Funderingar om fångnacke (långt, fötlåt...)

W

WhenInRome

(Ligger detta under fel ämne ber jag vänligt att moderatorn flyttar den...)

För nån månad sedan så kollade veterinären (i samband med att hon kollade en annan häst i stallet) min shettis och sa att jag ska hålla koll på ponnyns nacke.
Min ponny är 4 år, har gått på bete förut utan symptom och han har inte vart dålig öht.

Han gick på lösdrift nu i vinter för första gången, fri tillgång på hösilage.
Och så fort gräset blommade upp i år så blev han hård över mankammen.

Som hon sa, jag skulle hålla koll och hon rekommenderade att han skulle komma till mindre hage med magrare gräs- och det är så han står idag.
Jag erkänner att han inte får den motionen som han borde, och det pga att vägarna runt stallet inte är körvänliga (ja, jag kör honom...)

Och tyvärr står han själv nu, med en annan ponny i hagen bredvid, då alla andra åkt på bete.
Så han leker väl inte i hagen heller.
I vintras lekte de rövare i hagen allihopa!

Mankammen är ömsom bättre och ömsom sämre, men som sagt han har inte mått dåligt eller visat nått annat symptom.

Jag har nu hittat ett annat stall där det finns bra körvägar!
MEN det är inte lösdrift och jag har läst att lösdrift ska vara det bästa för en
"fångbenägen" ponny (har aldrig haft nått anfall..)

Vad ska jag göra? Vad är bäst för min ponny? Behöver han motioneras mer än idag och blir han isåfall bättre?
Kommer han bli sämre av att hamn på box?

- Alt. Vad ska jag inte göra?

Hjälp jag är förvirrad...

Bör jag tillägga att han är en shettis och idag kör vi ca 1-2 dagar i veckan och han promenrids 1-3 gång/vecka.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Funderingar om fångnacke (långt, fötlåt...)

KL

Min ponny som aldrig hade haft fång men just en sån nacke du beskriver fick fång på just lösdrift.

Det som gäller är mer motion & kontrollerad mat.

Så är det för oss, han fick fång i januari, har sover inne på nätterna, går i mager gräshage på dagarna och får mer motion och en balanserad foderstat.

Han mår av detta mycket bättre och risken för återfall har minskat betydligt.

Det är så svårt! För han har ju inte fått fång..

Vad får han för foder? Eller är det bara bra hö som gäller?
Hur vet man vad som är magert gräs?

Det som kallas fångnacke bör inte kallas för det utan för fettnacke. En häst som har denna nacke behöver inte ha haft eller ens få fång men det är mycket större risk för sjukdomen.
Den stora hårda nacken beror på att hästen har problem med sin ämnesomsättning och lagrar in fettdepåer i kroppen. De sätter sig inte bara i nacken utan även på tex bringa och kors.
När hästen får dessa problem så är det några saker som är viktiga för att underlätta för den. Se till att den inte får i sig mer socker än absolut nödvändigt. Det är socker som triggar igång inlagringen när ämnesomsättningrubbningen finns. Ta bort allt betfor, färdigfoder (pellets innehåller ca 10% melass och müsli ännu mer), säd, morötter, äpplen osv. gräs innehåller stundtals mycket socker. Det blir mer när gräset är stressat som tex efter lång torka, kalla nätter (minusgrader) och det skiftar även under dagen. Socker bildas när fotosyntesen sker och sedan förbrukas det under den mörka delen av dygnet då växten behöver det för sin överlevnad. Motion hjälper till att få ordning på ämnesomsättningen.
Det är inte bara att ställa hästen på hö eftersom även hö kan ha stora mängder socker i sig så man bör analysera det med avseende på socker. En viss del av sockret kan man bli av med genom att låta hö ligga och laka i vatten i ca 1 timme innan utfodring (är det mycket socker i hö't så räcker inte detta). Man ska dock tänka på att hållbarheten försämras kraftigt vid denna temperatur så det ska göras precis före utfodring och man får inte låta det ligga för länge eftersom man då även förlorar andra näringsämnen.

Senast ändrad:

Jo jag har läst detta förut och jag har säkert stirrat mig lite blind på FÅNG-nacke. För han har inte fått nått anfall.
Men jag villl ju heller inte att han ska få det, så jag blir förvirrad med hur jag ska göra..

Vädret är ju svårt att kontrollera :crazy: men han går idag i en hage med magert gräs, enli. stallägaren.. hur vet man det? att det är magert? Vad innebär det?

Han får ibland torrt hö förutom gräset han står på, och friskt vatten hela tiden (duh..) :) förövrigt; ingenting.

Magert gräs kan betyda vad som helst beroende på vem som säger det. Ogräs som tex kvickrot är inte att rekomendera. Kvickroten är ofta lite blågrön i sin bladfärg (jämfört med annat gräs) och sprider sig som tusan.
Det är också riskabelt om det finns mycket andra ogräs på vallen. Ogräs gynnas avatt det är dåligt gödslat så det kan faktiskt konstigt nog vara bättre med en lagom gödsld vall att ha dem på. Även rajgräs (inte ogräs) som ingår i många gräsfröblandnignar är mindre lämpligt till häst.
Har du provat att förse hästen med betesbegränsare? Det kan vara en lösning för i år eller en tid framöver tills du kommer igång mer med motion. För en mer långsiktig lösning så fundera på att begränsa grovfodret vintertid (hästar och framförallt shettisar) är inte gjorda för att mata in högvärdigt foder dygnet runt, man kan se till att de har mat mer eller mindre hela tiden men göra det lite besvärligt för dem att komma åt maten så det tar mer tid att äta samma giva.

Jag har inte provat betesreducerare.
Jag har gett det en tanke, men inte mer.
Det känns så elakt och ponnyn min är världens snällaste så jag är rädd att han ska ta det psykiskt dåligt ;)

Kan det inte va så att om jag har en sån på honom nu, att han kommer bli mer känslig senare?

Med tanke på fri tillgång-biten, det gäller även lösdrift när de ändå rör sig hela tiden..? Vårat lösdrift är STORT och har en ligghall i ena delen, vattnet på ett annat och foderhäcken längst bort.

Jag förstår inte hur han skulle kunna bli känsligare senare. Det du gör då är ju bara att begränsa så han inte kan äta så mycket samma sak gör man ju vintertid till väldigt många hästar ;). De kan bli lite ledsna först i början innan de kommer på hur de ska äta men de flesta löser saken snabbt och sen är det vanligen inga problem. Jag vande in min häst på betet med hjälp av betesbegränsare just på grund av att nacken började växa. Tyvärr fick hon skav efter ett tag så jag tog av den några dagar och sedan dess har jag inte behövt använda den då sockerhalten i gräset uppenbarligen sjunkit rejält.

Jaa, när du lägger upp det sååå... ;)
Det får nog bli att prova en sådan då, kanske.
Kan ju börja med att ha den på natten och/eller bara några timmar/dag.
Och hoppas på att han inte får skav.

Men du, lösdriften då?
Eller är det att föredra box?

Jag har inte provat betesreducerare.
Jag har gett det en tanke, men inte mer.
Det känns så elakt och ponnyn min är världens snällaste så jag är rädd att han ska ta det psykiskt dåligt ;)

Kan det inte va så att om jag har en sån på honom nu, att han kommer bli mer känslig senare?

Med tanke på fri tillgång-biten, det gäller även lösdrift när de ändå rör sig hela tiden..? Vårat lösdrift är STORT och har en ligghall i ena delen, vattnet på ett annat och foderhäcken längst bort.
Det är klart att det inte känns bra med betesreducerare. Men jag kan lova dig att det känns inte heller bra med en häst som ligger ner och knappt kan resa sig för att den har så ont i sina hovar, som inte kan lyfta hovarna för att det gör för ont att stå på tre ben, som får tillbringa all sin tid i en box i flera veckor, som måste genomgå en lång konvalescens på flera månader innan den eventuellt blir bra igen osv........

Risken att få fång ökar betydligt med en fettnacke. En sådan häst är troligen insulinresistens vilket betyder att den inte kan äta för mkt socker (står redan i tråden). Det är ungefär en motsvarighet till diabetes 2 hos människan. Hästen blir mer insulinresistent om den är tjock och om den äter mkt socker. Den blir mindre IR om den bantas och få foder med lågt sockerinnehåll.

Den kommer alltså så småningom att bli bättre när den går med betesbegränsare men det tar tid. Ett kort bete kan vara tillräckligt farligt.

Jag har funderat över detta inatt och även pratat med nuvarande stallägare, och hon håller med om att lösdrift nu efter sommaren inte är det ultimata för min ponny.
Så jag tog den nya stall platsen...
Eftersom han är "van med bara ensilaget" (vintertid, nu går han bara på gräs-..), räcker det då med hönu? För det är vad de har på nya stället.
Där har de dessutom inte har gräs i hagarna.

Det beror på analysen på hö't. Om den täcker alla behov så är det bara att köra omd et saknas något får du tillsätta den saken. Tänk bara på att ingen betfor, inget färdigfoder vare sig pellets eller müsli, ingen säd och ingen lucern med melass i. Tänk på att allt ska vara så sockerfritt som möjligt.

De har analyserat hö, jag bad dock inte om några papper på det då det inte säger mig något. Men jag kan alltid gå nånstans och få hjälp iof.

De har tävlingshästar (trav) så de är noga med sitt hö och de ger sina hästar betfor och foderjäst (bara två dagar i veckan, varför..?) utöver höet.
Tror det va nått mer de gav, men det ingick inte så det fall ur minnet :crazy:

Jag hade flyttat till nya stallet. Där kan du motionera honom bättre, samt kontrollera födointaget på ett bättre sätt. Det är ju A och O för att förebygga fång.

Tack Tussilago! Och ja, efter att ha sovit på det inatt så känns det som det smartaste hemmet för oss :) (även om andra hästen blir kvar på gammla stallet...)

Det beror på analysen på hö't. Om den täcker alla behov så är det bara att köra omd et saknas något får du tillsätta den saken. Tänk bara på att ingen betfor, inget färdigfoder vare sig pellets eller müsli, ingen säd och ingen lucern med melass i. Tänk på att allt ska vara så sockerfritt som möjligt.

Och vad ger man dessa hästar då? Ger betfor för mineraler/vitaminernas skull...
och så får de några morötter.

Min häst får lucernhack där man hällt på sojaolja istället för melass.
Betfor går bra om man vattnar av den rejält så allt socker försvinner och bara betfibern återstår. Jag tror jag tvättade den minst 6 ggr under 1-2 timmars tid efter att den svällt klart när jag kladdade med sådant. Ska även finnas betfiber att köpa där den inte är inkladdad i melass.

Precis som Shaggy skriver så finns det betfiber utan melass. Kvik Beet är ett exempel.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 851
Senast: Lavinia
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 905
Senast: Twihard
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 982
Senast: Mabuse
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 974
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka