Fy fa-an för Ag*ia

Sv: Fy fa-an för Ag*ia

If ersätter provtagningar i den "vanliga" vetrinärvårdsförsäkringen och i veterinärextra.

/Frans

Vill bara säga att jag vill ge en STOR eloge till Agria för att dom alltid varit så vänliga och aldrig strulat. Trots att Missy blev skadad så snabbt efter köpet. Vi har garanterat varit en fulust affär för bolaget. För min häst var högt livsvärde.

//Madde - Tillfället tillbaka:angel:

Polly_Mulle skrev:
Jag får ingen post av mitt försäkringsbolag så hur ska jag kunna veta vad som gäller?

Gå in på hemsidan, där finns alla villkor för de olika försäkringstyperna. Själv får jag alltid en broschyr med uppdateringar i Agrias hästförsäkringar när jag får mitt försäkringsbrev varje år. Får du inte försäkringsbrevet varje år?

Ja, men i fallet med ett försäkringsbolag så är det inte en "tillsvidareform" du tecknat (så som du gör med bilskatten) - eftersom deras premier löper över ETT år. En bil har du skattad tills vidare. Vet inte hur det är med försäkringen men kan tänka mig att denna faktisk skall betalas för den tid du valt att försäkra?

Om du betalar in din årspremie i förskott så behöver du inte betala om hästen avlivas.

Jag är ingen förespråkare av just denna form av avtal som försäkringarna har, men kan förstå att man måste ha nån form av avtal för att veta om skadan/ olyckan uppstår inom försäkringsperioden.

Jag har också Agria och jag är mycket nöjd med dem. Mitt sto har utökad veterinärvård, vilket kändes väldigt bra i plånboken förra våren när hon fick penicillin och diverse andra mediciner.

Jag säger som någon annan här: får du inget försäkringsbrev från försäkringsbolaget? I det står det allt om villkoren - och om andra tänkbara försäkringar om du skulle vilja byta försäkringsform.

Immer

Det finns inte något bolag som tar mediciner, som du får med dig hem, om du inte har utökad vetvård. Dom tar inte heller erlichia eller borrelia tester.. Det stå jättetydligt i försäkringsvillkoren.

Jag blev tvungen att ta bort en av mina hästar 9/1, Agria har varit helt super.. Utdömningspapprena skickades på fredagen, fick svar på tisdagen. Avlivningspapprena skickades tisdagen efter och pengarna kom tisdagen efter det. Dom har dragit bort det som dom inte tar, ex intyget som veterinären skrev på(utdömningen) samt den försäkringspremien som skulle betalats fram till avlivningen. Avlivningen tas inte heller.. Samt självklart dom 20% som jag skulle få stå för vid sista klinikbesöket. Dom tog alltså som vanligt deras 80%. Allting kom specat på papper här idag. Livvärdet minus det som dom inte tar och ersättning för 80% av sista veterinär besöket.

Du kan byta bolag om du vill, men jag skulle aldrig göra det! Jag vill absolut inte ha karenser och undantag för tidigare sjukdomar som försäkringsbolagen kan tjafsa om.. Då kan man stå där utan någon som helst hjälp alls om det händer något..

Mmm, själv blodprovtagningen ersatte de mig också, analysen från SVA fick jag dock betala själv (vilket jag visste om).

Hmm, skumt! Att de bedömer olika:crazy: . Har också Agria, utökad..

Senast ändrad:

Miss Sixty skrev:
/ Madde - Som tror Agria svor var gång dom fick en skaderglering från mig:angel: :crazy:

Samma här i 2 års tid:angel: :angel:.
Trodde jag skulle få ett brev vilken dag som helst om att de inte ville ha min häst försäkrad längre:D

Nu har jag tack och lov inte behövt utnyttja förs. så väldigt mycket de sista 1,5 åren eftersom eländet mirakulöst vände för min häst, så jag tror Agria har förlåtit mig nu:D

Cirka 2 gånger i månaden fick dom skaderegleringsbrev från oss i först 10 månaders tid och sen blev det uppehåll ca 3 månader(Dom jublade säkert:p ) Men så kom det ett och sen tyvärr efter 2behandlingar blev det en livskadeanmälan dom fick:( :cry: Vi nåde taket precis när ny premie skulle betalas in(Så bra taiming hade vi:p)

jag har ena kusen försäkrad där och jag valde en tilläggsförsäkring för extar vet.vård också. Min kuse har vart på flera behandlingar och operation sen okt-nu och jag har stått för självrisken o en del av varje behandling, sen har dom stått för resten utan att vägra.
Så jag har inte upplevt det negativt ännu. Har dock hört andra som upplevt bolaget negativt, men jag har som sagt inte gjort det än.

Det är möjligt att dom tar det om man har utökad vet vård. Då slipper man betala mediciner, resor och avlivning vet jag.. Utan har bara självrisken.. Tyvärr vet jag flera som tagit borrelia och erilichia prover och dom inte godkänts av Agria.

Gammelponnyn kunde aldrig hålla sig frisk så länge att jag kunde teckan utökad..

Kollade i dom fullständiga villkoren nu.. Där står det att:

"Provtagning och analys för bestämning av antikroppar och antikroppstitrar" inte ersätts. Är det det som är dom testerna??

Alla villkor finns under www.agria.se sedan "Villkor 2006-01-01" och sedan "fullständiga villkor 2006" En jätte PDF fil..

mul skrev:
Kollade i dom fullständiga villkoren nu.. Där står det att:

"Provtagning och analys för bestämning av antikroppar och antikroppstitrar" inte ersätts. Är det det som är dom testerna??

Japp, det är B/E.

Märkligt dom har´ersatt B/E -proverna. För vi har haft direktreglering så vid varge besök utdom när det gått 125 dagar(Då betalar v självrisken) så har vi bara betalat 100kr och sen för ev "fys" behandling.

Ja tyvärr så fick vi ta det jobbiga beslutet:cry:

Hästen hade så ont man kunde inte ta henne på korset/länden för då flög hon i luften och samtidigt hade hon ju skadan i HB knä o i nacken. Sen var hon i slutet även halt på VF o VB men det utredes inte så mycket för vetrinären kom inte i närheten av hästen de var bara jag som kunde hantera henne och sånt:crazy:
Hon fick i slutet två behandlingar och 1 ½ månads vila som gav noll resultat. Då var det bara 2 alternativ kvar. Utdömning eller opration. Men även om beslutet var "lätt" så var jag mycket tveksam. Fick inse att hästen redan hade gått igenom så pass mycket och hon måde inte bra. Trött och sliten och vid trav så såg hon riktigt sliten ut i bak delen. Hon orkade inte mer:cry:

Liknande trådar

Hästmänniskan Har precis köpt en 2,5 åring (halvblod, valack) som såklart ska försäkras. Uppfödaren har den försäkrad i Agria katastrof och den...
Svar
13
· Visningar
1 956
Senast: Piranesi
·
Hästmänniskan Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka! Min häst gjorde sig akut illa i benet när han var ute i hagen och har sedan i... 20 21 22
Svar
432
· Visningar
40 995
Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 399
Senast: sandrafors
·
Ekonomi & Juridik Hej! Sitter och funderar och funderar men kommer inte fram till någon som känns bra... Lämnade iväg min ena häst till en fodervärd i...
Svar
14
· Visningar
2 410
Senast: ZaNdRoRiA
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • Alternativ till försäkring