Fylla i livskadeanmälan

Spontant känns det svårt att få bolaget att godkänna en utdömning som gjordes 2011 (muntligt utan intyg) för att sedan effektueras 2015.

Är hästen redan borta, eller du vill ha ett förhandsbesked från försäkringsbolaget? Bolagen brukar inte döma ut utan diagnos, de har ju då inget att ta ställning till.
 
Jag har svårt att förstå tråden . @grådis om hästen dömts ut nu av veterinär så är det ju det underlaget du ska använda som grund och din ifyllande av formulär är ju ett intyg från dig som hästägare att du skriver under på det utlåtandet . Inga konstigheter om det är en traditionell utdömning som ska anmälas FB . ?
 
@mackan Det är inte veterinärens intyg jag behöver hjälp med det är klart sedan en dryg vecka.
@Lovisaleonora Jag hade kunnat få henne utdömd 2011 men lät bli då hon fortfarande fungerade som sällskapshäst, det gör hon inte längre. Bristen på diagnos vet jag inte vad jag ska göra åt. Hästen har ont i vilket fall.
 
Jag hade kunnat få henne utdömd 2011 men lät bli då hon fortfarande fungerade som sällskapshäst, det gör hon inte längre. Bristen på diagnos vet jag inte vad jag ska göra åt. Hästen har ont i vilket fall.

Fast jag är väldigt pessimistisk till chanserna att få hästen utdömd på ett utlåtande för fyra år sedan. Då måste du påvisa att hästen är sämre. Finns ett veterinärintyg där hästen döms ut nu?

Är hästen högt försäkrad?
 
@mackan Det är inte veterinärens intyg jag behöver hjälp med det är klart sedan en dryg vecka.
@Lovisaleonora Jag hade kunnat få henne utdömd 2011 men lät bli då hon fortfarande fungerade som sällskapshäst, det gör hon inte längre. Bristen på diagnos vet jag inte vad jag ska göra åt. Hästen har ont i vilket fall.
Jag fattar fortfarande inte ... Är det ett färskt utdömningsintyg från veterinär nu ? Isåfall är det ju inget konstigt du ska fylla i ?

Om utdömning skedde för några år sedan så ett utdömnings protokoll /rekommendation gäller detta inte flera år senare om man inte via FB tagit bort hästen då . Då får du börja om igen om du inte haft en dialog med ditt FB om annat . Det torde vara otroligt bemärkansvärt om ngt FB godkände en sk utdömning 2011 som inte genomförts och nu åberopas 2015 . Så funkar det inte . Du har x antal dagar utifrån godkännande från FB att ta bort en utdömd häst om du ska få ut från försäkringen .
 
På djurägarens del av livskadeanmälan ska djurägaren skriva sin version, på vanlig svenska, av hur förloppet varit. Utan att blanda in veterinära termer.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 723
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
801
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 062
R
  • Låst
Kropp & Själ Jag är ny här på bukefalos, och är väldigt orolig att göra fel eller bryta mot några regler. Så jag tänkte att det är lika bra att fråga...
Svar
12
· Visningar
3 097
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp