Funderingar kring plaque off alt denstastix?

skuggan_

Trådstartare
Hej!

Jag har en amstaff kille på 1 år gammal och har funderat på att ge honom plaque off alt denstastix. Vad tycker ni? Använder ni något av dem?

Han käkar färskfoder och britcare valp annars.

Skuggan_

Sv: Funderingar kring plaque off alt denstastix?

jag har både och men min hund vägrar äta plaque off men älskar dentastixen, nackdelen är väl att det blir dyrt att ge en varje dag men jag tycker det är värt dom pengarna för tänderna är kanonfina :)

Är det inte bättre att ge dem grisöron eller råa märgben?

Jag fattar inte hur det är meningen att dentastix ska fungera för min stora hund slukar dom i två tuggor och även den lilla äter upp sitt på några sekunder. Jag ger märgben istället. Nyttigare och billigare, och så varar de länge.

Håller med, min schäfer tuggar 2 gånger och sen är den i magen. Kan in hjälpa ett skit. Sen tycker jag han blir lite dålig i magen av dem också så la ner det ganska omgående. Som du säger, märgben!

Till TS
Vänj hunden vid tandborstning också, ett bra sätt att vänja hunden vid att bli hanterad i munnen (samt ha koll på tandstatusen) . Har börjat med min nu efter att han inte fått äta ben på ett tag.

Råa stora ben är klart bäst :bow: vi kör plaque off på den ena som har lite mer tendens för tandsten. Känns som att det hjälper till att hålla det poröst, men kan vara inbillning också :angel:

KL

Svar till alla han slukar också sina dentastixs på två tuggor om inte en. Han har typ hundra olika typer utav ben. Köper ben varje vecka. Men han är inte så jättevillig att tugga utan ser dem mer som lek.

Skuggan_

Även råa köttiga ben med broskknölar? Konstig vovve :p skicka hit dem så ska farbror Gimli gnaga på dem :D

Slänger in en fråga här.

Hur ofta kan man egentligen ge sin hund ben?

Tidigare har mina hundar alltid haft fri tillgång på ben och tuggat litegrann ibland, men den jag har nu hon tuggar tills tandköttet blöder och benet är slut. :o

Jag gav min (tog bort henne för tre veckor sedan) minst ett ben varje dag. Hon tiggde sig till det:angel:, och jag varierade mellan märgben, "hudben", grisöron och annat tugg. Jag ser ingen nackdel alls att både ge sysselsättning, stimulans och tugg för att hålla tänderna i bra skick och samtidigt få hunden nöjd.

Nackdelen är väl att vissa "ben", typ grisöron är ganska feta och ger lite för mycket kalorier åt hunden, samt att det blir ganska dyrt med en större hund.

kl

Skuggi: Han är så fruktansvärt kräsen, grisöron passar att slicka på i två sekunder sedan räcker det. Torrfodret (Britcare) passade i två dar, nu totalratar han det. Kollar på mig som jag vore helt blåst. Han har ipricinp allt men inte köttiga ben. Vart hittar man det?

Jag slänger ner det i en låda och skickar omedelbart:D

Skuggan_

kl

Skuggi: Han är så fruktansvärt kräsen, grisöron passar att slicka på i två sekunder sedan räcker det. Torrfodret (Britcare) passade i två dar, nu totalratar han det. Kollar på mig som jag vore helt blåst. Han har ipricinp allt men inte köttiga ben. Vart hittar man det?

Jag slänger ner det i en låda och skickar omedelbart:D

Skuggan_

Märgben brukar nästan alltid finnas i frysdisken i vanliga affärer. Här finns på både ICA maxi och Willys iallafall:)

Men tänk på att de kan bli dåliga i magen i början när de inte är vana. Köp små till att börja med.

Är det för att få rena tänder prova Fresh Breath Clean Teeth Gel, tandkräm som inte kräver borstning.
Har inte testat den själv ännu men har fått tips från en som har på 30dagar är all tandsten borta.

Du har fått PM. Jag är väldigt intresserad av att få veta var man har köpt tandkrämen.

Min får fina tänder av att gnaga mycket på färska ben. Fungerar bättre än dentastix och plaqueoff.

kl
Om man nu skall borsta så är el tanborste det absolut effektivaste.

Eller bara skippa torrfodret och skitfoder för att minska plackbildning...

Dentastix känns lite som ett trick för att tjäna pengar i raden av liknande trick som djurägade gärna går på. De flesta hundar slukar de mjuka pinnarna på nolltid och att tänderna skulle påverkas ser jag som i princip omöjligt. Märgben är tandborstar hos mig och så skrapar jag bort den tandsten som ibland bildas ändå.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 515
Senast: dobbis
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 505
Senast: Ajda
·
Relationer Hej! Jag är mitt i att gå igenom ett breakup, har precis nått cirka fem veckor. Det går väldigt upp och ner, ibland känner jag mig glad...
2 3
Svar
41
· Visningar
9 405
Senast: Ramona
·
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 054
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar