Fundersam!!!!

L

Lindzay

Hej!

Jag undrar hur många hektar mark ni har och hur många hästar det finns på gården? Eller ni som står inackorderad och vet hur mkt mark som finns i ert stall.

Det där om att man ska ha 1hektar per häst låter lite mkt tycker jag. Jag menar om du har 10 hästar så behöver du 10hektar mark:eek:, det är enorma ytor är det verkligen så vanligt att stall har det?

:bump::bump:

Sv: Fundersam!!!!

denna sommaren som var hade jag behövt det! Nu hade jag 7-8 hk kanske till som mest 13 hästar. Det räckte inte!

Har 2hästar och 1ponny på pappas gård och vi har 4hektar åker (hage på 1,5 och tar hö 2,5) och lånar 1hektar betes hage.

Hagarna får vi puttsa i bland i början på sommaren för att det inte skall bli för högt och senare när gräset inte växer lika mycket får dom efterbeta där vi tar hö då vi bara tar en skörd och på den höskörden har jag hö hela vintern och gräs ända in i slutet av oktober.

Kram

2 hästar av mindre modell strax över ponnymått, 4 ha egen mark + drygt 1 ha ytterligare. Tar hö på det mesta, hästarna betar återväxten.

Just nu 5 hästar, 1 ha vintertid, 6 ha sommartid, allt används som hagmark. Jag kan ha några hästar till sommartid, men jag vill bara ha in folk jag känner numera och därför hade vi lite för mycket mark i somras.

Vi har fyra stora kallblod och fyra hektar eget bete. Sedan i våras arrenderar vi ytterligare nästa tre hektar bete.

Rekommendationen gäller ju främst bete. Och då behövs det nog alltid mer än man tror.

Nöjer man sig med rasthagar och inte har problem med hårt tryck på dessa (både vad gäller söndertrampningsfrekvensen och parastittrycket) går det ju bra att ha mindre mark. Å andra sidan är det rätt trist att behöva skicka bort hästarna på bete, om man kanske vill hålla igång lite över sommaren också.

Jag har ca 1 ha för två hästar och det tycker jag funkar som rasthagar. Håller för närvarande på att försöka köpa loss 1,5 ha till så att jag kan få bete också. Jag räknar dock inte med att 1, 5 ha räcker som bete för hela sommaren, men det skulle tillåta viss återväxt i vinterhagarna och sänka markbelastningen lite grann.

Vi har 6 D-ponnyer, och totalt sett cirka 4-5 ha mark som används till bete. Förvånansvärt nog räcker 1 ha av detta till vinterhage där hästarna går på lösdrift, och det blir inte upptrampat. Vi har tur med topografin- vinterhagen ligger på en höjd vilken gör att det håller sig relativt torrt.

rent generellt räknar man på 1 ha per häst och ett tunnland per ponny och betes säsong. samtidigt beror det väääldigt mkt på markens beskafenhet och hur den sköts. man kan klara sig på mindre med bra planering och skötsel, men det kan oxå behövas betydligt mer mark för att täcka behoven.

Hej!

Jag undrar hur många hektar mark ni har och hur många hästar det finns på gården? Eller ni som står inackorderad och vet hur mkt mark som finns i ert stall.

Det där om att man ska ha 1hektar per häst låter lite mkt tycker jag. Jag menar om du har 10 hästar så behöver du 10hektar mark:eek:, det är enorma ytor är det verkligen så vanligt att stall har det?

:bump::bump:

Jag har 5 hektar till en nordsvensk brukshäst samt en minishettis på 77cm.

Nu använder jag inte allt till dessa eftersom mitt nsbh varit fånghäst över 1 år.. har plöjt i höst för att så in bättre betesgräs. Vinterhagen är ungefär ett tunnland eftersom nederdelen av hagen också är plöjd. Denna nedre del kommer inte att sås in med mer än korn, när det är slaget så får pållarna gå där..
Jag fodrar med hö året runt... nästa år kommer jag förmodligen kunna skörda mitt eget hö.:banana:

MMBetsybabe

Jag vet inte hur många ha bete vi har sammanlagt, men det är nog lätt uppemot 30. Har just nu 4 hästar, men dom ska samsas om markerna med kor och får.

Igår letade jag i 1,5 timme efter hästarna i den största hagen (ca 17 ha) utan att se ett spår. Dom fick vara ute inatt, trots snålblåst och regn... :devil:

1 ha/häst måste du ha för att klara betet på sommaren.

Vad är det för småhästar du har!

Ja jag menar inte nåt illa, men 1ha/häst och beteshage och minst tre hästar i hagen är ett gammalt uttryck. Fast då utryckt med 2 tunnland.

2½ ha till vall och bete /häst är också en gammal "sanning".

Hästar ska ha relativt magra marker gärna mer eller mindre skogsbete och det handlade om arbetshästar det de gamla talar om.

Och det handlar inte bara om vad de klarar sig på, utan om vad de mår bra av. Att ha utrymme att knata runt hela nätterna och äta än där och än här.

Har nu tillgång till sju hektar till tre hästar, på det finns inget utrymme för att ta hö. Det går åt helt enkelt. Om det blir som jag vill så blir det närmare tio ha bete till tre hästar nästa sommar. Då hinner gräset bli tillräckligt gammalt för att de ska må bra och inte få fong. Två av hästarna har sådana tendenser. De är nordsvenska brukshästar alla tre.

Så nä tio hektar är inte enorma ytor. Och allt under tio-femton ha borde det vara klassat som falsk marknadsföring att kalla "hästgård"!

Har man bra grannar så att man kan arrendera sommarbete så klarar man sig utmärkt med 1 ha/häst för att vara säker på att ha till vinterhagar på egen mark.

Har man sen tre hästar på kanske nått ha, då är det till att rida eller köra mera, dagligen, varge dag och kanske nätter också. Man ska då ersätta stimmulansen som tillräckligt stora hagar ger.

Jag har haft häst på det sättet, jag har sätt hur hästen mår när orken efter jobbet inte finns! Och jag har fått uppleva vilken filur och busfrö han blev när det inte hände nåt varge dag. Stora ytor och en homogen flock med likasinnade hästar gör underverk! Och vilken grundträning de får av sig själva!

Ptr

Jag måste hålla med om hur hästar kan förändras.

Mitt förra stall var verkligen pyttigt. Jag tror de sammanlagt hade ett ha? Och där tog de ensilage också så hästarna hade inte mycket yta att röra sig på...Och hade lösdrift för 7 hästar? Det var bara lera och gegga när det blev vinter upptäckte jag.

Min häst hatade det. Jag hade just köpt henne, så jag tänkte att det kanske var så hon var. Men när jag inte ens kunde gå ut och hämta henne för att det var för mycket lera så kände jag att jag var tvungen att flytta.

Sen kom vi till det underbara stallet vi står i nu. Och hon förändrades totalt. Nu har hon stora ytor att springa på och hon är glad, lycklig och busig. Och min unghäst har stora ytor att stärka sin kropp på när han går på lösdriften. :D

Vi har 10 ha eget och lånar till av grannar, ca 5 ha = 15 ha.
På detta är det stora vinterhagar samt beteshagar.

Som mest har vi haft ca 10 hästar, det tycker jag är lite för mycket för våra marker för bete hela perioden, men det har funkat i med lite pyssel, växelbete osv. Hoppas ha mindre antal hästar nästa sommar dock!

Senast ändrad:

Vi har 4 hästar varav ett är föl, de delar tillsammans med ett tiotal nötkreatur på 17 ha.. Enligt min faders mening så räcker detta gott och väl för att hålla hagarna betade :confused:

Jag har 4 hastar pa 3 ha. 2 av dessa ar hagar,uppdelat i 4 stycken och det racker for deras betesbehov och rorelsebehov. De far ho och foder aret om. anpassat till deras behov..Jag skiljer inte pa vinter eller sommarhagar utan roterar som jag ser nodvandigt.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 625
Senast: 13579vas
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
11 905
Senast: lilsan
·
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 323
Senast: Äpplet.
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 296
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rehabtid dragna tänder
  • FÅRtråden
  • Akvarietråden V