Funderingar om fångnacke (långt, fötlåt...)

Sv: Funderingar om fångnacke (långt, fötlåt...)

jag hade haft shettisen på box, där kan du mer kontrollera vad han äter.

min shettis har fett nacke (har haft fång också + varit överviktig). har bantat ner henne nu till normalt hull men ändå så är större delen av fett nacken kvar, mycket jobbigt att banta ner när hon inte fick ngt förutom hö och halm + mineraler, men det tog 2 år och nu är hon fin och kan till och gå på "bete" i sin lilla nerbetade hage. jag har inte kunnat motionera henne tillräckligt för att få bort hela fett nacken (pga hovarna) men jag märker stor skillnad på henne nu då hon kan äta mer som t ex sköljt betfor, och lusern pellets :D och sen så har hon inte fått minsta lilla antydan till fång på 1.5 år, vilket är stort för henne.

det bästa sättet att få bort fett nacken är att träna ordentligt så att hästen svettas flera dagar i veckan,
och att kontrollera intaget foder så att han inte får för mycket av ngt och "bara så att han klarar sig".
har för mig att det finns en hals "tröja" till hästar för att få dem att svettas mer om nacken och få smäckrare halsar (???) en sån under träningen kanske vore effektiv mot fett nacken.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 851
Senast: Lavinia
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 905
Senast: Twihard
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 982
Senast: Mabuse
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 974
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka