Funderingar kring halsringen.

Sv: Funderingar kring halsringen.

Jag lärde mig använda halsringen när jag för ca 100 år sedan red på täby. Numera har alla mina hästar en ring på sig. Valacken har martingal och han kastar och drar med sin lilla skalle, eller så hoppar han i luften. Perfekt att ha både för att hålla i sig och nödbromsa lite med. Slipper störa honom så mycket i munnen då.
Mitt sto fick en hon med. Har lärt alla som rider henne att ha ett finger i den då hon gärna tvärnita och slänger sig.

Nu till det bästa!!!!!

Dressyrryttaren i mitt stall skarttade lite åt min halsring... Men nu har hon köpt en unghäst som hon håller på att rida in. Gissa vad hon har satt på sen jag berättade varfr jag har min ;)

Så nu går den fina dressyrhästen med en halsrng på sig när hon rider ute i skogen!

Senast ändrad:

Jag hör av galoppfolk att det är så, man "måste" ha den, men jag fattar det inte, skulle aldrig kunna hålla mej fast nere med händerna i en ring i all fall:confused: I så fall finns ju manen :idea: Men nej, jag tycker det blir för långt ner med händerna och skulle få mej ur balans i kroppen:confused:

Jag hör av galoppfolk att det är så, man "måste" ha den, men jag fattar det inte, skulle aldrig kunna hålla mej fast nere med händerna i en ring i all fall:confused: I så fall finns ju manen :idea: Men nej, jag tycker det blir för långt ner med händerna och skulle få mej ur balans i kroppen:confused:

Vi "galoppfolk" ;) rider med händerna väldigt lågt, och med ett finger i halsringen så låser man inte hela handen som om du tar mantag utan har fortfarande händerna fria att styra/lyfta huvudet/bromsa med. Men ska inte säga så mycket, kommer ihåg hur det var i början.... Och har dessutom fått börja "lära" mig igen då jag rider en som man aldrig vet var man hamnar :o :angel:

Men det är ett utmärk sätt att i början lära sig hålla händerna nere och super om man har en häst med lite känslig mun som gärna hoppar av snabbt i början.

Vi "galoppfolk" ;) rider med händerna väldigt lågt, och med ett finger i halsringen så låser man inte hela handen som om du tar mantag utan har fortfarande händerna fria att styra/lyfta huvudet/bromsa med. Men ska inte säga så mycket, kommer ihåg hur det var i början.... Och har dessutom fått börja "lära" mig igen då jag rider en som man aldrig vet var man hamnar :o :angel:

Men det är ett utmärk sätt att i början lära sig hålla händerna nere och super om man har en häst med lite känslig mun som gärna hoppar av snabbt i början.

Jag har haft som "ovana" att ha händerna för lågt och kommit ifrån det:rofl:
Men det är väl skillnad på hur man sitter med korta läder förstår jag, i vanlig sadel med hoppläder tex så är det i sitsen man har balansen och att ta tag öht är ett annat sätt, som skulle göra att jag tappade MIN balans och teknik och fokusera på handen när något händer. DÅ skulle jag nog åka av.
Jag tar alltså aldrig mantag heller, om det lät så, möjligen lite över hinder i så fall men det blir mer naturligt för då är handen redan "där" och det är för att säkra eftergiften i så fall om hästen hoppar av stort.

Jag tror det skulle kännas hindrande för mej att hålla något alls utom tygeln. :crazy:

jag red en nordsvensk ett tag och ibland kunde hon bralla ordentligt när man red barbacka så jag tog ett stigläder och satte runt halsen på henne det gick jätte bra :)

Jag tycker det är en jättebra grejj! jag har aldrig använt et själv, då jag inte behövt det på min unge kille..men jag hade dte i tankarna, att om han skulle vara riktigt jäklig, eller snubblig nu när jag utbildar honom, så skulle dte vara en bra grejj!

*kl*

red ett fullblod (under omskolning) tidigare som jag alltid hade halsring på då hon ibland var mer i luften än på backen.
var perfekt att ha en hand om halsringen när hon började bocka. mantag ger inte riktigt samma grepp tycker jag, när manen är kort och tunn...

även på medryttarhästen (ridtravare) funderar jag på att ha halsring ibland, spec. när jag rider på fält ;) då även hon ägrna rör sig både uppåt och åt sidan...

Vi har ju inte riktigt samma sitts som när man rider "ridhästar", min stackars ridlärare hade gråtit blod om hon hade sett hur jag rider nu.... Hade en dressyrlektion för min far för nån månad sen och hästen gick väl rätt ok men fick inga stjärnor i kanten för min del.....

Nej precis, i den sitsen kan jag förstå att man behöver alla skrajremmar man kan få:idea: Men jag förstår inte dem som säger att det skulle vara bra i vanlig sadel med normala läder:confused:

har typ alltid halsring, inte när jag rider dressyr men alltid annars, rider nästan enbart fullblod o dem hoppar ju lite hur som hellst med jämna mellanrum. ifall hästen känns stuttsig så går det utmärkt att hålla i halsringen sammtidigt som jag rider, (om man inte rider seriöst dressyr såklart) man kan ju använda händerna ändå till skillnad från ett mantag.

nu har det gått så långt att de känns som om det fattas nått när ja inte rider med halsingen. :crazy: :D

Liknande trådar

H
Ekonomi & Juridik Har läst lite kring folks motiveringar och funderingar kring detta heta ämne just besiktning av en häst, oftast i samband med ev...
2 3
Svar
50
· Visningar
13 382
Senast: pulkaskurk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2024