Funderingar kring travare.

L

Lantlolla

Jag är en tjej som ridit största delen av mitt liv, men som är sugen på att börja rida till en travare. dels för att utmana mig själv, men jg kommer självklart ta hjälp utav människor som kan.
Men frågan är om detta är en bra sak att göra ?. Jag hjälper till med två olika travhästar, för till ridning, en äldre o en 5åring. endast femåringen har gått på banan, men funkade aldrig, den äldre damen är mest inkörd och har svårt för galoppen.
Jag tycker detta r jättekul, dels att bara ta del av allt o titta på men också att rida till dom, då mina kompisar som fått dessa travare inte riktigt vet vad dom gör, så har jag fått hjälpa till.
Men jag är fortf osäker på om jag skulle klara av en travare helt själv.
Och om jag skulle skaffa mig en travare, vilket är lättast att hanska, en som är yngre eller en som är äldre ? jag får uppfattningen av att det är svårare att lära om en gammal travhäst än en ung. ? men jag vet inte. Någon som jag lite tips på åldrar o sånt man kanske ska leta på.. och gärna en massa andra tips!!

//Marica

Sv: Funderingar kring travare.

Lantlolla skrev:
Jag är en tjej som ridit största delen av mitt liv, men som är sugen på att börja rida till en travare. dels för att utmana mig själv, men jg kommer självklart ta hjälp utav människor som kan.
Men frågan är om detta är en bra sak att göra ?.//Marica
.

Varför inte, travare är inte alls så dåliga hästar som vissa verkar tro..

Lantlolla skrev:
Och om jag skulle skaffa mig en travare, vilket är lättast att hanska, en som är yngre eller en som är äldre ? jag får uppfattningen av att det är svårare att lära om en gammal travhäst än en ung. ? men jag vet inte. Någon som jag lite tips på åldrar o sånt man kanske ska leta på.. och gärna en massa andra tips!!
//Marica

Även travare är ju individer så man kan väl kanske inte bara titta på åldern. Personligen så föredrar ju jag yngre hästar men sen beror det ju på vad hästen redan kan. Numera så finns det ju en del som ridtränar sina travare även i dressyr.
Sen så tycker jag att du ska ut och provrida några travare så du själv får känna hur de känns och vad du tycker om de. Skulle kanske vilja varna lite för heta travare, de kan vara väldigt svåra att få ner i varv utan hetsar bara upp sig ännu mer när man vill ha dem lugna och sammarbetsvilliga.(Fast det finns ju en viss spänning när man tränar att rida i volter med en sån häst, man skulle behöva knäskydd själv ibland när man ligger i kurvorna;) ) Är kanske inte heller så kul att sitta på en darrig, svettig och skärrad häst.. MEN!!! å andra sidan så kan ett miljöombyte för en sån häst göra underverk!!:crazy:

Ps,
Jag föredrar en "vanlig" travare framför en dålig ridskolehäst om den så än må ha en fantastisk stam...

I min värld betyder tillridning att man utbildar hästen, tillför någonting till det den redan kan. Och om man är tillridare är man duktig.

Att skola om en travare till ridhäst är inte lätt och man bör veta vad man gör. Jag har själv ridit i mer än 35 år och tror inte att jag skulle ha den kunskapen.

Immer

Jag tycker gott att du kan ta dig en travare som ridhäst. Det har jag gjort ( fast jag i alla år sakt att jag ALDRIG skulle ha en travare). Man behöver inte ha ridit i 35 år eller vara proffs:bow: Du säger ju att du skulle ta hjälp och det blir väl jättebra. Mitt varmblod är snart 5 år och jättekul, men åldern har nog inte så stor betydelse, det finns ju hästar som gått lopp jättelänge och ändå lär sig galoppera fint...:bump:

Jo, jag har ridit endel travare, mina kompisars travare. och jag personligen känner att jag kan få ihop iaf den ena hästen ganska bra, medans hennes ryttare inte kan det.. nu menar jag inte att jag är bättre på ngt sätt, bara att vi passar olika bra tillsammans med hästen, för det är vad jag tror. att kemin måste oxå stämma för att det ska kunna gå framåt i arbetet. och jag är ingen som vill stressa fram ett resultat, utan jag vill att de ska bli bra o då får det ta den tid det tar. för jag menar om man följr några enkla grunder, plus tar hjälp utav folk som tittar på så man får veta vad man gör för fel, så borde det inte bli några problem, eller klart det kanske blir, men inte så att man skulle förstöra hästen. jag kör ibland både shettis o russ, så jag känner ju till det här med körningen med.. o det tror ajg är en fördel om man skaffar sig travare, för då vet men lite om hur det har varit innan osv.

Jag rä jätte sugen på travare verkligen , äger ett halvblod som är nästan hur skolad som helst känns det som.. kul o lära sig så, men man vill ibland har lite utmaning oxå.

Denna travare som min kompis har är 19 nu efter nyår, och hon är ganska het, och väldigt tittig. jag blir ju inte rädd så, utan tycker det är lite kul, men det gäller ju att man går tillbaka o tar om det som va så farligt. för det ska ju inte vara något farligt med att rida, det ska ju vara kul.! Iaf denna häst har ett sånt problem med galoppen, hon stressar upp sig, o kan inte riktigt hålla koll på bakbenen. vad kan man göra åt det här med bakbenen ? hur ska man göra henne medveten om att dom oxå måste följa med ??

//Marica

Börja med att skritta, skritta och åter skritta. Rid skolor och rid på stora volter. Gör halt, skritta fram tre steg, ny halt, skritta åtta steg, halt, skritta fem steg osv osv.
När skolorna, volterna och halterna fungerar i skritt kan du börja med samma övningar i trav.
(Själv satt jag och jobbade i skritt i nästan ett år :o )

Immer

Nej, du har rätt i att man inte måste ha ridit i 35 år eller vara proffs för att rida en travare. Men för att rida till en häst, dvs att vidareutbilda den måste man veta vad man håller på med.:)

Immer

Jag tog hand om en travare som var 11 år. Hon var lite stressad, men med kärlek och tålamod är hon nu världens underbaraste häst. Fördelen med travare brukar också vara att dom är mycket hanterade och van vid det mesta.

Hade jag varit du hade jag sattsat på en yngre travare som kanske bara kommit en bit i träningen om den ens startas alls, och där det tidigt visats att den inte duger, än en äldre travare som gått på travet en längre tid och fått det inpräntat i skallen att den är snabbt och först som gäller. Ska man byta diciplin är det lättare medans hästen ännu är i börja av sin "karriär" än om den varit med ett tag.

Lantlolla skrev:
Men frågan är om detta är en bra sak att göra ?. Jag hjälper till med två olika travhästar, för till ridning, en äldre o en 5åring. endast femåringen har gått på banan, men funkade aldrig, den äldre damen är mest inkörd och har svårt för galoppen.
Jag tycker detta r jättekul, dels att bara ta del av allt o titta på men också att rida till dom, då mina kompisar som fått dessa travare inte riktigt vet vad dom gör, så har jag fått hjälpa till.
Men jag är fortf osäker på om jag skulle klara av en travare helt själv.

//Marica

Njae...Här har man ju haft ett gammalt avelssto som promenadhäst. Köpte henne då hon var 17 år gammal, blev lite mera riden igen efter många år. Hon blev inriden som 3-åring fast hon startade som 6-7 åring - lite sent tagen, men det va väl för att uppfödaren tyckte hon behövde ta det lite lugnt, ganska stor i kroppen, den gamla amerikanska modellen kanske?? - men iallafall...Hon togs ur travet som 7-åring, för att gå som avelssto. Där hos gubben hade han ju barn som red henne ibland.
När jag fick henne hade hon lite svårt med galoppen...."gammal" som hon var tog jag det lite lugnt, hos mig var hon mera körd än riden och det tyckte hon var jätteskoj! Blev en helt annan häst kan man säga, men hon både reds och kördes.
Jag lyckades inte alltid få henne att galoppera, men på en volt kunde hon det, eller när man hade sällskap som började galoppera så gjorde hon det och hennes galopp var inte speciellt bra, den var ganska "obekväm". Men det gäller bara att träna, träna & träna!

När jag lånade ut henne till en tjej, som ville ha en lugn och stabil promenadhäst fick hon gammeltanten till galoppen!
Kan tillägga att tjejen rider western, akademiskt och engelskt.
hon red först western på gammeltanten och det funkade också bra. Men sedan när hon började rida akademiskt på gammeltanten upptäckte hon att tanten passade bäst i det och det fortsatte hon med. Galoppen blev bättre och bättre.
tyvärr är hon avlivad nu :cry:

Alltså, här tror man att det beror på individen och inte på åldern, alls. travare är väldigt roliga att rida på ;) Det finns också flera travare som är väldigt travsäkra att det tar såpass lång tid och lära dem galoppfattningar.
Det gäller att ha tålamod och ge det sin lilla tid, så går det! :)

Immer skrev:
Börja med att skritta, skritta och åter skritta. Rid skolor och rid på stora volter. Gör halt, skritta fram tre steg, ny halt, skritta åtta steg, halt, skritta fem steg osv osv.
När skolorna, volterna och halterna fungerar i skritt kan du börja med samma övningar i trav.
(Själv satt jag och jobbade i skritt i nästan ett år :o )

Immer
Håller med. Ta det lugnt, så länge man inte ska med bussen (eller nåt) kan man inte ta det för lugnt.

Trådskaparen: allt beror på individen. Välkommen till www. ridtravare.com . omskolningstips, forum m.m. för oss ridtravarfrälsta. Lycka till!

Det är kul och rida travare men MYCKET jobb så en bra tränare är att rekomendera

Jag tycker absolut du ska skaffa dig en "travare"! Jag har själv nyss skaffat mig en 5-årig valack. Jättehärlig är han, otroligt fin galopp! Jag har mer problem att få honom att trava än att galoppera, han tar alltid ett par galoppsteg innan han travar. Det var förresten därför han togs ur travet, han skulle bara galoppera!

Mvh Anna

Ska du skaffa dig en travare att "rida till" så ska du ha gott om tid och inte förvänta dig några underverk i början.

Vad menar du förresten med att "rida till"?

Ridtravare kan vara helt underbara hästar! Jag hade en del fördomar om hur travare var att rida tills förra året. Då fick jag en av min svärfar. Han fick hem en 7-åring från travet men ville inte ha henne. Han frågade om jag inte ville ha henne. (Vi har våra hästar i hans stall.) Ja sa ja och hon blev överskriven på mig. Första halvåret gick åt till att få henne att stressa av, att lita på mig och att fodra henne så att hon skulle må bra.. Hon hade vitaminbrist och såg allmänt anskrämlig ut när hon kom hem. I vintras/våras började jag rida henne efter att ha jobbat henne från marken under hösten/vintern. Hon blir bara bättre och bättre, galoppen har aldrig varit något bekymmer på henne, så länge jag håller traven kort innan hon fattar galopp.

Jag fullkomligt älskar min häst, alla mina fördomar är borta! Jag har en speciell relation till henne också, hon känner att hon kan lita på mig och det har hon förmodligen inte gjort med någon förut, det verkade inte så med tanke på hur hon var när hon kom hem.

Så om du har tid, kärlek och tålamod; skaffa dig en ridtravare, du får tusenfalt tillbaka!! :love: :love: :love:

Jag är absolut ingen duktig ryttare, men håller ändå på att skola om ett åttaårigt travsto som gått på bana fyra år av sitt liv. Det är enormt roligt, och man lär sig väldigt mycket och får en väldigt nära relation med sin häst... så jag tycker absolut att du kan köpa dig en travare - de är jättehärliga fritidsridhästar!!

Personligen skulle jag nog satsa på en som inte är alltför gammal, inte mer än 8 år iallafall.

visst har man (jag) fördomar när det gäller varmblod som har gått på travet. och vissa har ju en fruktansvärt ful galopp! men jag tycker att dom är rätt roliga att rida ändå. såg en tjej som hade en f.d. travare som dressyrhäst och han gick urtjusigt! jag tycker att du kan ta dig an en travare, det kan bli väldigt bra - det har jag ju sett bevis på. Lycka till!:)

Tack för alla svar, kan säga att jag är riktigt sugen på en travare nu för tiden. ! tror ni det skulle funka om man la in en massa nhövningar samtidigt som man försöker omskola ? = ).. tror nog travare får bli den nya favvisen ! = )..

NH-övningar är jättebra. Det använder jag på min. Det var det jag menade när jag skrev att jag jobbade henne från marken under förra hösten/vintern. Jag använder fortfarande seven games och kommer att fortsätta med det, kombinerat med TTEAM, massage och stretching. Jag plockar lite här och lite där som det passar mig och min häst. NH för mig är sunt förnuft och samarbete med hästen mer än en speciell inriktning.

Liknande trådar

Ridning Ska försöka att inte bli för långrandig nu. Har ridit mer eller mindre aktivt sedan jag var 11 år gammal och är idag i trettioårsåldern...
Svar
7
· Visningar
2 000
Senast: Nepenthe
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
12 826
Hästvård Har försökt läsa på o hittills kommit fram till att följande verkar ha lite evidens (?): Hyaluronsyra Så hög molkekylvikt som möjligt...
2 3
Svar
53
· Visningar
8 122
Senast: Corax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar