Fuxfärgad - Paradare?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare dolphinsmile
  • Startdatum Startdatum
Sv: Fuxfärgad - Paradare?

Det behöver väl inte vara enbart franskt, eller?

Nej vad jag tycker vi kommit fram till är att det är vanligare att en franskstammad häst är paradare än en amerikanskstammad. Och eftersom fuxar är vanliga i frankrike så blir det automatiskt vanligare med paradare som är fuxar :) Men det faktumet säger inte att paradare eller fuxar för den delen inte existerar bland de amerikanstammade hästarna..

Hoppas jag fick till det rätt nu..

Ehh,,, nu kanske jag är helt ute och cyklar...:angel: men kuskar och hästfolk häruppe säger om hästar som travar som t ex Queen L. att de är "nästan paradtravare".
En äkta paradare ser man mycket sällan. Någon som minns Micko Tilly? Han var en sån.
Men benämningarna kanske ändrats? I så fall har jag en svart paradare efter Spotlite Lobell och tidigare haft en brun valack efter pay Nibs, som också han hade lite paradstuk över sin aktion.

Närmare Beskrivning av Micko Tillys rörelser? Kan inte påminna mig att jag sett honom.....

Hm... hur ska man förklara det då så det blir begripligt...:angel:
Om man tänker sig Queen L. som de flesta har sett och istället för som hon som i mina ögon mest har ett väldigt flackt framsteg slänger frambenen betydligt mer framåt och uppåt. (likt Tap In fast med rörelsen kommande underifrån och uppåt, alltså med rakt ben)
Nån som hängde med där? :rofl:

Ja, Micko tilly var väl på sitt sätt extrem, men det finns och har funnits hästar med betydligt mer paradtrav än just Queen L.

Min Rigmor Palema böjer egentligen inte benet, utan från det ögonblick det lämnar marken sträcker hon bara det uppåt och uppåt tills det når sin högsta punkt, en ev. böjning sker alltså på nervägen.... Är det så du menar?

Jag nämnde Queen L som exempel för att hon nog är den häst som är mest känd som jag vet benämnts som paradare.
Den bruna jag även nämnde kallade vi ofta för gestapo för att han verkligen sprang som i en parad med spikraka framben.
Som nämnt min ridhäst, som fö är en dressyrhäst "paraderar" i galoppen, och hon har tysk/svensk stam men är dock fux.

På en travare är det väl knappast en nackdel med paradare, eller är jag ute och cyklar nu?

Kom att tänka på motsatsen nu nämligen och mindes travaren Nice Prince, som ju rörde sig mycket bra och med höga runda rörelser (skulle passat en ridhäst).
Travare som jag sett rör sig så, har oftast blivit trötta snabbare, kanske pga att de lägger mer energi på gången?

Min Rigmor Palema böjer egentligen inte benet, utan från det ögonblick det lämnar marken sträcker hon bara det uppåt och uppåt tills det når sin högsta punkt, en ev. böjning sker alltså på nervägen.... Är det så du menar?

Ja typ så. Böjningen sker när benet är under hästen.

På en travare är det väl knappast en nackdel med paradare, eller är jag ute och cyklar nu?

Nja, sådana travare brukar vara alltför "osnabba" för att vara populära. Desutom brukar de lätt få platsproblem och slå ihop = stor galopprisk.
Man ser ofta dessa hästar i lopp över längre distanser, det kan ju ha sin naturliga förklaring..

Ok, jag tänkte att det kanske var en ekonomiskare löpstil än de med stora luftiga rörelser...
Fast det lät ju rätt vettigt med att de går långloppen...

Jag pratade för några år sedan med en av Sveriges kunnigaste uppfödare, tillika veterinär om att jag tyckte det var så vackert med paradare. Han svarade bara helt kort "varför krångla till det för sej med ett sådant trav".
Jag tycker dock fortfarande att det är vackert!

Vet inte men jag kan nog hålla med om att de jobbar lite mer än de med andra rörelsemönster. Vår Rigmor kan löpa på med vagn kilometer efter kilometer i ett rätt högt tempo, så långdistansare måste jag hålla med om. Rigmor är trots allt 21 år och fått 10 avkommor så jag tycker att hon är helt otrolig som vill bli körd någon längre stund. Vill påpeka att hon verkligen gillar att bli körd, tempo och distans är helt upp till henne numera....

Micko Tilly var en extrem paradtravare
trots det vann han lopp i USA, deltog i VM
vann Åby stora pris
var tvåa i kriteriet
det fanns väl en del parad i hans derbyvinnande avkomma
Micko Fripe också
paradtrav är inte speciellt kraftbesparande så nåra
avelsmässiga vinster finns inte att göra

var inte Mustard paradtravare också ?

(det är svårt att hitta bilder, det finns typ två fotofirmor
med copy)
innan egenskaper i aveln försvinner så är det klart att dom hamnar i periferin först
kanske är det så att det är fler fuxar som är paradare.

Senast ändrad av en moderator:

Knapplån.

TROR att en hel del av de fuxfärgade paradtravare kommer från den här grabben.

34078.jpg

Visst är det Atout du Moulin?
HAn stod väl uppstallad i HAbo i många år? Har haft två efter honom, ingen blev fux och ingen paradare...:p

Japp.

Nej, tror inte han lämnade markanta paradare men däremot fuxar med fransk stam.

Hade hand om honom på stuteriet och han lämnade n hel del avkommor.Men då det är längesedan så kanske fuxanlagen gått ur tiden sas. Det var så jag tänkte..

Tillägg.

Han stod från minst 1977 till kan det ha varit..låt se..1992 kanske?
Fick åka till trapalnda vid hög ålder iaf pga att de små grodynglen inte ville längre:p

Stuteri i Habo, finns det fler än Gustafssons eller är det där du har varit? Där hade jag mina hästar när jag bodde i Jönköping.

Liknande trådar

Träning Jo jag har en IC som jag är lite intresserad av att köra in. Men tyvärr har jag inte så bra körvägar där vi bor (egen gård), utan för...
Svar
9
· Visningar
475
Senast: yamyam
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
586
Senast: Mli
·
Hästmänniskan I höst väntar lite jobbförändringar för mig, och plan A är att vara kvar på nuvarande jobb i nuvarande stad bara jag och arbetsgivaren...
Svar
11
· Visningar
1 052
Senast: Fille
·
Skola & Jobb Jag funderar hit och dit om jag kan hitta en sysselsättning som jag skulle kunna roa mig med vid datorn i min ensamhet, istället för att...
2
Svar
25
· Visningar
1 530
Senast: Kakis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?
  • Gravid som "äldre"