Fy vad tråkigt det var att köpa bebiskläder

Sv: Fy vad tråkigt det var att köpa bebiskläder

Jag tillhör skaran som vill att flickor kläs som prinsessor och pojkar som prinsar! :laugh:

Och jag tycker det är kul med bebiskläder och det finns ju hur mkt som helst att välja på. En del saker värre än det andra, men för mig som vill ha stilrent i enkla färger går det hur bra som helst. Och vill man vara lite wild and crazy finns det ju gott om mönstrat åt alla håll och kanter.

Här tycker jag man kan hitta det mesta:

http://www.lillabebben.se/default.aspx

Ja alltså, jag håller ju med dig helt. Fast jag köper inte Bamse på traktor bara för att han är kille. Då får den hänga kvar. :(

Kolla Åhlens, de har fina kläder i gult och orange :love:. (som passar både flicka och pojke!)

Alltsa, jag forstar inte. Alla stor sig pa att det ar indelat i flick-och pojkklader. Och mellanlaget ar att kopa i typ gult, orange, brunt, beige. Varfor :confused:
Varfor skulle inte rosa kunna passa bade flickor och pojkar? Varfor kan inte en flicka ha en troja med traktor pa? Ar det bara typ randiga klader och fult 70-tal som ar konsneutralt? Det blir val vad man gor det till? Gillar man snittet pa kladerna gar det ju dessutom att farga om...

Jag gillar iofs rosa (den morkare varianten, inte sa fortjust i ljusrosa) men har kopt klader av alla de sorter pa bagge avdelningarna i barnaffarer. Mina tjejer gar oftast kladda i jeans och nagon form av troja.

Jag hade latt kunnat kopa bada bodysarna som visades tidigare i traden, vare sig jag hade en pojke eller flicka. Men av nagon konstig anledning verkar det nastan vara fult att gilla rosa eller att t.ex. vilja ha klanning pa sin dotter :crazy:

Nej mer könsindelat åt folket! ;):D

/ P som banne mig tänker ha prinsessrosa & vitt till sin framtida dotter, och får hon en pojk så ska han ha snygg skjorta! :love: :devil:

Jag tycker gult och orange är betydligt finare färger än både rosa och blått så jag hade valt det oavsett om jag ville klä könsneutralt eller ej. Och kom igen, bara för att färgerna förknippas med 70-talet betyder väl inte det att allt i de färgerna ser ouppdaterat och trist ut? ;)

Jag kan ju bara tala för mig själv men jag vill inte köpa kläder med Star Trek, traktorer, monster och spiderman bara för att jag har en pojke. Än så länge vet han inte vad något av det innebär och har därmed ingen glädje av trycket. Sonen har kläder från båda "avdelningarna" även om jag blir fruktansvärt leds på alla spetsar på i övrigt fina flickkläder och som sagt alla manliga symboler på killkläderna (och det faktum att pojkavdelningen har hälften så stort utbud som flickavdelningen).

På Lindex, H&M och KappAhl finns ju randiga och enfärgade bodysar i alla möjliga färger som passar oavsett kön. Även byxor i alla dessa färger finns ju.
:)

Eller så kan man skippa mainstreamaffärerna i stan såsom lindex, h&m, kappahl och gå direkt på gobitarna, t.ex. villervalla (.se) och dylikt för kläder helt utan spets och gulligull, men väl ljuvliga kläder :) Jag önskar att jag upptäckt dom medan jag väntade dottern (inte för att jag tillhör de anti-rosa, men ändå).

*kl*

Ja fy vad det är svårt att hitta kläder. Vi letar ju till en pojke men jag blir inte nöjd, tycker det är för mycket bamsar, tummar, mumin osv. Ok om det är djur eller monster på men inte figurer som finns i bok eller på tv. Sen vet jag inte vad man kan hitta på eller tänka sej för att en pojkboddy ska sticka ut lite och inte vara så vanlig och tråkig, för att inte tala om tröjor, det finns ju inga, jag måste leta på fel ställen, ska nog kolla på NK som någon nämnde.... tjejboddys går ju iaf att varriera med lite puffärmar, spets osv, tröjor finns i små fina koftor, sen kan man varriera med små fina klänningar och strumpbyxor. Men sånt går ju bara inte klä en pojke i, iaf gör inte jag det.

Jag tycker du ska kolla på märken som Molo t.ex.,kolla på babyshop.se eller matadorkids.se de har ett riktigt bra sortiment. Livsfarligt. NK har också Molo men de har tyvärr rätt lite.

Jag haller med i stort, men jag koper t.ex. jeans, t-shirts, jackor och skor pa pojkavdelningarna. Samt aven pa flickavdelningarna, sa det blir en bra mix liksom. Plus att jag koper klanningar eftersom det ar det absolut enklaste plagget pa sommaren.

Hade jag haft en pojke hade jag garna botaniserat bland bodysar, t-shirtar, trojor, byxor etc pa flickavdelningen, det ar val inget fel pa en knallrosa troja pa en pojke? Eller en lila? Eller rosa byxor?

Maste iof erkanna att jag inte ar helt hemma pa alla Sveriges butiker och marken, har i England handlar jag mest pa Gap, Boden och Pumpkin Patch, maken handlar pa Ralph Lauren i USA nar han reser och nar jag ar i Sthlm blir det mest bara Ahlens och NK. Och det kanns latt att hitta fina klader utan for mycket tryck och konstigheter pa, bara "rena" fint designade klader som passar de flesta :)

Hade jag haft en pojke hade jag garna botaniserat bland bodysar, t-shirtar, trojor, byxor etc pa flickavdelningen, det ar val inget fel pa en knallrosa troja pa en pojke? Eller en lila? Eller rosa byxor?

Tro mig, jag skulle mer än gärna sätta på en rosa body/tröja/whatever om det fanns sådana utan gulligull. Och till gulligull räknar jag volanger, spets, hello kitty, kära rådjur osv. Jag hittade en söt lila body på tjejavdelningen med musse pigg på som jag köpte i två storlekar för att sonen var så fin i den. Nu sist hittade jag en vit body med flerfärgare prickar på, övervägande rosa och lila, som fick följa med hem. Men det är två plagg på ett år som jag tycker varit ok. :cool:

Och gulligull hade jag inte gett mycket för om jag hade haft en tjej heller, kanske jag ska tillägga.

Men jag har en del plagg till min son som inte har gullgullet på? På Åhlens finns byxor i massor av olika färger från Parvel, de har knallrosa. De har min son, jättefina om än lite stora i midjan i förhållande till längden. Kläder med "Tummen" har jag haft flera olika, de finns ofta i rosa men utan att vara gulligulliga. Me & I har också rosa kläder utan gullgullet. Har även haft lite rosa vanliga omlottbodys från H&M, utan rysch och gull. Det är därifrån jag har de rosa kläder jag haft, så det är dessa jag vet, men jag kan inte bara ha lyckats hitta rätt? :)

Jag tycker det finns hur mycket snyggt som helst, om man letar lite. Volanger är inte min grej, men rosa är snyggt.
H&M har eco-bomullsbodys i fina färger för 50 kronor, Lindex har mycket fint i de större butikerna (skanstull är toppen), Kalikå har fina starka färger med ränder och prickar, Matadorkids och Yorrik är andra bra butiker, Smallkids vid nytorget har Villervalla och Louie-Louie (L-L = vad Molo gjort rip-off på). Nästan alla butiker har ju kläder i en lite mer "unisex-enfärgat-utan volanger och puff"-stil, och de kan man ju köpa, är det det som säljer tar de in mer.

http://shop.hm.com/se/shoppingwindow?dept=BARN_BAFLI_TOPS&shoptype=S till exempel, finns ju i grönt, lila, rosa, blått, svart, vitt.
Jag tror vi haft alla färger nu.

Polarn o pyret har jättemycket fint nu som inte är alltför snuttegulligt.
Småfolk har ju jättemycket coola kläder i fina färger.
Villervalla har ju också skitsnygga kläder.

Skippa Lindex, Kappahl och H&M om du inte vill ha det där snuttegulliga.

Men stopp, vänta nu... Enfärgade kläder är jag inte intresserad av, varesig de är rosa, knallblåa eller gula. Totalt har vi kanske haft tre enfärgade plagg, byxor ej inräknade. :D

Åhlens är jag redan stort fan av och har rekommenderat ts att ta en titt där tidigare i tråden.

Av Villervalla, som tycks vara märket som gäller för könsneutrala föräldrar, har jag inte sett ett enda plagg som jag gillar (har dock inte letat speciellt noga eftersom jag inte sett nåt kul), tyvärr. Sen gillar jag inte de lite dyrare märkena, jag vill kunna låta sonen äta blåbär och tomat-mat utan att behöva byta om och krångla för att inte förstöra dyrbara kläder. :cool:

Åhhhh va olika vi är... Jag älskar alla gulliga flickiga kläder. Fast ksnek inte tyllkjol på nyfödda direkt....
Min egen garderob består av pastellfärger på sommaren och beige o brunt på vintern. Skulle tro att det blir ngt liknande faktiskt....
Har redan köpt en karamellklänning i allra flickigaste modell till min.

Ah, jag är med. De kläder jag haft från H&M har inte varit enfärgade, inte de med Tummen på henner. Förstår helt tanken med de dyrare kläderna, jag brukar slänga på en scarf när han ska käka blåbärssoppa, men det gör jag oavsett prislapp på kläderna. :p

För att sammanfatta många svar :D

Det handlar inte om att det skulle vara fint eller fult med det ena eller det andra. Att det finns kläder att få tag på vet jag också.

Men... Om det nu är okej med bodysarna som jag länkade till (de stackars plaggen får ju representera det mesta just nu...) och de passar till både pojkar och flickor..?

- Varför är det inte puffärm på den blå bodyn?
- Varför är det inte blommor på den blå bodyn?
- Varför håller katten Jansson tassen lite busigt över sin nos?
- Varför ger inte Bamse blommor till dinosaurien och håller handen lite blygt över sin mun?

- Varför hänger det bara vita bodys med spets på flicksidan?
- Varför hänger det inga vita bodys med spets på pojksidan?

- Varför är det tuffa tryck på pojkkläderna och gulliga på flickkläderna?
- När ska det komma en rosa body med någon med tuffa ögon som slåss med svärd?

Som sagt trodde jag att det bara var FÄRGERNA som skiljde kläderna åt. Men nej. Det var det inte...

Jag tror att det är lättare att låta en flicka ärva kläder av en pojke än tvärtom. Då handlar det inte om färgerna utan om figurer med långa blida ögonfransar osv.

*puh*

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka