Fyllda framknän!

P

Pockan

Hej!
Jag har en ettårig hingst som går ute hela dagarna med sin jämnåriga kompis. Sista dagarna har båda herrarna blivit fyllda i knäna. Vad tror ni att det beror på? Kan det vara växtperiod (hoppas kan man alltid, tänk om plutten kunde börja växa), för mycket bus eller för mycket god mat? Vad tror ni? Tacksam för svar.

MVH / Fia

Ska kolla detta med en som säkert vet till dej...Lycka till på egen jakt så länge

Detta bör du kolla upp med veterinär omgående, det kan annars utvecklas till deformering av knäna!!

Fyllnaden är en ökning av ledvätska som kan ha många orsaker t.ex: överansträngning, foder, mask, mm mm!

Mvh
Bia

Min häst fick samma symtom under vissa perioder mellan 3-5 års ålder. Vet. sa till mig att det berodde på att de växte... Hon är helt ok i sina knän nu!!

Det är ju skillnad på ålder och tillväxtzoner som avgör vad som kan vara fel!
Tillväxtzonerna i underarmsbenet ovanför framknät sluter sig (dvs. brosket ersätts av benvävnad) mellan 24 - 32 mån ålder), och jag anser att en 1-åring bör kollas upp, den skall INTE ha gallor någonstans, då är det nåt som är fel!!!

Mvh :)/Bia

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 624
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
12 177
Senast: liiinnea
·
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
40 059
Senast: Hedinn
·
Gnägg Hej! Min motivation går verkligen bara neråt med att gå till stallet där min lån ponny står. Tror hon stått i en vecka nu även fast jag...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 028

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka