Fy fa-an för Ag*ia

Sv: Fy fa-an för Ag*ia

Du tog ett klokt beslut och lät din häst slippa lida. För det är ju det sista man vill att ens bästa vän ska göra:(

Är det ett pissbolag för att du inte hänger med i villkorsändringar? Och dessutom de stora FÖRBÄTTRINGAR man fått sista tiden. Med utökad (eller heter den maximal nu?) veterinärvård täcktes alla mediciner, veterinärens avlivningsarvode och även själva avlivningskostnaden.

Inte haft några som helst problem, men det gäller ju att hänga med i svängarna!

Visst finns det bolag som ersätter mediciner.

If har en veterinärvårdsförsäkring som ersätter utlämnad medicin, rehabilitering (ex ET, massage) veterinärens resor och avlivning plus kremering. Jag har just tecknat en sådan.

/Frans

Gör du det med nånting annat? Om du skrotar din bil så får du tillbaka återstående premie tex. Inte ens då livförsäkringen på människa faller ut måste du betala resten av året. Det är helt vettlöst att betala en livförsäkring där objektet har dött.

Mia_R skrev:
Man kan ju också göra som jag "brukar", vid de tack och lov endast två tillfällena som jag fått avliva mina hästar har jag bett f-bolaget dra bort återstod av premien från livbeloppet, så slipper jag påminnas varje månad resten av försäkringsperioden.

Sen är det som sagt ens egen skyldighet att läsa det finstilta i villkoren och inte bara teckna och tro att det gäller för "allt", oavsett vilket alternativ man valt.
Jag måste erkänna att jag inte läste det finstilta i det fallet men det innebär väl inte att jag inte kan tycka att det är helt barockt att man har helt andra regler i djurförsäkringsbranschen än i försäkringsbranschen i stort.

Det gör agria med om man tar utökad veterinärvård, hette det förut. Nu heter det Agria plus. Alltså ett tillägg på den vanliga försäkringen.

Taget från www.agria.se

6. Försäkringen omfattning
Här anges de förutsättningar och särskilda krav som måste vara uppfyllda för att skadehändelsen ska omfattas av försäkringen.
Krav:
Det är en förutsättning att skadehändelsen omfattas och ersätts ur hästens grundförsäkring. Det är i samtliga fall en förutsättning att vården, enligt veterinärmedicinsk expertis, är medicinskt motiverad samt i överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet.

6.1 Du kan få ersättning för dina kostnader för läkemedel som veterinär ordinerar, utlämnar eller receptförskriver i samband med att denne undersöker eller behandlar din häst.

6.2 Du kan få ersättning för dina kostnader för veterinärens resor i samband med att denne undersöker eller behandlar din häst.

6.3 Du kan få ersättning för dina kostnader för transport av din hästm med djurambulans när det enligt veterinärmedicinsk expertis har varit nödvändigt av medicinska skäl att anlita ambulansen.

6.4 Du kan få ersättning för dina kostnader för nödslakt, avlivning och destruktion av din häst.

7. Begränsningar i försäkringens omfattning
Här anges begränsningar i försäkringens omfattning.

7.1 Karenstid
Samma som för hästens grundförsäkring.

7.2 Övriga begränsningar
Du kan inte få ersättning för:

Punkt 6.1-6.4: Samma övriga begränsningar som för hästens grundförsäkring.

Punkt 6.4: Separat kremering.

8. Självrisker
Samma som för hästens grundförsäkring.

9. Ersättningsregler
Här anges hur Agria beräknar din ersättning.

Punkt 6.1: Du får ersättning för kostnaden för läkemedlet.

Punkt 6.2: Du får ersättning för kostnaden för resorna, med upp till 1 000 kronor per behandlingstillfälle.

Punkt 6.3: Du får ersättning för kostnaden för djurambulansen.

Punkt 6.4: Du får ersättning för kostnaden för avlivningen och destruktionen.

Det beror på att djurförsäkringar hanterades ( tom 051231)
enligt Försäkringsavtalslagen från 1926.

Álla andra konsumentförsäkringar (ex bil, hem , båt mm) enligt Konsumentförsäkringslagen.

Från 060101 regleras alla försäkringar enligt en ny
Försäkringsavtals lag I denna är det oklart hur bolagen skall
hantera premieåterbetalning i företagsförsäkringar (dit djur traditionellt räknats, skumt men så ör det).

Frasse försäkringsnörden

Jag måste få fråga...Frågan uppkom (inte från mig, men jag är intresserad) i en annan tråd + att jag läste en artikel om detta. Kan en häst ha reservationer på sin försäkring utan att detta står på f-beviset? Enligt det bolaget som intervjuades (kommer inte ihåg vilket) behöver inte reservationer skrivas ut...

Men det får man väl tillbaka i efterhand? Fick vi iaf då vi avlivade vår häst...

ang skrev:
Ja, men i fallet med ett försäkringsbolag så är det inte en "tillsvidareform" du tecknat (så som du gör med bilskatten) - eftersom deras premier löper över ETT år. En bil har du skattad tills vidare. Vet inte hur det är med försäkringen men kan tänka mig att denna faktisk skall betalas för den tid du valt att försäkra?

Om du betalar in din årspremie i förskott så behöver du inte betala om hästen avlivas.

Jag är ingen förespråkare av just denna form av avtal som försäkringarna har, men kan förstå att man måste ha nån form av avtal för att veta om skadan/ olyckan uppstår inom försäkringsperioden.
Jag får tillbaka försäkringen på bilen om jag betalat in i förskott, menade inte skatten. Och visst är det så att man "slipper betala in reserande av försäkringsåret om du betalat in helår på hästen, men du får ju heller inget tillbaka! Jag har ingen förståelse för att de ska ha kvar mina inbetalade pengar om min häst inte finns kvar!

LenaH skrev:
Gör du det med nånting annat? Om du skrotar din bil så får du tillbaka återstående premie tex. Inte ens då livförsäkringen på människa faller ut måste du betala resten av året. Det är helt vettlöst att betala en livförsäkring där objektet har dött.
:bow: precis....

break_a_leg skrev:
Jag måste få fråga...Frågan uppkom (inte från mig, men jag är intresserad) i en annan tråd + att jag läste en artikel om detta. Kan en häst ha reservationer på sin försäkring utan att detta står på f-beviset? Enligt det bolaget som intervjuades (kommer inte ihåg vilket) behöver inte reservationer skrivas ut...

Antar att det är mig, och min tråd, som du hänvisar till. Vad är det för artikel du läst? Jag är också intresserad av om någon annan har något svar på detta, för jag sitter i en jobbig sits just nu. "Reservationer är bara förtydliganden", sa hon på försäkringsbolaget när jag undrade varför de hade "noterat" saker om min häst som inte fanns att läsa ut som reservationer i försäkringsbrevet. Man mår rent ut sagt ILLA! Hur kul är det att ha tecknat en försäkring, och gå i tron att i princip vad som än händer min häst i skade- och sjukdomsväg så är jag ekonomiskt trygg, och SEDAN sitta med en räkning på drygt 26000 kr som jag ev. inte får ersättning för??? Kanske får jag inte ens mina 35000 kr som hon är livförsäkrad för. Jag fick avliva min häst och kommer inte att ha råd att skaffa ny om jag inte får ut från försäkringsbolaget :( .

Har du Ridsport? Det var i numret som kom igår, det var en artikel med rubriken "Fick lämna tillbaka ponny".

Citat:
"Efter undersökningen på Strömsholm kontaktade köparen försäkringsbolaget och fick då veta att de höjda delen av försäkringen inte kunde gälla utan reservation för de upptäckta skadorna. En reservation behöver, enligt f-bolaget, inte vara skritftlig."

Jag hänger gärna med i svängarna... OM jag visste om det. Om de hade behagat meddela sina kunder alla förändringar/förbättringar så att man KAN ta del av dem... Annars är de ganska meningslösa för mig...
Med andra ord så kunde servicen mot kunderna vart bättre...

Och de vägrar ersätta behandligen eftersom medicinen inte är vetenskapligt beprövad. Synd bara att kliniken inte meddelade mig det för så bra vad inte med och den hade vi klarat oss utan...

LenaH skrev:

Moppeförsäkringar måste betalas året ut.

Men jag har då alltid fått en liten broschyr med ändrade villkor med årsbeskedet. Även reklam för förbättringar.

jag har A*ria på alla ponnyerna/hästarna, jag har "värstings" varianten på dom, tycker alltid att A*ria har varit bra och har alltid stått för 100 % av kosstandern? :)

LenaH skrev:

En kompis till mig slapp betala för nästan ett helt år närmare 10.000kr, hon hotade att gå till Sverker mm och då backade Agria så det GÅR att slippa om man är ihärdig nog!

Så dom gör fel när dom drar av resten av premien? Vår försökring "började om" i Augusti och hästen dömdes ut i november. Så dom trog av ca 10.000kr skulle dom inte de?

Miss Sixty skrev:
Så dom gör fel när dom drar av resten av premien? Vår försökring "började om" i Augusti och hästen dömdes ut i november. Så dom trog av ca 10.000kr skulle dom inte de?

Nej, läs villkoren.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har precis köpt en 2,5 åring (halvblod, valack) som såklart ska försäkras. Uppfödaren har den försäkrad i Agria katastrof och den...
Svar
13
· Visningar
1 956
Senast: Piranesi
·
Hästmänniskan Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka! Min häst gjorde sig akut illa i benet när han var ute i hagen och har sedan i... 20 21 22
Svar
432
· Visningar
41 002
Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 399
Senast: sandrafors
·
Ekonomi & Juridik Hej! Sitter och funderar och funderar men kommer inte fram till någon som känns bra... Lämnade iväg min ena häst till en fodervärd i...
Svar
14
· Visningar
2 410
Senast: ZaNdRoRiA
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka