Fy tusan!!

Sv: Fy tusan!!

Det säljs mycket skräp till hund. Vitlök innehåller thiosulfat.
Thiosulfatet är ett näringssalt som hjälper bland annat människor och hästar att ta upp B-vitamin. Hundar däremot saknar det nödvändiga enzym som människor och hästar har för att kunna bryta ner detta ämne, och blir istället förgiftade. Thiosulfatet bryter ner de röda blodkropparnas cellväggar (hemoglobinet), vilket resulterar i anemi (blodbrist) vid för stora doser av vitlök. Om man ger en 20 kg hund cirka 300g rå lök eller 30g torkad lök framkallar det en förgiftning. Även en hel rå vitlöksklyfta eller en dryg matsked vitlökspulver har samma resultat. Även regelbundna intag av vitlök i små mängder är skadliga (1 tsk / klyfta per dag är skadligt). Blodet renas i levern, som sen skadas permanent av thioslufatet då detta inte kan brytas ner av hundens inre organ.

Det finns studier som visar på de skadliga effekterna av lök hos hund, men inget som visar på effektivitet mot fästingar. Bla veterinärer på Strömsholm varnar för att ge vitlök till hund. Det står med på varenda lista över giftiga ämnen för hund.

Jag skulle aldrig ge det till vare sig valpar, dräktiga eller digivande tikar.

Jadzia har helt rätt.

ALL lök är giftigt för hundar och man bör därför inte rekommendera någon att ge sin hund lök.

Jag skulle aldrig ge det till vare sig valpar, dräktiga eller digivande tikar.

Jag vet att vanlig lök är giftigt men vitlök i mottlig mängd har jag gett till mina hundar under denna tid på året lite då och då, tycker inte jag ser något fel på dom för det.
Sen vet jag många som gör det oxå. Finns mycket slagg i torrfoder oxå som jag inte väljer att ge. Men så länge min hund mår bra och jag slipper fästingar så klagar jag inte.
Sen kanske du aldrig ger husmanskost heller?! Eftersom då kan det oxå innehålla lite olika krydder som hunden inte bör äta.
Jag tror ju att en bra hund med bra imunförsvar kan äta nästan allt.. Sen om du läser vad jag skriver att jag inte ger varje dag så kanske du inte behöver skriva av en sida ur en bok. Jag skulle väl aldrig göra så en hund mår dåligt,och jag är noga med vad min hund stoppar i sig, skulle min veterinär som håller med mig nu ang vitlök säga att de är farligt att ge så skulle jag självklart inte göra det.

Sen ang valp så skulle jag ju inte ge en nyfödd om du trodde det.

Eller om man vill så kan man blanda lite vitlök i olja som till hästar om man vet man ska vara ute i tex skogen en dag,och smörja in hunden under magen runt huvudet tex...

Anser du detta är giftigt oxå?

Nä..Hundar har ju pansarskinn, så inget absorberas säkert genom huden ..

Precis som allt annat i olje/eteriskform sugs in och absorberas gör givetvis även olja med vitlök det. Visst blir säkert koncentrationenn lägre, men varför ens envisas med att pula i/på hunden ett ämne som är giftigt för den??

Anser du detta är giftigt oxå?

Nej det är inte giftigt för hästar just för att hästar (och människor) behöver thiosulfat och använder det för att bryta ner vitamin. Hundar har inte den egenskapen. Jadzia skrev en väldigt tydlig och bra förklaring på det. Likaså går det bra för människor och hästar att äta stora mängder salt-vi kan svettas ut det. Hundar bör inte få salt i sig just för att dom har svårare att göra sig av med det....för att dra en jämförselse.

Har aldrig hört en bra veterinär rekommendera vitlök till hund och den veterinär som gör det skulle jag byta ut. Det finns som sagt studier som visar att det är skadligt även med vitlök. Det är mer trovärdigt än enkla åsikter. Varför peta i hunden något som kan vara skadligt och som genom studier visat sig vara ineffektivt mot fästingar. Det är nämligen inte vitlöken som ger effekt utan b-vitaminet.

Min hund får inte husmanskost som kan vara skadlig, dvs med vissa kryddor, lök osv.

okej... Jag brukar koka ris till min och blanda med klassen ibland..
Sen om jag har nå kvar på tallriken kan han få det,men de är absolut inte dagligen:)

Även om dina hundar mått bra av vitlöken hittills så betyder inte det att andras kan göra det. Att skriva att vitlök är bra mot fästingar på ett forum där flera inte har alla hästar i stallet är kanske inte så smart.

"Åhå, vitlök är bra skrev Boan. Då ger vi Fido 7 kg 1 klyfta morgon och kväll."

Men vet du 100000000 myggor kan aldrig ha fel, norrland är bäst :rofl:

I just lööööööööööööööve norrland :banana: :bump:

Inga äckelkryp här inte :devil: :D
Usch å fy för f*n.. Dom har hittat till Sundsvall iaf:cry:
Plockade en på Gabbi idag och när jag kom in från kvällsrundan nu så kröp det omkring en på handen:eek:
Har aldrig flygit upp så fort från en stol, någonsin:o

Även om dina hundar mått bra av vitlöken hittills så betyder inte det att andras kan göra det. Att skriva att vitlök är bra mot fästingar på ett forum där flera inte har alla hästar i stallet är kanske inte så smart.

Ne jag förstod det efter ja skrivit:o
Tråkigt bara att folk inte tänker till och läser allt som om detta är en bibel:grin:

Ja, men Sundsvall är ju relativt långt nedanför mig och dessutom vid kusten ju, så jag sitter nog säkert ett tag till från äckelkrypen :p ;)

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 729
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 116
Senast: MML
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
881
Senast: TantAgda
·
Hundavel & Ras Hej, Vi är en barnfamilj som planerar att köpa en hund och skulle vilja ha tips på raser att titta på. Jag har själv växt upp med...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 425
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka