerna minst 3 gånger efter varje gång i stallet. Nu använder jag plasthandskar, men doften tränger igenom lite ändå.

Fast jag tycker ju att det luktar ganska gott iofs. Men inte så himla mysigt att äta jordgubbar med händerna och känna tjär-doften samtidigt.

Haha okej, då får jag se till att skaffa plasthandskar då! ;)

Hjälp! Jag hade ingen aning om att det finns salvor som kan bränna i solen. Hur är det med t.ex Idomin o Helosan då?

Hjälp! Jag hade ingen aning om att det finns salvor som kan bränna i solen. Hur är det med t.ex Idomin o Helosan då?

Samma där i så fall. Hur är det med solkrämer man sätter på sig ??

Det kanske finna nån känslig häst men jag har under ,mina 15 eksemår aldrig sett det.

Vissa säger att den bränner, men det har jag aldrig upplevt andvändt den under alla mina hästår, min pålle har dessutom eksem och det är den bästa salvan som både mjukgör och gör så flugor och annat inte vill komma dit.

Den kan jag varmt rekommendera

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 609
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 258
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 800
Senast: Calmiche
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 257

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka