Fuskar med formen

D

diskho

Ska eventuellt börja rida en fjording (medryttare) utöver min egna häst. Provred honom idag, och han var väldigt rolig, men han böjde så på huvudet hela tiden! Han fuskade alltså med formen väldigt :p Hur gör man då? Förstår ju att jag måste driva honom fram till bettet, men när man gör det går han ju bara fortare. Samlar man upp honom i tygeln då kröker han bara ännu mer. För jag tvivlar mycket starkt på att han gick i en bra form xD Hade liksom ingen kontakt alls med munnen kände jag, inte för att jag vill att han ska hänga, absolut inte! Men lite stöd iaf, för nu var det mest så att huvudet åkte in..

Är det övergångar, sidvärtsrörelser och sånt som gäller då? Finns det något mer man kan göra, eller någon rolig övning osv?

Sv: Fuskar med formen

sidvärtsrörelser, halvhalter, övergångar försök mjuka upp han först, är den inte van att gå i riktig form utan är van att få fuska så tkr den säkert att det är jätte jobbigt att behöva anstränga sej ;) är svårt med sånna där segisar, men man får ju försöka driva dem fram till handen, och där ha ett stöd i tyglarna, se till så dom är sträkta utan att bli hård i handen. Skulle nog träna mest tempoväxlingar och försöka få igång skritten och teaven så den får mer energi (ska inte springa okontrolerat, men ska kännas att den får mer kraft). Det svåra med sånna hästar är ju att de ofta har kort hals så de är svårare för dem att få ut den och ta stöd längre fram, utan krullar lätt ihop sej.

Jaa, har ju bara ridit honom en gång, så jag får väl se hur han arbetar "egentligen" sen :p

Det jobbiga var ju att när man drev på gick han fortare, men krökte bara mer på nacken.. lite störande. Och som du sa, en maffig och kort fjordinghals har ju lite svårare att få "sträckt" :p

neää det är inte det enklaste, men tror nog ett bra driv är bra för de blir nog jobbigt för dem att gå med huvudet inkört då. Brukade rida en knabstuper på ridskolan förut och han kunde oxå lätt bar vika in huvudet, men brukade först föröska få han uppvärmd och först få med ryggen och sen föröska få han att ta stöd på bettet längre fram, och brukade väl funka lagom tills lektionen var slut och han helt igång ;)

vad gick han på för bett?

jag antar att han går bakom hand för att han inte har tillräckligt med styrka för att bära upp sig, eller för att han tycker det är jobbigt, ut och för på er i skogen och bygg upp lite muskler, så han får gå "rakt fram" o skippa det med formen ett tag, o ta nya tag lite senare =)

Han hade pelhambett, men jag höll honom inte för hårt med det iaf, för då skulle han tydligen börjat gapa och så sa hon.

Grejen är den bara att han antagligen går rätt mycket ut i skogen eftersom han går turridningar också :p Eller ja, jag tror det iaf, har ju som sagt bara varit där en gång xD

Hmmmm...tänker vara lite petig nu och säja att det nog inte är hästen som fuskar med formen, det är nog den som ridit hästen som varit nöjd med att hästen böjer på nacken utan att ha bakbenen med sig. Hästen blir vad man gör den till. Ditt jobb blir nu att försöka aktivera bakdelen med övergångar och halvhalter. Kanske måste du backa bandet så långt att du lär in grundhjälperna en gång till. Hästen ska inte öka farten vid eftergift. Halt, eftergift, klapp vid stillastående, igång för skänkeln, upprepa. Sluta inte ge efter för att hästen ökar, ge efter och se vad som händer. Ökar den, korrigera, sedan ge efter igen. Förr eller senare lär sig alla hästar att eftergift inte betyder öka. Efterhand kan du börja koppla ihop hjälpgivningen och då kanske du får ett helt annat svar för dina hjälper.

Liknande trådar

Dressyr Hej! På den senaste tiden har jag funderat mycket på hästens form. När jag googlar hur man ska få en bra form (enligt mig ska huvudet...
Svar
15
· Visningar
2 290
Senast: em-pirre
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 221
Senast: QueenLilith
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 236
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
30 058
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar