Funderingar kring skaffande av hund

Golden_Heart

Trådstartare
Har lite funderingar kring att skaffa hund, men är dock fortfarande osäker. Mycket just att jag är höggravid, men jag tror att jag skulle klara av båda delarna sedan. Dels det erbjudande jag fick ifrån min utländska arbetsgivare att komma dit och tävla och träna ett par gånger i månaden. Skulle åka billigt flyg då och då skulle resan o allt bli billigare än att ha häst i Sverige. Älskar hundar och har haft tidigare. Uppfostringsproblem tror jag inte så mycket att det blir.
Åter till de funderingar.:confused:
  • Vad gäller egentligen idag vid skaffande av hund?
  • Registrering?
  • Kostnader i början?
  • Vad kostar pass för en hund?
  • Vad brukar vaccinationer och avmaskning kosta?
  • Hur ofta är vaccinationerna i början för en valp?
  • Regler o lagar vid hundar i bil?
  • Kostnader att åka tåg med hund? Är det fortfarande att de åker på en ungdomsbiljett om det är en stor hund?
  • Måste man ha bur från början?
Välkommen in i tråden och tack för era svar!:bow:
 
Sv: Funderingar kring skaffande av hund

Jag tycker du ska vänta tills barnet är fött och DÅ börja fundera.
Jag själv har inte barn men vad jag hört av vänner och bekanta så tar det upp mkt tid, och det gör en hund också.
Så om jag var du skulle jag ägna min tid åt barnet ett tag innan jag skaffar en hund.
Då märker jag ju hur mkt tid och ork jag har över för hunden.
Det finns så himla många som skaffar både barn och hund samtidigt sen får dom göra sig av med hunden för dom inte hade tiden.
 
Sv: Funderingar kring skaffande av hund

Hej
Vaccineras ska dom göras vid 3 månader, 1år och sen vartannat år och avmaskning vid 6månader, 1 år och sen en gång/år.. om jag minns rätt. (Någon får rätta mig om jag har fel) Kommer inte ihåg vad det kostade men vaccinationerna kostar några hundralappar och avmaskning runt hundralappen?
Tåg åker dom billigare, iaf med västtrafik som vi har här.
Hundregler och bil, vad menar du där? om hunden kan lämnas i bilen eller hur den åker i bilen?
Dom andra frågorna kan jag inte besvara riktigt, vad jag vet är att det nästan alltid är dyrare än vad man har planerat. Sen beror det ju givetvis på vad du ska ha för hund. Foder kostar ju och försäkring för hunden. Sen kostar det ju om du ska gå kurser eller om du ska ha en hund som ska trimmas.
Sen blir det nästan alltid några oplanerade besök till veterinären med den lilla valpen.
Det blev visst inte så mycket svar på dina frågor hoppas någon annan kan fylla i.
 
Sv: Funderingar kring skaffande av hund

Har nyligen skaffat pass till min hund och såhär betalade vi.
Första sprutan; 351 kr
Andra sprutan; 351 kr
Blodprovet; 514 kr
Labbet; 531 kr
Så sammanlagt har hela jippot kostat oss 1747 kr, som tur är så hade hon nog med antikroppar och vi får snart passet hemskickat. Hade hon inte haft nog med antikroppar så hade ju dom pengarna varit helt bortkastade! Ska bli så skönt att kunna ta med henne för att åka och hälsa på släkten som bor i Finland!

370 kronor kostade det att ge henne 12 veckors vaccinationen.
 
Sv: Funderingar kring skaffande av hund

Hur tätt gav du dessa sprutor?
Om man sedan åker, hur ofta måste du upprepa detta då?
 
Senast ändrad:
Sv: Funderingar kring skaffande av hund

Med en månads mellanrum, sen ska det gå minst 120 dagar mellan andra sprutan och blodprovet!
 
Sv: Funderingar kring skaffande av hund

Blodprovet och labbet, fixade du det i samband med första sprutan?
Vet du hur det funkar ifall hunden skulle vara under ett år?
 
Sv: Funderingar kring skaffande av hund

Hur ofta man måste omvaccinera? Veterinären sa att om först 3 år såska ska man ge henne en rabiesvaccination, att Nobivacen som min fick håller i 3 år. Sen vet jag inte om andra länder har andra regler så sånt bör man ju kolla upp i god tid så att man hinner vaccinera om det bara gäller 1 år i det landet dit du ska. Missar man en vaccination när hunden fått ett godkänt blodprov så måste man göra om allting från början. Så håll koll på datumen!:)
 
Sv: Funderingar kring skaffande av hund

Det tar ju några månader att få ett pass eftersom man måste vänta 120 dagar mellan andra sprutan och blodprovet så när vi skulle åka och ge 12 veckors vaccinationen så frågade vi även om passet. Men veterinären tyckte att det inte brukar bli så bra om man ger första rabiesvaccinationen vid 12 veckors ålder så vi åkte dit en månad senare för att ge första rabiesvaccinationen. Sen fick hon en till spruta en månad senare, sen väntade vi i 120 dagar och åkte sedan tillbaka för att ta ett blodprov. Blodprovet skickade veterinären iväg till labbet och en vecka senare fick vi provsvaret från labbet att hon hade bildat nog med antikroppar mot rabies!
 
Sv: Funderingar kring skaffande av hund

Så tex om jag då skulle hälsa på släktingar vid jul, så skulle jag behöva typ börja med alla vaccinationer och avmaskningar inför denna resa för att få pass typ i augusti, september ifall jag skulle ta en valp på åtta veckor nu i juni?
 
Sv: Funderingar kring skaffande av hund

Ger du första sprutan när hunden är 4 månader så tar det ju minst 5 månader till att fixa passet dvs hunden får passet som tidigast när den är 9 månader. Först vänta 1 månad för att ge den andra sprutan och sedan vänta 4 månader för att få ta blodprovet. Om nu inte din veterinär tycker att det inte spelar någon roll om hunden är 12 veckor eller 16 veckor när den får sin första spruta för då "sparar" du ju en månad. Vi valde att göra så som veterinären föreslog, men vi hade inte så jättebråttom heller att få passet, mer en bra att ha sak eftersom jag bor just vid gränsen. Vi gav första sprutan i december och först nu är allting klart.
 
Sv: Funderingar kring skaffande av hund

Risken är att vaccineringen inte har tagit och då får du göra om allting.

Jag tycker det verkar som om du tar på dig ganska så mycket på en gång. Risken är stor att det blir pannkaka av allting.

Vänta med hunden tills barnet i alla fall är någon/några månader. Det bästa vore om du kunde skaffa hundvakt de gånger du är utomlands. Hade du tänkt ta med dig både bäbis och unghund/valp samtidigt när du skall tävla? Det låter inte som någon bra kombination.

Mvh

Tora
 
Sv: Funderingar kring skaffande av hund

Det hade jag tänkt så, men eftersom jag känner stället rätt bra efter min tidigare period, vet jag att just när jag startar är det inga problem. Det är ju de tävlingar de har då på plats, som jag hade planer på att starta i.
När det gäller december-resan så var det även tänkt att vi skulle stanna lite längre då.... ta mer vår semester då istället.... och då behöver blir det lite stökigare med hundvakt osv
 
Senast ändrad:
Sv: Funderingar kring skaffande av hund

Jag tycker nog att du skall vänta tills du har fått mer ordning och stadga i ditt liv. Risken är annars att det är hunden som kommer att få betala priset.

Få barn först, åka utomlands och efter det känna efter om du har tid med en valp eller inte. Allternativet är att skaffa en vuxen hund som inte kräver så mycket tid som en valp gör.

Att ha både valp och en nyfödd bebis samtidigt är nästan som att ha tvillingar, speciellt om man vill hinna med hästar också.

Mvh

Tora
 
Sv: Funderingar kring skaffande av hund

Jag skulle helt klart vänta med att skaffa hund. Min syster fick barn
för 1½år sedan och hon och hennes man hade redan hund då. En
inte så krävande hane på då 4år. Och hon säger att hon aldrig hade
pallat med att ha både valp och bebis. Och ändå är hennes dotter
lätt och hon har bra hjälp av sin man.
 
Sv: Funderingar kring skaffande av hund

Hur ofta man måste omvaccinera? Veterinären sa att om först 3 år såska ska man ge henne en rabiesvaccination, att Nobivacen som min fick håller i 3 år. Sen vet jag inte om andra länder har andra regler så sånt bör man ju kolla upp i god tid så att man hinner vaccinera om det bara gäller 1 år i det landet dit du ska. Missar man en vaccination när hunden fått ett godkänt blodprov så måste man göra om allting från början. Så håll koll på datumen!:)
Hittade detta, kanske något att läsa
http://www.hundsemester.se/showthread.php?t=163
 
Sv: Funderingar kring skaffande av hund

Jag skulle helt klart vänta med att skaffa hund. Min syster fick barn
för 1½år sedan och hon och hennes man hade redan hund då. En
inte så krävande hane på då 4år. Och hon säger att hon aldrig hade
pallat med att ha både valp och bebis. Och ändå är hennes dotter
lätt och hon har bra hjälp av sin man.
Vi är nog alla olika! En hund för mig skulle hjälpa mig att må bättre!
Men den där decemberresan får nog vänta. Pratade med sambon och vi gjorde lite omdiskussion på den. Allt återstår att se hur allt blir.
 
Sv: Funderingar kring skaffande av hund

Vi är nog alla olika! En hund för mig skulle hjälpa mig att må bättre!
Men den där decemberresan får nog vänta. Pratade med sambon och vi gjorde lite omdiskussion på den. Allt återstår att se hur allt blir.

Men du kommer helt klart att må bättre av att få din lilla
bebis till världen :)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag är fortfarande i sorg efter att min katt hastigt och totalt oväntat rycktes ifrån mig för några veckor sedan. Alla hans saker är...
2
Svar
33
· Visningar
5 117
Övr. Hund Hola! Så, förra året körde jag och min fästman + doggo nr 1 från England (där vi bor) till Sverige (där alla andra bor, haha!). Det...
Svar
9
· Visningar
3 209
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
3 997
Senast: Hyacinth
·
Övr. Hund Efter att min gamla hund gick bort för snart 2 år sedan har nu suget efter en ny hund infunnit sig. Jag hade tänkt att i god tid börja...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 225

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp