Funderingar om rakning

gaski

Trådstartare
Jag har funderat på att raka Gáski nu till vintern.

Har kollat på en del rakapparater, men de kostar ju ändåa uppåt 3000kr. Finns det inge billigare som ändå är bra? Ge några tips på en bra rakapparat?

Gáski får ju så tjock vinter päls, och efter ett ridpass så tar det ungefär ett dygn för att han torka. :confused:

Han står in stallad på vintern.

Vilken rakning skulle ni välja att raka honom? Och vilka rakningar klarar hästarna att gå utan vinter täcke? Och vilka måste de ha täcke på sig?

Ge så många råd ni kan :) Har aldrig rakat en häst förut så behöver så många som möjligt :)

Sv: Funderingar om rakning

Om man inte vill raka skälv så finns det ju folk man kan ta ut för att göra det för en inte allt för dyr peng, eller så kansek du kan låna/hyra av någon bekant.

Tycker att det är himla smidigt att klippa så slipper dom bli så svettga och svårtorkade. Dock så helklipper jag och täckar. Men annars kan man ju klippa hakklapp, eller klippa halva hästen, hals + halva kroppen, så den pälsen som är kvar är som ett tacke :) Tusan att ja inte har några bilder.. men det finns det ju säkert någon annan bukare som har.

Okej. Har sökt förut om det finns någon här i som skulle kunna komma och raka honom. Fast har inte hittat någon.

Men tror att det skulle vara bäst att ha en egen rakapparat, så man kan raka när man vill.

Någon som vet en bra rakapparat för en billig peng? :)

Vill gärna ha mera raknings tips? :D

Okej. Någon som har tips på hur ja ska klippa min kille`? är hel klippning bäst eller halv? Rider rätt mycket.;)

jag har en moser max klippmaskin funkar bra till rimligt pris ca 1500.
jag klipper minst 3 ggr.
min har redan satt lite vinterpäls och mår inte bra i sitt eksemtäcke.
kommer att klippa halsen denna vecka.
sen klipper jag hals, mage, sidor dvs halva hästen nu i augusti.
får vi lika varm sensommar som förra året så mår han bäst av det.
sen klipper jag lite mindre nästa gång( halsen) i vinter beroende på hur pälsen växer samt väder.
kan behöva klippa en gång till i slutet på vintern.
täcke på vid regn och blåst.
hur mycket man skall klippa beror mycket på pälsens kvalité.
min häst får tjoch björnpäls och är konstant svettig vid + grader

Först av allt, jag förmodar att du "klipper" och inte "rakar" ;)
Vi började med en billig från Börjes som kostade under tusenlappen. Höll gott och väl i 3 år innan vi bytte upp oss till en bättre modell, men visst gick den att klippa med.

Vi spårklipper våra med jämna mellanrum, det behövs fler gånger under en vinter. Undersidan av halsen och lite på sidorna (dra en rand från örat och ner till botten av virveln så ser du, samt sen under magen. Blir det kallare klipper vi mindre senare.

Om täcke behövs eller inte beror på individen, hull/ kondition och inte minst foderstaten. Oftast är regn/ blåst långt mycket värre än kalla temperaturer.

Okej. Nej jag ska klippa ;)

Men är det någon som vet hur "rakapparaten" från hööks är? :) Har funderat på en sådan, och speciellt nu när det är 30% på valfri vara.
Någon som har en sådan? :D

Det har skrivits en del bra under utrustning, om den billiga som jula säljer.

Okej.. Men är det någon som vet om den från hööks är bra? :d

Några i mitt stall har köpt en hööks-maskin,jag tror den har funkat bra och ska klippa min häst med den nån dag.Eller jag ska nog ta hjälp med att göra det för jag har aldrig gjort det och vill inte riskera att göra fel!;)

Okej. Då kanske det blir en från hööks nu, när de har 30 % på valfri vara :D

Jag har bara hört bra om den klippmaskinen, men jag kan inte svara själv eftersom jag aldrig provat den.

Okej . Har någon ett kort att skicka på hur ni brukar era hästar ?:d

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 371
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 224
Senast: Roheryn
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 967
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 029

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024