Funktionärernas uppgifter

KAROLIJNAH

Trådstartare
Förlåt om tråden ligger fel eller om det finns en tråd om detta, men sitter på ett mycket segt internet på en liten mini semester. Har funderat mycket på denna lite konstiga frågan, men vad är egentligen funktionärernas uppgifter på en hopptävling? Jag tävlade på klubben för några veckor sedan på lånad häst och det fanns en funktionär på framhoppningen. Min häst blev lite taggad och hoppade av väldigt nära och en bom åkte ner. Hade ingen anhörig med mig heller just då och frågade funktionären om h*n inte skulle ta upp bommen. Svaret var att det fick jag göra själv :crazy: hade inte varit några problem om det inte var fullt med massat annat folk som galopperade i full karriär och att jag hade en lite övertänd häst som inte ville stå still. Samtidigt slog tanken mig, ska det vara såhär? :confused:
Vet att funktionärerna ska hålla koll på in/utsläpp till banan och framridningen och informera ryttarna om det. Men borde inte de plocka upp bommarna som en häst slår ner, eller har jag missat det? :eek: inte alltid man har någon med sig som kan göra det åt en, och ibland hamnar man med såna som rider i ett farligt tempo på trånga ytor.

Kan passa på att nämna att det hela slutade med att jag frågade en kompis kompis som gärna lade upp bommen, och sedan stack funktionären någon annanstans. Kan även nämna att det var en liten klubbtävling på en liten klubb där det alltid är rörigt på klubbtävlingarna och funktionärerna inte har koll på någonting.
Ursäkta för långt inlägg, men är tvungen att fråga detta då jag undar ihjäl mig. :laugh:

Sv: Funktionärernas uppgifter

Vilken service det finns på tävlingsplatsen varierar. Och en bra funktionär på framhoppningen lägger upp hindret om man ber dom.
Men i princip skulle jag säga att det inte är deras jobb. De ska hålla koll på vilka som är inne på framhoppningen- så att det inte blir för många.

På små klubbtävlingar är det ju:bow: att det ens fanns någon på framhoppningen... På vanliga tävlingar finns det ju oftast någon annan medhjälpare som kan sätta upp hinder, annars får man sitta av:D

Jag hjälper ofta min ridklubb genom att vara funktionär:) Det är en liten klubb...

För mig är det självklart att lägga upp hindrerna på framridningen och vi krattar efter behov också;)
Kan ju skryta lite och tillägga att vår klubb är väldigt omtyckt av tävlingsryttarna:o:)
Service ska de va

Jag skulle absolut säga att det är deras jobb! Nu för tiden hänvisas ju medhjälpare och tränare till läktaren på framhoppningen och bara funktionären ska stå där, för säkerhetsrisken. Det verkar ju helt befängt att man ska behöva hoppa av och hålla hästen i en hand med glapptygel och samtidigt lägga upp en bom (om man nu inte har raserat hela hindret...) när flera andra ekipage susar runt.

Självklart är det funktionärens uppgift att lägga upp bommar och justera hinder!

Nu tävlar jag inte hoppning själv så jag ska väl egentligen inte säga för mycket, men sist jag var "inkallare" på en hopptävling, alltså länken mellan framhoppningen och tävlingsbanan hade jag då definitivt aldrig haft en chans att utöver att hålla reda på alla snurriga ryttare dessutom lägga upp hinder :eek: Med ryttare som inte vet vad de heter och som inte lyssnar på "det är du nästa" eller "håll dig beredd", utan man ska behöva jaga folk på framhoppningen eller skrika som en galning för att få tag på folk så nej, min uppgift hade definitivt inte kunnat vara att lägga upp bommar efter folk, då hade det blivit fullständig kaos och ingen hade kommit in på banan, en hopptävling går fort, jag hade inte haft två minuter över för att fixa hinder.
Känns som om den krassa verkligheten på tävling är som allt annat med hästar, man får fixa det själv. Kan man inte sitta av så får man ta med sig en medhjälpare, eller så kan man ju alltid fråga någon på tävlingsplatsen, eller kanske någon annans medhjälpare som står på framhoppningen om den kan lägga upp hindren. Vet man med sig att man inte klarar sig själv får man ju ha folk med sig, dte är åtminstone grunsläggande för mig när jag er mig ut, ger mig inte iväg på en träning med en unghäst ensam om jag inte vet att det finns hjälp att få vid behov.

Nu vet jag inte hur det fungerar på andra tävlingar, det kanske finns särskild hinderpersonal jag har ingen aning, men på klubbtävlingar ska man nog vara glad om det finns funktionärer över huvud taget, det finns inte i överflöd. Jga har dock aldrig varit med om att man på en hopptävling inte kan "hjälpas åt" för att det ska gå så smidigt som möjligt för alla parter, någon måste ju finnas på marken.
Jag förutsätter att det på "större tävlingar" finns hinderpersonal för ändamålet? Eller?

Senast ändrad:

Jag kan förstå att det är svårt att hinna med att lägga upp en bom när man har fullt upp med en annan uppgit :D men oftast hänvisas ju medhjälpare till läktaren och då tar det ju sin lilla stund för de att komma till framhoppningen och lägga upp en bom. Men just på den här tävlingen så var det totalt kaos! :crazy: funktionären bara stod och tittade och sket i att informera alla om att man skulle ta det lugnt på framhoppningen. Vi hoppade fram på gräs där det var lite halt, ingen aning om varför vi gjorde det. Folk kom i full karriär, nästan alla på hela tävlingsplatsen såg att en häst halkade och var nära på att sätta sig på rumpan. Brydde de sig om att ta det lugnt...? Nä. Detta hade faktiskt kunnat sluta väldigt illa :cry: och eftersom funktionären inte sa ett pip om någonting så tyckte jag att h*n kunde vara snäll att lägga upp en bom, eftersom h*n bara stod där och kollade...

Jag hjälper ofta min ridklubb genom att vara funktionär:) Det är en liten klubb...

För mig är det självklart att lägga upp hindrerna på framridningen och vi krattar efter behov också;)
Kan ju skryta lite och tillägga att vår klubb är väldigt omtyckt av tävlingsryttarna:o:)
Service ska de va

:bow: :bow:

Jag skulle absolut säga att det är deras jobb! Nu för tiden hänvisas ju medhjälpare och tränare till läktaren på framhoppningen och bara funktionären ska stå där, för säkerhetsrisken. Det verkar ju helt befängt att man ska behöva hoppa av och hålla hästen i en hand med glapptygel och samtidigt lägga upp en bom (om man nu inte har raserat hela hindret...) när flera andra ekipage susar runt.

Självklart är det funktionärens uppgift att lägga upp bommar och justera hinder!

:bow: :bow:

Nu tävlar jag bara lokalt, men där är det aldrig några funktionärer som plockar upp bommar eller sänker/höjer. Inte heller är ens "medarbetare" hänvisad till läktaren, utan de flesta har med sig en inne på framhoppningen hela tiden som hjälper en.

Jag tycker inte man kan kräva att den som sköter insläppet till framhoppningen ska fixa med bommarna också, det är för mycket att hålla koll på eftersom många ryttare själva inte har så mycket koll.

Nej jag har faktiskt heller aldrig varit med om att medhjälpare inte fått vara med på framhoppningen. Varken på lokala eller regionala tävlingar. Och jag har heller aldrig varit med om att framhoppningsfunktionärer lyfter bommar åt mig eller ngn annan. Men frågar man så beror det kanske oxå på hur man frågar:laugh:

På klubbtävlingar är det OFTA (beror ju klart på klubb) orutinerade funktionärer- som kanske till och med är lite rädda för att hjälpa till. Särskilt om allt är kaos.

Jag kan förstå att det är svårt att hinna med att lägga upp en bom när man har fullt upp med en annan uppgit :D men oftast hänvisas ju medhjälpare till läktaren och då tar det ju sin lilla stund för de att komma till framhoppningen och lägga upp en bom. Men just på den här tävlingen så var det totalt kaos! :crazy: funktionären bara stod och tittade och sket i att informera alla om att man skulle ta det lugnt på framhoppningen. Vi hoppade fram på gräs där det var lite halt, ingen aning om varför vi gjorde det. Folk kom i full karriär, nästan alla på hela tävlingsplatsen såg att en häst halkade och var nära på att sätta sig på rumpan. Brydde de sig om att ta det lugnt...? Nä. Detta hade faktiskt kunnat sluta väldigt illa :cry: och eftersom funktionären inte sa ett pip om någonting så tyckte jag att h*n kunde vara snäll att lägga upp en bom, eftersom h*n bara stod där och kollade...

Men det är väl inte framhoppningsfunktionärens jobb att se till att folk rider vettigt? Du skulle framföra dina klagomål till tävlingsledare, domare el. ngn annan ansvarig:idea:

Jag tycker många klubbar som arrangerar tävlingar har för lite funktionärer! Visst det är jättesvårt att ragga frivilliga, men ska man arrangera tävlingar borde man ju sträva efter smidighet och så mycket service som möjligt!

Kan ju beskriva lite hur vi har det på våra meeting tex.

Framridning-2Funktionärer. Ofta är det en äldre rutinerad och en yngre som lär sig. En av dom har som huvuduppgift att ropa in folk/hålla koll på vilka som är inne. Den andra Lägger upp bommar, krattar.

Insläppet- 1 funktionär. Ropar in kommande 2ryttare och öppnar grinden såklart

Banan: Beroende på hur stor banan är. Men uppdelat i "team" som ansvarar för tex 3-4hinder var.

Utsläpp- 1 Funktionär.

Lite beskrivet iaf:p Man får ju se till att allt förlöper smidigt:idea:

Självklart är det inte funktionärernas uppgift att se till att folk rider lugnt på en framhoppning, men har för mig att de ropade ut det i högtalarna och att den som skulle varit på framhoppningen skulle försöka informera det. Just för att undvika omkullridningar :idea: men den lilla funktionären som inte var där försvann efter bara några minuter. Är inte hemma just nu, utan ska ta upp det med tävlingsledaren och arrangören (samma person) imorgon när jag är hemma. För tävlingen var absolut inte så genomtänkt och man kunde inte höra högtalarna när man var på framhoppningen.

Anledningen till varför jag frågade här var ju för att jag skulle veta vad funktionärernas uppgifter är för att sedan ta upp detta med arrangören. Kommer ta tag i att det inte är någon ordning på våra klubbtävlingar, i alla fall inte på framhoppningen. Och ev. vara funktionär på framhoppningen för att ingen annan klarar av att vara det. :cool:

Jag tycker många klubbar som arrangerar tävlingar har för lite funktionärer! Visst det är jättesvårt att ragga frivilliga, men ska man arrangera tävlingar borde man ju sträva efter smidighet och så mycket service som möjligt!

Kan ju beskriva lite hur vi har det på våra meeting tex.

Framridning-2Funktionärer. Ofta är det en äldre rutinerad och en yngre som lär sig. En av dom har som huvuduppgift att ropa in folk/hålla koll på vilka som är inne. Den andra Lägger upp bommar, krattar.

Insläppet- 1 funktionär. Ropar in kommande 2ryttare och öppnar grinden såklart

Banan: Beroende på hur stor banan är. Men uppdelat i "team" som ansvarar för tex 3-4hinder var.

Utsläpp- 1 Funktionär.

Lite beskrivet iaf:p Man får ju se till att allt förlöper smidigt:idea:
Så har vi det på en större klubb på deras klubbtävlingar. Där tror jag till och med att det är 3 stycken på framhoppningen. Och du har rätt, om man är många så går det mycket smidigare.
Lite OT men på en tävling var det jag och min kompis som fick vara ensamma funktionärer på banan med 15 hinder, plus flagga. Kan ju säga att vi fick stressigt med att kratta vid vissa hinder och svängar :angel:

Vi har alltid en instruktör från ridskolan som står på framridningen när det är klubbtävling (oavsett om det är hoppning eller dressyr), plus minst två funktionärer till som hjälper till med uppsittning och håller reda på när ekipagen ska ut.
Vi har även en funktionär som följer med de yngre ridskole-eleverna mellan stallet och ridhuset.
Det är föräldrar till de ridskole-elever som tävlar som jobbar som funktionärer på våra klubbtävlingar. Är man junior måste man ha en vuxen med sig för att få tävla. Funkar kanon, ibland har jag så många föräldrar så jag inte vet vad jag ska göra av dom :D

På Lokalnivå har vi två funktionärer inne på framhoppningen och två som står i dörren och håller reda på att rätt antal ekipage är inne på framridningen och vem som ska ut till collectingring.

Detta gör det ju nästan omöjligt för den som inte har en hästskötare som kan följa med. Jag har ingen häst jag tävlar med just nu men tidigare åkte jag alltid själv på tävlingar. Hade en supersnäll häst och såg ingen som helst anledning att be min snälla mamma att åka med och tillbringa en hel dag i bil och på tävlingsplats när hon mycket hellre gick hemma och pysslade med de andra hästarna (som dessutom behövde få sin lunch) samt allting annat som behöver göras när man har eget stall.

Lite knepigt var det ju när man skulle gå banan ibland förstås, vissa gånger fick jag faktiskt hoppa över det och lärde mig banan från banskiss och genom att titta på de före mig. Men att sitta av på en framhoppning med kanske bara två ekipage före för att lägga upp en bom?. En annan gång hade en ryttares medhjälpare före mig skickat upp hindret två decimeter över klassens höjd och sen gick de därifrån utan att sänka och det fanns ingen funktionär i närheten. Då skulle jag alltså behöva sitta av och sänka hindret för att kunna hoppa fram på rätt höjd?

Men det är svårt att begära att samma person som sköter insläpp ska sköta framhoppningen det behöver vara en person som enbart sköter framhoppningshinderna. Helst med en tumstock i bakfickan för säkerhets skull

Frågan är ju varför det är så dåligt med funktionärer som vill ställa upp gratis en del dag? Tänker tävlingsryttare på hur mycket funktionärerna betyder? Tackar tävlingsryttarna funktionärerna? Det verkar ju hända titt som tätt att funktionärer tyvärr verkar tas för givna, att de ska stå på pass en hel dag och frysa, dessutom riskerar att bli både utskällda och påridna. (Hände faktiskt på en tävling, en funktionär blev nerriden och ryttaren bara fortsatte som ingenting hade hänt).

*kl

Det är väl självklart funktionärens uppgift att hålla koll på banan och fixa hindren osv?! :confused:
Man kan ju inte ha samma funktionär ansvarig för insläppet, som man har ansvarig för framridningen, givetvis.

Det skulle ju bli kaos - för att inte tala om vilken säkerhetsrisk! - om ryttarna var tvugna att hoppa av om de rev eller behövde
höja/sänka hinder.

Är det så att man måste ha med sig en egen medhjälpare (så är det ju på många klubbtävlingar/ P&R nu för tiden!) så ska det ju framföras klart och tydligt innan tävlingen.

Nej, det är inte självklart! Däremot är det hål i huvudet att begära att ryttaren ska sitta av och vara i vägen för resten av ryttarna.:devil:

Det beror helt på vilken service klubben vill ge och vilka uppgifter funktionären har. Och om tränare/medhjälpare tillåts inne på framridningen eller inte (samt nivå på tävlingen).

Vi har dubbla funktionärer på framhoppning hos oss och en är ansvarig för hindren dvs korrigera höjder, bygga upp, kratta osv medans den andra ansvarar för vem som ska in och ut och ser till att löst folk inte är på banan.
Nämnas ska kanske att vi har ett stor utrymme som delas av så ryttarna kan sköta sig själva på ena delen och rida fram, på del två får de hoppa och då tillåts endast ett visst antal samtidigt. Men så ordnar vi både klubb, lokal och regionala tävlingar och har en j-la pli på våra funktionärer:laugh:
(På klubbtävlingar så brukar en av ridskolans instruktörer "jobba" på framridningen för att hjälpa ridskole-ekipagen och de lyfter bommar utan problem:D)

Det finns dock inget påtalat (som jag har sett) om vad som är funktionärens uppgift från RF eller TR om att man är bomplockare så....därqav att det inte är självklart. (Att det sen är det smartaste, enklaste och förmodligen säkraste sättet för både hästar, ryttare och andra -det är en helt annan diskussion).

Nu tävlar jag inte hoppning, än. Men det låter helt horribelt att alla på framridningen ska ha med en medhjälpare som ska stå beredd att lägga upp bommar! Var tog tanken med att rublik/fotgängare och hästar ska hållas isär? Inte blir det väll bättre av att det är fem medhjälpare som går fram och tillbaka över framhoppning + en stackare som inte har någon medhjälpare med sig och får hoppa av hästen och lägga upp hinder själv :eek:.

Jag tycker det borde vara helt självklart att att det finns en funktionär på framridningen som lägger upp bommar om någon river samt ser till att hinderna inte höjs mer än tillåtet.

Nu tävlar jag inte hoppning, än. Men det låter helt horribelt att alla på framridningen ska ha med en medhjälpare som ska stå beredd att lägga upp bommar! Var tog tanken med att rublik/fotgängare och hästar ska hållas isär? Inte blir det väll bättre av att det är fem medhjälpare som går fram och tillbaka över framhoppning + en stackare som inte har någon medhjälpare med sig och får hoppa av hästen och lägga upp hinder själv :eek:.

Jag tycker det borde vara helt självklart att att det finns en funktionär på framridningen som lägger upp bommar om någon river samt ser till att hinderna inte höjs mer än tillåtet.

Visst vore det optimala att det fanns en eller två funktionärer som höjde/sänkte osv. Dock finns det sällan så många funktionärer... tror de flesta klubbarna snarare har problem att få ihop folk till de platser där det måste finnas folk, så som i sekretariat,domartorn, kiosk, insläpp till banan, flaggare osv...

Sen gillar iaf jag att kunna ha med mig någon jag känner inne på banan, jag hoppar alltid fram efter ett visst upplägg och att förklara det för en funktionär som samtidigt ska ha koll på hur alla andra vill hoppa känns omöjligt...

:eek:
Jag är uppriktigt chockad över att så många har upplevt att man får lägga upp bommarna själv.
Har jag aldrig varit med om. Varken när jag tävlat själv eller följt med folk.
Helt galet!

Vi är en liten klubb med 1lokal tävling om året.
Vi har 3st på framridningen.
En inkallare och 2 st vid hindren som krattar, höjer och sänker efter önskemål samt håller koll på orginalhöjderna.
Självklart lägger dom upp bommarna om dom faller.

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 107
Senast: zarmino
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 590
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 994
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 388

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka