Fuxfärgad - Paradare?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare dolphinsmile
  • Startdatum Startdatum
D

dolphinsmile

Diskuterade lite med pappa idag om att man inte ofta ser paradare längre. Men när man väl ser en så är de ofta fuxar.. Är det någon annan som tänkt på det? Och om det inte är bara en tillfällighet, vad kan det tänkas bero på?

/Sanna - som inte har så mkt att fundera på om dagarna :angel:

Sv: Fuxfärgad - Paradare?

Haha min ridhäst, ett halvblod (fux), är lite av en paradare (fast mest i galoppen). Jag känner dock till en brun paradare (e Rebur) (f. 95). Han fick sluta tävla pga skada.

Senast ändrad:

De travar med nästan helt raka framben (som om de går i en parad) Queen L är väl en av de kändaste paradarna skulle jag tippa.
TS menar på att de flesta h*n känner till som springer på detta vis är fuxar och undrar om någon annan funderat över det (som jag fattade det iaf).

Senast ändrad:

Ja som virre sa så är det hästar som travar med benen nästan helt raka. Jag såg en paradare idag på v65 som vann ett lopp.. den var fux och då började jag och pappa diskutera faktumet att han sett många fuxar som är just paradare..
Så därför tänkte jag höra med er här om ni vet om det kan finnas något samband.

Spontant tänker jag (observera att jag bara gissa vilt, har inget som helst belägg för det här) att fuxar är ju inte speciellt vanlig.. en färg som håller på att försvinna på travhästar. Även så paradarna. Så kan det kanske vara så att aveln gått framåt så pass att paradarna håller på att försvinna och likaså fuxar. Kan det vara så att de som är fuxar kanske är av äldre stam och då mer troliga att vara paradare. Är det nån som förstår vad jag försöker komma fram till?

Jag skulle mer vilja dra det åt det franska hållet, många paradare har ju franskt i blodet (ex Ata Star L. som lämnade en hel del paradare)
Etain Royal var ju paradare

som sagt jag har inge belägg för det jag skrev.. det var bara tankar från min sida.. jag var ju inte med förr, vet inte hur de var med färger då.. men fuxar med bläs och hela kittet är väl inte nått som blir vanligare.. är blir de det? Kommer de mer ju mer populära de franska hingstarna blir kanske..

jag tror nog att det kan ligga något i vad martha säger..

Vi har ett fölsto efter Kosar som är paradare. För några veckor sedan var vi på trav och fick syn på en paradare som var som en kopia av vårt sto. Kollade i programet och även han var efter Kosar.

Kan ni inte slänga in lite bilder på paradare? Helt med en liten hint om stammen.....

Den paradaren (den bruna) jag tänker på blev nog skadad i något bakben om jag inte minns fel.

Annars tror jag att Martha är något på spåret med det franska blodet, de har ju en hel del fuxar...

Kan ni inte slänga in lite bilder på paradare? Helt med en liten hint om stammen.....

histo_1993.jpg
queenl.bmp

Ett par bilder på Queen L. (den större från när hon vann Prix d'Amerique 1993)

Hon är f. 1986 e. Crowntron u.Attila L e. Tibur

Naiomi%20Belle%20heat1.jpg

Naiomi är fux enligt reg.....
E. Aces Noble U. Nymf Sund (Pluvier III i 4:e led)

Senast ändrad av en moderator:

kennet-palema.jpg

E. Alf Palema U. Rigmor Palema
Inget Franskt Blod i sikte.

westcoast_willy040912.jpg

Westcoast Willy. Finsk häst, inget franskt i sikte
e. Southwind Pinnacle (US) u. Eva Palema (SE) (uu. Rigmor Palema som själv är och tycks ge "paradtravare")

*Lånar knapp*

Jag hade en fux (en gammal märr), hon hade inget franskt blod i stammen vad jag kan se här. Hon sprang ungefär som Queen L. Det behöver väl inte vara enbart franskt, eller?
Hon va född -83, e. Best Crown, ue. Spike Hanover. Gammal stam.
Bara amerikanskt flera led bakåt. Inget franskt. Ändå travade hon på det sättet som Queen L.

En vacker dag vill jag ha en FUX! Det är den finaste färgen.... ;) Gärna med blond man, pannlugg o svans. Precis som min gamla märr (numera avliden).

*kl*

jag har sett en liten svart paradare med (nästan) helamerikansk stam (0.01% franskt) :D

Ehh,,, nu kanske jag är helt ute och cyklar...:angel: men kuskar och hästfolk häruppe säger om hästar som travar som t ex Queen L. att de är "nästan paradtravare".
En äkta paradare ser man mycket sällan. Någon som minns Micko Tilly? Han var en sån.
Men benämningarna kanske ändrats? I så fall har jag en svart paradare efter Spotlite Lobell och tidigare haft en brun valack efter pay Nibs, som också han hade lite paradstuk över sin aktion.

Liknande trådar

Träning Jo jag har en IC som jag är lite intresserad av att köra in. Men tyvärr har jag inte så bra körvägar där vi bor (egen gård), utan för...
Svar
9
· Visningar
475
Senast: yamyam
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
586
Senast: Mli
·
Hästmänniskan I höst väntar lite jobbförändringar för mig, och plan A är att vara kvar på nuvarande jobb i nuvarande stad bara jag och arbetsgivaren...
Svar
11
· Visningar
1 052
Senast: Fille
·
Skola & Jobb Jag funderar hit och dit om jag kan hitta en sysselsättning som jag skulle kunna roa mig med vid datorn i min ensamhet, istället för att...
2
Svar
25
· Visningar
1 530
Senast: Kakis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar