funderingar över sommaren...

YorkWann

Trådstartare
Jag får hem min häst i juni. Det jag funderar över är om jag ska dra av honom skorna, ge honom sommarlov, och lära känna/hantera honom mycket över sommaren så vi lär känna varandra?
Eller ha honom skodd över sommaren+

Förra ägaren drog alltid av skorna på honom på sommaren, men jag känner att jag inte vill rida honom på hårt underlag utan skor.

:confused: (gillar inte att den ser så ledsen ut)

Sv: funderingar över sommaren...

Om han är va att gå utan skor på sommaren,dra av honom skorna,att rida på hårt underlag barfota är de bästa för en barfota häst så de behöver du ju inte oroa dig över.
Dra av skorna lär känna hästen :smirk:

lycka till!

Prova.... börja med att dra av skorna. Släpp hästen på bete... umgås och lär känna hästen. När du sen börja rida så borde du ju märka om hästen blir öm i fötterna.
I så fall är det ju bara att slå på skorna!

Det lät som du ändå tänkte ge h*n semester över sommaren och kanske bara rida nån lugn tur då och då?

Isf kan du nog ta av skorna, om förra ägaren gjort det tidigare så borde det inte vara ngt fel på hovkvaliten som hindrar det. Min medryttarhäst kan tyvärr inte gå oskodd ens på bete, så dålig kvalite på hovarna att dom bara går sönder :crazy:

Hästen kan bli ömfotad men det märker du på en gång, och går den på bete så är det nog ingen fara..

Varför ge hästen sommarlov? Bästa tiden på året att ha häst är just sommaren! Finns det något bättre sätt att lära känna sin häst än lugna skrittturer under ljumma sommarkvällar?

Barfota eller inte beror väl på hur ömfotad hästen är samt vilka underlag du har att tillgå.

Jenny

jo, jag tror jag gör så. Drar av skorna, så får jag se hur det går, förhoppningsvis kanske det går att ha honom oskodd. Enligt förra ägaren gick det bra, så jag vet inte riktigt varför hon satte på skor igen, vanesak kanske?

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 685
Senast: Freazer
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
14 623
Senast: tott
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 806
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 599
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama