funderingar utrustning till "osäker,rädd" häst

Ballerina

Trådstartare
lite info:
Varmblodstravare
Valack
7 år (inkörd som 5-åring)
Ostartad (men kvalad sommaren -06).

Så, nu till problemet. Han är rädd för ALLT.
När vi t.ex. kör på banan och han ser något en bit bort (ex. en människa vid staketet eller en cyklist) så blir han väldigt rädd och osäker. Det har hänt att han tillochmed slängt sig runt och sprungit åt andra hållet. Mkt vanligt att han kastar sig åt sidan/skyggar.
Det är ju inte så roligt att vara ute bland andra hästar när han helt plötsligt bara kan fara iväg åt något håll.
Därför har jag funderat lite över utrustning som kan lugna honom.

Har ni några förslag?
Vad tror ni om t.ex. helstängt?

Kan tillägga att jag har huva med tussar i.

Sv: funderingar utrustning till "osäker,rädd" häst

Helstängt skulle jag absolut prova med. Kanske börja med ett halvstängt?

ja precis. tänkte testa halvstängt först så han vänjer sig långsamt.

Inga andra tips?

Vi har haft en hög med avkommor efter samma mamma som alla varit likadana...de har ärvt huvudlaget efter varandra:idea:

Goggles och nosfladder...:smirk:

Har ni kollat synen på hästen?
Hur går den ihop med andra hästar, är den likadan då?

jag har faktiskt funderat på om han kanske ser dåligt. Men, när vi testat själva så verkar det inte vara något fel.
(kan förresten tillägga att han hade gråaktiga fläckar i ögonen när vi köpte honom, dom försvann sedan med hjälp av ögonsalva som vet. skrev ut hos förra ägarna. Dom sa att det berodde på någon smäll han fått i huvudet..? :confused: )

när han får springa med andra hästar är han inte lika rädd.
dock så vågar jag knappt testa pga risken att han slänger sig så man krockar..

Kanske är bäst att kolla upp synen ordentligt då, så att ni kan utesluta det sen om det inte är nåt.

Prova med jordblinkers, alltså en sån där kvast, som du kan sätta på nosen, och googles eller murphybländare.

Varför hålla på? :confused:

skrev nog lite fel där. :p Klart man vågar, det är väl inte värre än det går. Och han blir ju lugnare när andra hästar är med. Har inte hunnit testa så mkt än, av andra orsaker. Det är ingen dum häst, bara lite osäker, Därför frågar jag om tips på hur man får honom tryggare.

Om han blir lugnare och tryggare av att gå ihop med hästar är det väl bättre att köra honom med andra än att hänga på utrustning?

Om han blir lugnare och tryggare av att gå ihop med hästar är det väl bättre att köra honom med andra än att hänga på utrustning?

Jo. Om jag bara hade någon att träna ihop med så.. Brist på träningskamrater tyvärr. :crazy:

Ja, då blir det ju svårt. Kan du inte hitta någon du kan köra ihop med på banan några gånger och se om han blir bättre?

mjaa, får försöka hitta någon.. Men det blir nog svårt.. :crazy:

Hej!
Har en häst som är/var likadan!

Fick honom osett från Norrland i höstas, och jössses vad jag undrade vad jag gett mig in på när jag hämtade honom på hästbussen.....:crazy:
Det enda jag eg. visste var att han var "lite ljudrädd".

Du, han var rädd för ALLT! Det räckte att jag petade till med foten i gruset, råkade nudda en hink, ja you name it. Han sprängde i luften direkt...och vi gick runt och strosade för hand för att titta på grejjer, men han trippade verkligen på TÅ!
Vääääärldens snällaste häst var han dock!
Jag tänkte så, inte konstigt att han galopperat liksom....

Visst, han hade ont, och är väl så gott som färdigbehandlad, men hans rädsla sitter ju i att han helt enkelt har dåligt självförtroende.

Han fick vila ett tag och bara ta det lugnt. Behandlades och taggades ner.
MEN - nu har han faktiskt blivit myyyycket bättre, jag ska itne säga bra, för det kommer ta tid, och miljöträning, men hästlängder bättre! Det är INTE samma häst.
Och jag kanske överskattar metoden, men jag vet när han började bli bättre - och det var den dagen han började gå ute dygnet runt! Han blev gladare, tuffare och mer van saker, och började göra av energin på andra saker än att vara rädd jämt.
det här är ju bara ett steg i en lång process, men jag kan då slå mig i backen på att han kommer bli bättre på banan med. Iallafall vad gäller rädslan. Men som sagt, han är inte alls bra, utan när man åker med honom och han kommer på nytt ställe så är det som att han en bomb med sig, men han börjar känna sig trygg , och han GÖR liksom inget, han bara är rädd och osäker....

Så miljöträning, dygnet runt utevistelse och mkt social träning skulle jag rekomendera...Men då förutsätter jag i ocjh för sig att din häst även är rädd hemma....men jag tror ändå att i långa loppet kan det ge resultat även på bana.....

Lycka till!:)

En av våra damer var rädd för ljud och rörelser när hon kom. Kördes med huva med tussar och helstängt. Efter 6 månader hos oss och i vårt stogång kördes hon utan allt i stället. Vi miljötränar mycket och lägger till NH i all träning.

Tid, tålamod och miljö KAN göra underverk, men givetvis inte alltid....

Liknande trådar

Hästhantering Jag velade länge och väl om jag skulle posta tråden här, eller om den egentligen hör hemma under ridning, och moderator får gärna flytta...
Svar
14
· Visningar
2 064
Senast: Kiwifrukt
·
Gnägg Att hästlivet är riskabelt är ingen nyhet. Men hur mycket får man vara med om egentligen? Har vissa tur och ser knappt en fluga dö under...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
13 911
Senast: Lala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?