Funktionärernas uppgifter

Sv: Funktionärernas uppgifter

Sen gillar iaf jag att kunna ha med mig någon jag känner inne på banan, jag hoppar alltid fram efter ett visst upplägg och att förklara det för en funktionär som samtidigt ska ha koll på hur alla andra vill hoppa känns omöjligt...

Håller med.
Ska faktiskt precis åka med en ryttare på tävling nu, och efter några vändor börjar jag äntligen lära mig hur hon vill ha det på framhoppningen så det flyter bra. Hon vill sänka ganska mycket till en början innan hon successivt kommer upp på rätt höjd, känns som att det vore svårt för en funktionär att möta alla olika önskemål, jag tycker det är svårt att hinna med att höja/sänka som just min ryttare vill ha det, samtidigt som man vill ta lite hänsyn till andra.
Men ofta kan man ju prata med de andra medhjälparna och få det att fungera, och ofta hjälpas åt att höja/sänka.

Däremot, på klubbtävlingar där många orutinerade ryttare blandas med unga, orutinerade hästar och ofta också ridskoleekipage, där tycker jag det är mest värdefullt med en funktionär på framhoppningen. På högre nivå har ryttarna ofta lite bättre koll så det blir lite säkrare på framhoppningen.

Sv: Funktionärernas uppgifter

kl

Självklart ska det finnas funktionär på framhoppningen - av säkerhetsskäl som flera nämnt och också för att hålla koll på att folk inte bryter mot TR när de hoppar fram vilket är ganska vanligt.
Överdomaren kan inte vara överallt samtidigt och behöver hjälp av funktionärerna.

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 107
Senast: zarmino
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 590
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 994
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 388

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka