Fy bubblan rent ut sagt

Sv: Fy bubblan rent ut sagt

jadu.. det är väl en ganska vedertagen metod för att lära in det där momentet, vad det nu heter.. http://www.youtube.com/watch?v=BPfD2hh2U1E&NR=1 ska väl vara det tänkta resultatet tror jag?

kan inte se varesig nyttan eller nöjet med dylikt.. och vad ungstackarn sitter på hästen för fattar jag inte alls.. något mysko sätt att lära den sitta på en häst? o0

Finns säkerligen dom som kan svara dig med träningstankar, kunnande och korrekta termer... men personligen är jag inte särdeles imponerad av det där alls..

Snacka om skitförbannad häst!

Helt kolsvart i blicken, öronen strykta bakåt och han försöker bita i saker :eek:

Hur kan någon tycka att detta är normalt???

Förmodligen är det en Paso Fino som tränas i Paso Castillano.
En speciell gångart som det hååls uppvisningar och tävlingar i.

Kanske tyckte de att barnet skulle tycka det var roligt att sitta på den :/

Nej fy fan, det finns visst folk till allt..... Tur att det inte hände något. iallafall inte som vi fick se....

håller med er alla. Fy f*n asså. Vad hemskt. Man ser hur hästen är totalt skitförbannad. Och varför sätter man en liten unge på hästen? Nae, helt idiotiskt skulle jag vilja säga.

Idiotiskt - Hästen ser ut att vilja explodera och att spänna fast ett litet barn :eek:

//Linda

Komplett idioti.

Men det var ett otroligt praktfullt djur. Rasande och stolt.

Ibland kan man verkligen undra vad folk har mellan öronen??
Inte är det en hjärna iaf!!!

En del verkar bara ha huvudet för att ha något att sätta mössan på! Det hela är så otroligt idiotiskt att man blir mållös.....och att sätta ett litet barn på hästen samt utan hjälm! :mad:

Kicki :(

Men fy!:eek::mad:
Och tänk vad som skulle hända om barnet ramlar av.
Så liten, på betong (?) utan hjälm mellan hovarna på en arg häst?!:eek:
HUR kan man som förälder utsätta sitt barn för det?
Även om det är fastbundet (:crazy:) så ser det grymt osäkert ut.
Mår illa när jag ser det stackars barnet sitta där och vingla på ryggen.
Totalt vansinne och förbannat synd om hästen! Gaah vad arg jag blir, såg inte ens klart på filmen. Nu ska jag duscha och lugna mig *mutter*

Senast ändrad:

*KL*

Det e ju inte klokt.

men om ni kollar i nedre högra hörnet ser ni att de petar/slår hästen på benen med en pinne eller dylikt för att få hästen att "röra" på sig. Typ som en levande karusell:cool:

Det där såg int direkt genomtänkt ut...att binda hästen så att den knappt kan röra sig och därefter sätta en unge på ryggen och binda fast den. :confused:
Folk är ju som de är.
Hästen ser inte tillfreds ut, men inte så "förbannad" heller. Jag uppfattar inte öronen som strukna bakåt, utan vända bakåt om man tittar noga, han är uppmärksam på vad personen bakom honom ger honom för signaler.
Sedan så är piaff något som bygger upp adrenalinet i hästarna, de blir laddade, explosiva och det ser man på honom, dock så finns det tyvärr även spänning i just den hästen. Det är väl inte så konstigt med en "potatissäck" på ryggen och massa höga ljud när inpå. För att inte tala om den totalt fixerade uppbindningen, vilken gör att han knappt kan röra sig som ajg skrev ovan. Det gör att han störs och inte kan jobba ordentligt.

Men i grund och botten så kallas det träning vid pilarer, dvs man binder upp hästen (med betydligt längre rep) för att träna de högre skolorna, piaff, levad, terre a terre, kapriol osv. Så använder man ett spö för att touchera (finns 5 toucherpositioner), nej man slår inte. De olika toucherpositionerna ber hästen att t.ex öka påskjut, sätta sig i länden osv. Ungefär som våra ridhjälper, fast mer specifika.

Slutsats: I grunden bra träning men utförs med brister som skrämmer en.

Håller med jag gillar inte vad jag ser.
Men det är inte en paso fino. Troligtvis en andalusier eller en costaricense de paso eller ibero americano. Costaricense kommer från costa rica.

Liknande trådar

Kropp & Själ jag har länge funderat på om jag ska göra en sådan här tråd. Jag vet inte varför jag gör det, mest för att få skriva av mig. Kanske har...
Svar
13
· Visningar
1 389
Senast: Vallmo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har anmält mig till en kurs igen! :p (kunde bara inte låta bli... ;) ) Jag har konstaterat att jag tydligen är inne i en...
Svar
0
· Visningar
274
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag skulle få rida min hoppkompanjon Dunja - fina fröken långöra - på clearrounden som jag anmält mig till på ridskolan. Det kändes bra...
Svar
0
· Visningar
887
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Herre jävlar detta var nog något av det sjukaste jag sett....det tar ju aldrig slut. :eek: http://www.youtube.com/watch?v=03YcT74h5Mg...
2
Svar
23
· Visningar
4 264
Senast: moiran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar