Furioso III

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Hedwig02
  • Startdatum Startdatum
H

Hedwig02

Jag skulle vilja få så mycket information som möjligt om den här hingsten eftersom han är morfar till mitt sto.
Hon är efter D-Day men har en väldigt fin mentalitet och ridbarhet. Får ofta höra att det förmodligen kommer från Furioso.

Det skulle därför vara kul att få veta lite mer om hans eventuella tävlingsmeriter och vad han nedärvde. Om någon här kanske använde honom någon gång.

Tack på förhand

Sv: Furioso III

Varför skulle det komma ifrån Furioso III? Varför skulle inte D-Day kunna ge det?
Förklara dig.

Jag har inget minne av att han tävlades men många av hans avkommor har tävlats i hoppning och La Femme gick internationell fälttävlan. Däremot så är hans blup högre på gångarter än på hoppning.

Nu är det väl inte helt okänt att D-Day har lämnat många svåra avkommor...:angel:

Jag har ridit hästen för ganska många tränare och alla ser ut som fågelholkar när jag säger att hon är efter D-Day just med tanke på hur totalt okomplicerad hon är. Mig personligen spelar det verkligen ingen roll att hon är efter honom. I första hand är jag ryttare och vill ha en bra rid och tävlingsindivid och de kraven uppfyller hon gott och väl.
Hon har en riktigt bra mamma som ju är den som ha fostrat henne som bebis. Kan ju också ha en bidragande orsak.
Nu ville jag inte diskutera D-Day eftersom det finns en hel del trådar om honom utan ville veta lite mer om Furioso III.

Tack för infon!:bow: Har hört att han skulle ha lämnat både bra hoppmässigt och gångartsmässigt.

Jag hade en valack e. Furioso III och han var en supercool och en mycket klok kille redan som unghäst. En kompis 3-åriga dotter kunde krama hela hans huvud som han hade sänkt till hennes förfogande (bara 3 år gammal). Något svår att påverka i ridningen och gillade inte att hoppa. Har sett flera avk med Furioso3 som både far och morfar med samma beteende mot hinder som min häst hade. (god teknik, men misstänksam, stod det i kvalitetsbedömningen). Dock hade han taktmässiga bra gångarter.

Jag hade honom utlånad till en dressyrryttare som tyckte att han var en god häst, dock ingen pärla.

Min hästs helsyster var diplomsto vet inget om hur hon var ridmässigt sett. En annan nära släkting e. Furioso3 var också diplomsto.

Vad intressant att höra! Tycker att den beskrivningen stämmer bra in på min. Väldigt snäll och klok redan som 3-åring när jag köpte henne. Och precis som du säger är hon inte alltid helt lätt att påverka i ridningen. (även om hon aldrig blir dum) Tycker dock att det har blivit mycket bättre och jag har aldrig upplevt henne som svårriden
Hoppningen ska jag nog inte säga för mycket om eftersom jag inte har varit något jättestöd för henne där.

Hon blev klass I på 3-års som gångartstalang med 46 p

Har du möjligtvis någon bild på din?

Det är han som är min avatar;), http://www.pixbox.se/pic_show_id19256180.html

Har andra bilder som jag håller på att letar efter, men här finns på några släktingar, http://www.pixbox.se/pic_show_id16584838.html
1a bilden är diplomsto e. Furioso3, 2a bilden samma häst, 3e bilden Bellini-Furioso3. 4e bilden är självaste Furioso3 själv. Har träffat honom en gång, han stod i sin box med öronen framåt och rörde inte en muskel, försökte man klappa honom som nafsade han bara efter en:D Se men inte röra typ.

Har fler bilder på släktingar, ska försöka ta tag i scanningen.

Kvalitetsbedömning, 77887 gång 878 hopp 75, klass I dressyr. Plac i lätta klasser dressyr och debutantfälttävlan.

Vad fin din såg ut!:love: Och Furioso...väldigt maffig! Tack snälla, jättekul att se bilder på både honom och släktingar. Jag har bara hittat en gammal svartvit bild på honom på nätet.

Hedwig är ett maffigt sto, kommer nog från honom morfar.:D
hedwig7_080308.jpg

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 976
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
2 202
Senast: MML
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 677
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 663
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka