Fungerar det att skaffa en kattunge när man har en vuxen katt?

M

malinpalin

Hej!
Det är så att jag har en katthona på 1 år.
Hon är jättego, och är inte rädd av sig. När hon träffat hunar och så så tycker hon mest det är spännande och springer efter och vill leka. Men nu vill jag så gärna skaffa en kattunge till så att hon kan få en kompis. Men jag är så himla rädd att dem inte ska trivas ihop och att min nuvarnade katt ska känna sig bortstött om en ny kattunge kommer.
Är det någon som har erfarenhet av detta hur det har funkat för er eller tips på hur man ska göra är jag tacksam för svar!:)

Sv: Fungerar det att skaffa en kattunge när man har en vuxen katt?

Hej du. Min erfarenhet är att det brukar gå ganska bra. Var bara noga med att inte ägna all uppmärksamhet på den nya katten.
Håller tummarna om du bestämmer dig för att prova.

Här har det trillat in kattungar emellanåt och det har aldrig varit några problem. Mina är utekatter så de har stort utrymme. Alla har en del av tomten och skogen var.

Med innekatter så skulle jag nog titta på hur den katten jag har är i sättet och hur länge man ägt katten. Vissa katter accepterar inte förändringar osv.

Men din kisse verkar väldigt livlig och glad och skulle säkert uppskatta en kompis att busa med så jag tycker absolut att du ska prova.

Lycka till!!

Jag upplever att det i regel går bra med nya katter, ffa om det är en unge. Sålänge den andra katten har möjlighet att gå undan/ut. Ofta är det inte alls poppis första dagarna, men med tiden brukar det gå över. Jag tror inte att du behöver vara orolig.

Men var beredd på beteendeförändring hos din katt även mot dig. Ffa första tiden.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
223
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
460
Senast: KeeNine
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 588
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
3 411
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundarna parade sig-vad gör vi?
  • Kattbilder #10