Fy vad tråkigt det var att köpa bebiskläder

Sv: Fy vad tråkigt det var att köpa bebiskläder

Kl eller kanske inte...
Jag ställde mig samma fråga när dottern föddes för 8 år sedan och det har inte förändrats mycket sen dess... Tyvärr...

Ett plagg som jag tyckte var bra på sommaren var tunna bomullskjortor, vilket jag då hittade på pojkavdelningen, för tjejerna skulle då inte ha skjortor...

Me&I kom och var nytt när mina var små och hade då blandat ganska vilt med färger och mönster och jag gillade dem mycket, nu har de ramlat in i könsrollerna med färger med några få undantag. Samma sak L&B som oxå har ramlat in i rosa och pluttinutt till tjejer och tuffa kläder till killar.

Det värsta är nu när dottern har kommit upp på young med 134-140 i storlek och helt plötsligt ska man vara supertuff... Kjolar och klänningar slutar på halva baken, tröjor och linnen slutar på halva magen och allt är tajt så de knappt kan röra sig... Jo det går att hitta guldkorn men på det stora hela är det hopplöst... Sonen som har 110/116 älskar bilar och rosa, och jag hittade faktiskt ett tag tröjor med rosa bilar som han bara älskade men nu är de borta igen.

Att sedan kläderna har olika storlekar fast det står samma siffra på lappen, men är det tjejkläder så är de smalare och kortare, medans det är betydligt mer plats i killkläderna. Mina barn som har varit rätt tunna så har tjejkläder suttit betydligt bättre än killkläder, trots att det är en av varje kön.

Jag önskar att jag kunde sy bättre och kunnat göra egna barnkläder, jag blandar gärna alla färger huller om buller, mörka byxor är suveränt eftersom smuts inte syns lika bra, och får inte folk att hojta om att akta kläderna. Jag hävdar bestämt att kläderna är till för att leka i, och det mesta går att tvätta. :D
Mina barn växlar vilt mellan pojk och flickläder beroende på situation, dottern gillar att ha klänning, men leker även gärna i klänning, sonen gillar skjortor, jag oxå eftersom de faktiskt ser väldigt välklätt ut men samtidigt fungerar att göra allt i.

Jag tycker också att pojkutbudet är trist :( Fast sen är jag en fantast av rosa, söta klänningar och spets att jag kommer klä min pojke i det om jag inte får en flicka först. Något att fundera på kanske? ;):D

Jag hävdar bestämt att kläderna är till för att leka i, och det mesta går att tvätta. :D
.

Håller med. Sonen har ett enda plagg som han inte får leka i, hans finjacka.
Vissa av kläderna är missfärgade och trasiga på knät. Fick t om lite påbackning av en fröken att sonens byxor hade ett hål på knät och att jag kanske skulle fundera på att ha dom byxorna hemma istället. Tittade på henne och sa att dom lär inte bli helare på dagis.

En av sonens dagiskompisar får inte leka i vattenpölar för sin mamma, för kläderna tål inte det. Kommer ihåg min sons reaktion när han hörde denna mamma skälla på sitt barn. För honom är det helt naturligt att hoppa och skutta överallt.

Ja, något sånt där fanns då inte på H&M när jag var där. Kanske finns för små barn, men inte till 2-3 åringar. Tjejavdelningen hade bara tights. Det var därför jag fick gå på killavdelningen, och se där fanns det...dock trista färger men jag köpt ändå eftersom jag behövde. Egentligen brukar jag inte specifict traska till tjejavdelningen, men eftersom den är den första man springer på när man går in på H&M så blir det automatiskt man börjar där.

*kl*
Innan jag fick barn trodde jag problemet med bebiskläder låg på flicksidan. Jag tänkte mig att min flicka skulle kanske ha nån enstaka gullig rosa klänning men i övrigt skulle jag få leta neutrala kläder på pojksidan. Nu fick jag ingen flicka utan en pojke och det var bra mycket svårare än jag trodde. Fickor kan ha enstaka pojkkläder som är lite neutrala men jag har faktiskt aldrig hittat något neutralt på flicksidan. Så det blev så tråkigt att köpa kläder för allt blev blått och beige, blä.

Nu är min son extremt modeintresserad och redan innan han fyllde tre vägrade han ha på sig sånt han inte själv valt/köpt. Han är nu 6 år och har under de här åren gått igenom flera "stilperioder" som han levt ut fullt ut utan att acceptera nåt annat oavsett väder och årstid och utan att vi föräldrar haft något endaste att sätta emot (fotbollskläder, "skoluniform", badshorts och finskjorta, helsvart och tajt, T-shirts med stora "coola" tryck, etc) Han brukar dock oftast gå med på att ta med extra ombyte och en extra tjocktröja att ta på om han skulle frysa i skolan (aldrig hänt).
Kläder är hans största intresse så jag låter honom oftast hållas och jag slipper ju stå och välja bland tråkiga barnkläder.

Jag håller med, jag ser inga problem med kläderna och har hittat det mesta av det alla skriver "inte finns"...

När man köpt en enfärgad body/tröja i storlek 50, 56, 62, 68, 74, 80, 86 och 92 börjar man bli rätt leds. Har man tur ändras nyanserna lite...

Han har haft exakt likadana byxor i alla storlekar och färger. Svart, mörkgrå, ljusgrå, brun, turkos, orange och lila. Bara olika storlekar.

Jo flickor kan oftare ha kläder från pojksidan, men inte lika ofta tvärtom.

Jag hade en kille på jobbet som älskade rosa. Men hans rosa tröjor hade alltid nån liten kant eller spets som avslöjade vilken "sida" plagget kom ifrån.

Kollade in på Lindex tjejavdelning i dag efter att ha läst tråden. Känns lättare att ha en pojke ;)... Tycker det finns en hel del fina, glada kläder till grabbar utan flammor o dödskallar o monster (som jag tvärdissar), men däremot var ju allt på flickavd superputtinuttigt! Hade nog handlat på killdelen till en dotter, tror jag.

Dock tycker jag att både PoP och Villervalla har fina kläder som passar både tjejer o killar - glada färger o kul mönster. Dock lite dyrare tyvärr.

Eftersom att det är första gången för mig som jag köper barnkläder, tycker jag det är super roligt.:laugh: Eftersom att jag inte vet vad det blir, så har jag köpt neutrala kläder mest i vitt och ljusgrått. Men jag tycker att det finns hur mkt fina kläder som helst både till tjejer och killar. Men blir det en tjej så får jag nog passa mig så att det inte går till överdrift i rosa och dockaktigt. :p

Jo det var ju det att de kostar lite mer och det är inte roligt när kläderna blir förstörda av målarfärg och tomat på förskolan... Jag vet inte om vi har dåligt tvättmedel, men vi har fått massor av kläder förstörda. Tips på tvättmedel? ;)

*kl*

Leggings utan rosett har jag ett gäng, senast inköpta på KappAhl = blåa, svarta, rosa, röda, gröna m.f .
Rosa bodys har vi en hel del utav UTAN snuttigulltryck ( de ni ;-) ). Ett gäng enfärgade kalasbyxor( strympbyxor ) och ett gäng med randiga/prickiga/stjärnor osv.
Visst har jag också stött på det många talar om med snuttigull vs tufft. Men jag tycker ändå utbudet av bubblor/ränder/bloppar/stjärnor osv är stort också.

Köper mycket kläder från:

Molo
Villervalla
Geggamoja
Kik Kid ( rekommenderar deras strumpbyxor om man gillar ränder fast inte så klara som villervallas ).

Har en del från;
Småfolk
Rock the dog
Ej sikke lej

+ Lindex & KappAhl, H&M bojkottar jag eftersom deras plagg inte är gjorda för rultiga ungar tydligen =)

Senast ändrad:

Det är tur att Emilia är ganska smal, H&M är den enda affären här med ok barnkläder. Name It har jag hittat lite pa ocksa, men dom kläderna är ocksa ganska smala. Brukar passa pa att "bunkra" barnkläder när vi är i Sverige.

________

Tittade pa H&M i helgen, i den affären sag jag massor med kläder som fungerar bade till tjej och kille, märkte knappt när jag gick mellan avdelningarna.

Jag vet hur det ser ut i Österrikes barnklädesaffärer tyvärr ( rent generellt ) :/, så jag förstår att du bunkrar upp helt klart.

Och jag som bojkottade HM pga deras vidriga utbud till tjejer *ha ha* Jag blev bara sur.

Men de har lååånga och smala kläder. Det är iaf bra att det finns olika modeller mellan butikerna så man har något att välja på. Andra kedjor har ju korta och breda kläder osv.

Da ska du se vad det finns för alternativ, da är H&M riktigt bra :) Men visst finns det kläder pa H&M ocksa som jag inte väljer, men baskläder finns det som fungerar bra.

Cala- Ja, det är riktigt trakigt att det inte finns roligare. Vi har massor kläder som ligger oanvända som vi fatt, hennes farfars särbo älskar extremt puttinuttiga kläder. Massor spets, bebisrosa, blommor och allt, gärna allt samtidigt.

Det fanns ju lite gammeldags blommiga klänningar på HM nu. Jättesöta för mig som gillar sånt tyg. Men oelastiskt, så det kändes lite opraktiskt. Då syr min mamma skönare klänningar som är lite vidare :)

Jo det var ju det att de kostar lite mer och det är inte roligt när kläderna blir förstörda av målarfärg och tomat på förskolan... Jag vet inte om vi har dåligt tvättmedel, men vi har fått massor av kläder förstörda. Tips på tvättmedel? ;)

Galltvål är min bästa kompis! :D

Tycker du att den flytande är bäst eller den som är mer som en vanlig tval?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka