Fundersam!

Status
Stängd för vidare inlägg.
D

Dannyboy

Det är så att vi har en ny häst i vårat stall, en svenskridponny på 4år, ca 153 cm hög, rätt smäcker... Oinriden.

Det är två ägare som just köpt den där en 20årig tjej på 50kg 160cm lång. Helt ok ridkandidat.

Men, sen det andra ägaren är 40+ år ca 190cm lång minst 85-90 pannor..

Inte faaan kan hon rida på den här hästen...

Det känns så dumt att fråga henne, men det ser ju verkligen ut som att hästen kommer bryta ryggen av sig

Sv: Fundersam!

Kan kan hon väl tydligen.
Men jag tvivlar på att det är särskilt trevligt för hästen.
Eller för ryttaren för den delen, hennes sits lär inte va den bästa.

Känns väl lite väl mycket kanske.. Svårt att säga det till dem dock..

Är det tänkt att bådda ägarna ska rida på hästen då?

Den äldre ägaren låter alldeles för stor och tung för hästen. Det kan ju vara så att han/hon bara ska vara med som ägare och ej rida själv. Jag tycker du ska fråga. Alltid intressant att höra hur de tänker.

Har hon varit uppe på den då?

Annars skulle ju ett tänkbart scenario kunna vara att den yngre
tjejen står för det uppsuttna arbetet och den äldre det avsuttna.

Har själv haft ett sådant upplägg tillsammans min vän nämligen.
Hon är en fena på töm och ville ha en häst att pyssla och mysa med.
Jag red/utbildade fr ryggen och myste med pålly också såklart;).

Vet du hur/vad dom har tänkt sig med hästen?

/J.

jag tkr att det låter helgalet om den långa ska rida på "ponnyn" helst om den är smäcker och personen väger 85+ :S

skulle aldrig ha släppt upp den personen på mitt fullblod som ändå är 170-175mkh och ganska musklad...

Den yngre ska rida in hästen, kör mycket förarbete just nu. Den äldre ska tydligen rida hästen när den är "tillriden".

Vi är rätt fundersamma allihopa i stellet, men ett otroligt känsligt ämne.

Jag har ett 4årigt fullblod idag på 163 & skulle aldrig i min vildaste fantasi låta henne sitta på honom..

Men hur fan gör man, kan inte hästen skada ryggen av det här??

Hon kommer i vilket fall som helst släpa benen i backen..

Hästen är väldigt ohanterad & rädd, blivigt dåligt skött av sin förra ägare.

Men en jäkligt fin ponny. (liten häst)

Den yngre ska rida in hästen, kör mycket förarbete just nu. Den äldre ska tydligen rida hästen när den är "tillriden".

Vi är rätt fundersamma allihopa i stellet, men ett otroligt känsligt ämne.

Jag har ett 4årigt fullblod idag på 163 & skulle aldrig i min vildaste fantasi låta henne sitta på honom..

Men hur fan gör man, kan inte hästen skada ryggen av det här??

Hon kommer i vilket fall som helst släpa benen i backen..

Hästen är väldigt ohanterad & rädd, blivigt dåligt skött av sin förra ägare.

Men en jäkligt fin ponny. (liten häst)

Fast ett fullblod på 163cm borde ju med lätthet ta en ryttare på 85 kg annars är det något som är fel.

Hur mycket tror ni övriga att ryttarna väger som rider WC tex?? Roffe och gänget tex.

Det beror ju på om ryttaren är extremt överviktig eller om det är muskler. En ryttare med muskler väger ju garanterat runt 80kg om det är en kille eller så pass lång som denna kvinnan är. Är hon verkligen 190cm??

Och spelar åldern någon roll?? Med tanke på att du nämde det?? Hästen är ju vart fall 153cm så den är ju inte xtremt liten direkt.

Det är väl bara att vänta tills det blir aktuellt, och hon kanske själv inser att det inte funkar så bra.
Eller fråga henne själv, om man vill veta.

Fast ett fullblod på 163cm borde ju med lätthet ta en ryttare på 85 kg annars är det något som är fel.

Hur mycket tror ni övriga att ryttarna väger som rider WC tex?? Roffe och gänget tex.

Roffe är 171 cm och väger 65 kg. Det är ju en viss skillnad på 65 och 85-90. Professionella ryttare är ju ofta smala och seniga, och de som inte är det rider sällan smäckra fullblod på 163.

Min man är 1,85 och väger 90 kg, inte sjutton skulle vi köpa ett litet fullblod för honom att rida på - det vore dåligt för fullblodet, och ekipaget skulle se allt annat än harmoniskt ut.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag rider en häst 1 dag/veckan sedan ca 1 år tillbaka. Jag älskar den hästen, hon är helt underbar, det var kärlek vid första...
2
Svar
21
· Visningar
3 736
Senast: spinxx
·
B
Ekonomi & Juridik hej! nu behöver jag lite hjälp här, köpte en häst förr förra hösten av en galopptränare, hästen var en 2årig hingst och jättetrevlig...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 316
Senast: Sammet
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
37 809
Senast: Lobelia
·
M
Hästmänniskan Jag har ett riktigt svårt dilemma här.. Jag står i ett litet stall, det är jättemysigt, har fina hagar och helt okej ridvägar. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
4 170
Senast: leia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar