Z

Zmulan

Hejsan. Jag undrar om det finns fler än jag som upplever att fuxar har mer problem vid ex pälsfällning? Min arab kille är fux och har alltid ruskiga problem när han ska byta päls. Han blir tex jätte öm i skinnet och en del gånger SLÄPPER han pälsen nästan helt och hållet på senhösten! Han släpper så mkt att man ser skinnet... Är det nån fler som har upplevt detta?

Sv: Fuxar

Har inte upplevt just det du beskriver, men däremot fäller min fux långsamt, kan hålla på in i juni början på juli. Nu har han fått en liten förrperiod igen :confused:
Brukar också vara i behov av extra b-vitaminer på vårkanten för han blir gnällig/öm.

Min har inte dess mer problem vid pälsfällning men är i övrigt väldigt känslig. Får skav(blir som "bränd" i pälsen) av skydd, täcken som sitter det minsta dåligt.

Jag har 3 fuxar, 2 svarta o en skäck o kan inte påstå att fuxarna har sämre fällning än dom andra.

Jag har inte vart med om att min häst tappar så mkt päls att man ser skinnet men däremot är han jättekänslig i skinnet o går knappt att borsta när han sätter/fäller pälsen :smirk:
Men han är ett engelskt fullblod o det kan väl kanske va så att dom är lite känsligare... Han är även jätteirriterad på minsta lilla mygga, när hagkompisen (som är ett halvblod) inte ens bryr sej ...
Det är nog individuellt detdär.

Jag har och har haft en massa fuxar från minshettis till halvblod och märker absolut ingen skillnad på dem eller på hästar i andra färger när det gäller fällning eller pläskvalitet. Däremot så är det större skillnader mellan olika raser och hur högt i blod de står, oavsett färg.

Jag har inte märkt nån skillnad på fuxarna och andra i pälsfällning genom åren.
Nuvarande fuxen har väldigt tät päls men det är så klart individuellt.

Intressant tråd...
Jag har en fuxvallack som har det väldigt besvärligt vid pälsfällningen. Blir kittlig, lite öm & allmänt irriterad. Funkar dock rätt bra med b-vitamin.
Om det har med färgen att göra har jag ingen aning om, men han är enda fuxen på gården.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 405
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 950
Senast: Jamtland
·
Äldre Jag är väldigt nyfiken, eller vetgirig snarare. Jag är medveten om att jag är det på en nivå som det säkert finns en diagnos på. Jag...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
11 822
Senast: Rosett
·
Ekonomi & Juridik Hej! varnar för låååååångt inlägg men behöver lite "Push" just nu... Har haft ett uppehåll från att vara hästägare på några år men...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
15 172
Senast: fijja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka