Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag måste erkänna att jag inte läste det finstilta i det fallet men det innebär väl inte att jag inte kan tycka att det är helt barockt att man har helt andra regler i djurförsäkringsbranschen än i försäkringsbranschen i stort.Mia_R skrev:Man kan ju också göra som jag "brukar", vid de tack och lov endast två tillfällena som jag fått avliva mina hästar har jag bett f-bolaget dra bort återstod av premien från livbeloppet, så slipper jag påminnas varje månad resten av försäkringsperioden.
Sen är det som sagt ens egen skyldighet att läsa det finstilta i villkoren och inte bara teckna och tro att det gäller för "allt", oavsett vilket alternativ man valt.
Jag får tillbaka försäkringen på bilen om jag betalat in i förskott, menade inte skatten. Och visst är det så att man "slipper betala in reserande av försäkringsåret om du betalat in helår på hästen, men du får ju heller inget tillbaka! Jag har ingen förståelse för att de ska ha kvar mina inbetalade pengar om min häst inte finns kvar!ang skrev:Ja, men i fallet med ett försäkringsbolag så är det inte en "tillsvidareform" du tecknat (så som du gör med bilskatten) - eftersom deras premier löper över ETT år. En bil har du skattad tills vidare. Vet inte hur det är med försäkringen men kan tänka mig att denna faktisk skall betalas för den tid du valt att försäkra?
Om du betalar in din årspremie i förskott så behöver du inte betala om hästen avlivas.
Jag är ingen förespråkare av just denna form av avtal som försäkringarna har, men kan förstå att man måste ha nån form av avtal för att veta om skadan/ olyckan uppstår inom försäkringsperioden.
LenaH skrev:Gör du det med nånting annat? Om du skrotar din bil så får du tillbaka återstående premie tex. Inte ens då livförsäkringen på människa faller ut måste du betala resten av året. Det är helt vettlöst att betala en livförsäkring där objektet har dött.
break_a_leg skrev:Jag måste få fråga...Frågan uppkom (inte från mig, men jag är intresserad) i en annan tråd + att jag läste en artikel om detta. Kan en häst ha reservationer på sin försäkring utan att detta står på f-beviset? Enligt det bolaget som intervjuades (kommer inte ihåg vilket) behöver inte reservationer skrivas ut...
LenaH skrev:Gör du det med nånting annat? Om du skrotar din bil så får du tillbaka återstående premie tex. Inte ens då livförsäkringen på människa faller ut måste du betala resten av året. Det är helt vettlöst att betala en livförsäkring där objektet har dött.
Miss Sixty skrev:Så dom gör fel när dom drar av resten av premien? Vår försökring "började om" i Augusti och hästen dömdes ut i november. Så dom trog av ca 10.000kr skulle dom inte de?