Fy sjutton..

Sv: Fy sjutton..

Igår var jag på utställning. Var flera gånger så att de ropade ut i högtalarna om hundar som satt instängda i bilar. Vid några tillfällen sa de även "Om ni inte tar ut hunden NU så kommer ni ha krossade bilrutor".
Vid sådana tillfällen är jag jävligt glad att människor ser och agerar..
Men som någon sa: att folk inte lär sig :confused:

Varför kan inte varuhusen ha en speciell parkering för just hundfolk där de finns SKUGGA och tillgång till en vattenkran och tak över bilarna, sen att de satt någon vakt där som gick runt och titta till dom, o skulle nått hända så kunde ägaren lämna telenr så dom bara kunde ringa upp en så fick man gå ut, skulle inte de va nått, men de skulle väll kosta för mkt, ELLER så lämnar man hund hemma då de oftast är svalare hemma, :crazy:

Skulle aldrig komma på tanken att lämna hunden i bilen över huvudtaget när det är varmt ute. Fattar inte att man kan vara så korkad och tycker inte att det är någon bra idé att uppmuntra folk till att lämna hundar i bilen sommartid.

det är väl bättre om man lämmnar hunden hemma? Det skadar ju inte hunden att vara hemma någon timme mer.

Jag förstår inte, så fort sommaren kommer så verkar det som att folk lämnar sina hjärnor på hatthyllan innan dom går hemmifrån.

Tänk om dom kunde införa böter?:idea:
Carpark skulle väl vara överlyckliga över att ha mer saker att sätta lappar för, så dom skulle nog glad i hågen även lappa bilar med hundar instängda!

...framför allt låter det fruktansvärt dyrt (mark, bygge, underhåll, väktarlön, faciliteter) vilket kommer att synas på parkeringsbiljetten och jag tror inte det är många som är redo att betala den kostnaden (jag hade absolut inte gjort det).

Särskilt inte när det är så mycket enklare, billigare och bättre för alla parter att lämna hunden hemma.

haha nä, och det räcker nog inte med hundfolkparkeringar då..

Får hundfolket en "egen" så ska förmodligen alla som anser sig tillhöra en särskild "grupp" ha en också, typ gravida, gamla, storfamiljer osv..

Grejen är tror jag att folk inte fattar hur otroligt kort tid det tar för hunden att dö i en varm bil, typ någon skall in snabbt på Maxi för att köpa en dricka,väl där är kön lång,man hittar inte,träffar en bekant eller får problem med kortet eller dyl,och vips har det gått en halvtimme och hunden är stendöd. Eller så tror folk att tonade rutor eller lite öppna fönster hjälper.

Jag tror inte folk är medvetna om hur snabbt det kan gå och att mycket tyder på okunskap. Det är ju även ett antal barn som dör varje sommar också, vet att jag läste om det senaste förra sommaren.

Usch vad hemskt :(
I dag var jag på utställning och då ropade de flera gånger i högtalarna att folk obedelbart skulle hämta sina hundar som de lämnat i bilarna.
Var en bil som de ropade upp 3 gånger, andra gången sa de "...allvarligt hunden mår dåligt! hämtar ni inte hunden nu så knäcker vi rutan!", ca.15-20 minuter senare så ropade de upp bilen igen och gav samma meddelande. Kan ju säga att då hade jag redan knäckt rutan för längesen...:crazy:

Lite senare så ropade de upp ännu en bil som innehöll en hund som mådde dåligt och då sa de även att de mätt temperaturen i en tidigare bil till 53 grader :crazy:

Det var samma sak på utställningen i Österbybruk, där hörde man att de ropade upp flera gånger om hundar som satt i bilar och ändå skickar dom med lappar med PM:t där det står klart och tydligt med stora bokstäver att hundar absolut inte får lämnas i bilen osv. Nu vet jag ju inte om det var besökandes hundar som lämnades kvar eller om det var någon utställares hund/hundar.

kl

Jag har personligen varit med om att krossa bilrutor för att plocka ut hundar vid hundutställningar, p-vakterna hade utrustats med nödhammare (sådana som sitter i bussar) för att kunna agera snabbt ifall det skulle behövas... Det var mer regel än undantag att dessa hammare kom till användning, flera gånger på en dag. Vanligaste kommentaren var "men vi hade ju rutan nere"... Ja, EN ruta var nervevad max 5 cm, och bilen stod i stekande sol...:mad:
Och, den "smarta" uppfinningen "Ventsecuritylock" ger jag absolut inte mkt för, blir ju knappast tillräcklig ventilation i bilen med en sådan liten springa på bakluckan, men hejsanhoppsan vad folk älskar den, för då kan de ju släpa med sig sin stackars hund till badstranden och låta den ligga i bilen medans övriga familjen badar och roar sig:grin:

Igår var jag på utställning. Var flera gånger så att de ropade ut i högtalarna om hundar som satt instängda i bilar. Vid några tillfällen sa de även "Om ni inte tar ut hunden NU så kommer ni ha krossade bilrutor".
Vid sådana tillfällen är jag jävligt glad att människor ser och agerar..
Men som någon sa: att folk inte lär sig :confused:

:eek: Jag blir helt chockad. Och sånt folk tycker man ska ha koll på hundar! Varenda vareiga dag slås jag av hur urbota korkade människor det finns. Herregud. Det verkar inte vara en alltför sälllsynt sort tyvärr.

*KL*

Men altså allvarligt, min tanke om att man skulle kunna ge böter.. Varför finns inte en sån? Eller gör det redan det ?

Det måste ju finnas nåt man kan göra, förutom att slå sönder rutorna.. För folk verkar ju inte fatta ändå.

Liknande trådar

Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
702
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 227
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
782
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 910
Senast: Tantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka