Funderingar kring halsringen.

Sv: Funderingar kring halsringen.

Jag använder halsring på mitt halvblod jag håller på att rida in. Peppar peppar ta i trä har jag inte haft någon användning för den ÄN. :smirk: Jag har dock fått "idén" av pappa som fött upp mkt galoppsare förut, vet ingen annan med "vanliga" ridhästar som använder det. Men det är ju verkligen super bra tkr jag!

säger som fiffi antingen att ni tar en halsring från matingalen eller köper en halsring.

har fått låna en träningssadel av en tränare o hon sa att jag lika gärna kunde ha ett stigläder runt halsen istället för att köpa en halsring.. jaja till saken:angel: hade jag inte haft den hade jag fått smaka jord ett ANTAL ggr:smirk:

Förstår inte varför man inte fortsätter med hslring efter knatteridningen:cool: de där lilla "snöret" är underbart och kan se till att många olyckor undviks..ska nog börja ta med mig egen halsring på ridskolelektionerna och ha:)

:bow: halsring:bow:

I början, när jag började rida fullbloden, tyckte jag att halsringen var väldigt användbar för att få ner händerna på manken ordentligt. Nu när man "lärt" sig at hålla nere händerna och fått det till en vana så tycker jag att den är mest användbar om hästen är pigg och hoppar fram. Hästarna, fullbloden i alla fall, blir ju oftast bråkigare om man tar dem i munnen men många lyssnar rätt bra på halsringen.
Jag skulle gärna använda den på hopplektionerna på ridhästar, man känner sig nästan lite hjälplös utan den om man "cantrar" hopphästar och står upp innan ett hinder, ibland önskar man att man kunde stoppa ett finger i halsremmen...

verkar vara en vàldigt smart idé.....vad anvànder ni som halsring ? finns det nàgot speciellt att kòpa fòr detta eller tar man helt enkelt vad man hittar i stallet....?
Har en arabhingst som kan bli hiskeligt hetsig och bàde reser sig och har alla mòjliga exter fòr sig ibland nàr vi àr ute i skogen och rider...man vill ju inte gàrna tappa en hingst sà halsring kunde kanske vara nàgot att prova--

du kan ta halsringen från martingalen det är nog de många gör annars finns dom att köpa oftast i hästsportaffärer med galopputrustning. Enklast att ta från martingallen. :banana:

Gammal tråd, men eftersom den väckts till liv så..

När jag provred fbldamen så fick jag ju frågan om jag ville ha halsring. Och mitt svar på den frågan är rätt talande även varför jag inte använder det.

'Det skulle säkert vara enormt bra att ha om det 'händer' något, men skippa den, för jag skulle inte tänka på att ta i den i det läget iaf'.

Dvs jag är inte van med halsring, jag är van med mantag och använder det om det behövs.

Fast, det finns bildbevis från första gången jag satt på förra unghästen (barbacka), och vad skådar man där? Jojo, ett grimskaft knutet runt halsen som fegrem. Men bortkastat för mig att ha halsring när jag rider, för skulle som sagt sitta där med mantag iaf och halsringen hänga som någon form av dekorationshalsband utan funktion. Jag provade ha halsring på valacken när jag hopapde, men jag satt likförbaskat där med en liten mantuss i näven och vinglade (han har patetiskt tunn man, och försöker man ta mantag slutar det oftast med att man får en mantest i handen, och manen sitter så att säga inte längre fast på hästen i andra ändan *s*)

Så, jag kör vidare med mitt mantag (det har blivit några sådana på nya fbldonnan kan jag ju avslöja, tur hon har man som en nordis eller något *s*)

Jag rider ytterst sällan med halsring. Någon gång på en häst med känslig mun som man kan kontrollera med halsringen i stället. Annars tycker jag att jag får sämre balans när jag inte kan använda mina händer i relation till var hästen har sitt huvud.

Det bästa med halsringarna är att om man lägger ett dubbeltag om tyglarna och sedan ett finger i halsringen så ger detta ett utmärkt stöd för unghästar eller kanske bara om ens häst har en dålig dag och inte vill arbeta . Det hjälper mej mkt när hästarna vill gå lite underhand när dom blir lite tröttare efter ngra canter varv på banan eller en svän i paddocken .. Jag rekomenderar den fantastiska HALSRINGEN .

Ps. Den har också räddat mej massa gånger från markens gap . :P .Ds

Jag rider ytterst sällan med halsring. Någon gång på en häst med känslig mun som man kan kontrollera med halsringen i stället. Annars tycker jag att jag får sämre balans när jag inte kan använda mina händer i relation till var hästen har sitt huvud.

Jag rider alltid med halsring för att jag "vet" att den är bra att ha när hästen busar... Är hästen sätter jag oftast ett finger i remmen, men NÄR hästen väl gör något så släpper jag den! :D Sätter istället händerna på mankammen får att kunna skjuta tillbaka mig i sadeln! :angel: (Gissa om jag har missat mankammen någon gg dock....:crazy: )

Jag rider alltid med halsring för att jag "vet" att den är bra att ha när hästen busar... Är hästen sätter jag oftast ett finger i remmen, men NÄR hästen väl gör något så släpper jag den! :D Sätter istället händerna på mankammen får att kunna skjuta tillbaka mig i sadeln! :angel: (Gissa om jag har missat mankammen någon gg dock....:crazy: )

Ja, visst är det svårt att hålla balansen när händerna sitter låsta? Tänk er en lindansare med ena handen fastlåst. Ingen hit!

Visst missar man ibland men chansen att sitta kvar ökar om du styra hästen vilket är svårt med händerna fastlåsta.

Ett jättebra tips som Ole Larsen gav mig för så där 107 år sedan, tänk dig att dina fötter är två blyklumpar! Det funkar, din ända åker ner i sadelen och där sitter du. Försök att lyfta blyklumparna! :banana:

En av mina tränare i USA brukade säga att det enda sättet för hästarna att få av mig var att lägga sig ner. Viss överdrift, han var amerikan ;) - men i min krafts dagar trillade jag inte av speciellt ofta. Och jag red många ganska "känsliga" djur. En av gubbarna brukade kalla dom Charlie's Angels. Calle blir ju Charlie på utrikiska:angel:

Har glömt vad halsring heter på engelska,någon som vet?

Precis, dessutom betydligt lättar att få upp huvudet igen om man har två händer fria! :) Men ändå sitter jag med ett finger i den när jag rider pigga och busiga hästar, bara för att man är itutad att den är så bra! :D

Blyklumpsidén är bra, tyvärr funkar det dock inte att sätta mig ner i sadeln på "min" gangster, då bockar hon defnitivt mig ur sadlen, Lättar att lätta lite på rumpan och vänta tills hon är färdig! :p

Måste skaffa mig en halsring. Rider grannens 22 åriga halvblod men ibland tror man snarare att hon är 2...:angel: Inga snälla bockar här inte! Dessutom är hon väldigt känslig i munnen så ett litet halsband att hålla i skulle sitta fint:p

Blyklumpsidén är bra, tyvärr funkar det dock inte att sätta mig ner i sadeln på "min" gangster, då bockar hon defnitivt mig ur sadlen, Lättar att lätta lite på rumpan och vänta tills hon är färdig! :p

Blyklumpen funkar i alla fall. Om dina fötter är så tunga spelar det ingen roll om din ända är ur sadeln, fötterna håller dig nere i alla fall. Tänk dig fötterna som ankare.:idea: Det är speciellt effektivt när man rider riktigt kort, då blir det som att man nyper sig fast. Inte för att jag rider kort nuförtiden men jag har gjort det. ;)

"The longer you ride, the longer you ride!!":banana: :banana:

Jag rider så långt att jag sitter nästan uppe på manken så när hästarna slår får jag dom inte i rumpan, ryggen åker upp bakom min rygg liksom. Har precis praktiserat på min käre avkastarkung, Sune, som haft ledigt sedan Annadagen! :bump: :bump: :bump: :bump:

Jo iof, haha fast jag är inget vidare på att tänka mig saker sådär.. ;)

Har blivit van att rida hyfsat kort nu (nåja lite kortare än hoppläder iaf) så nu känns det som om jag har sämre balans med långa läder.. :o

Låter ju trevligt med praktik! ;)

Jag tycker att halsringen är underbar !!!!!
Började rida med halsring när jag jobbade på Stuteri Saccracing. "ridhästmänniska" som jag è :angel: så tyckte jag att de va löjligt att behöva ha nått att hålla i, man skulle klara sig utan !!!!! :smirk:
Men jag blev helt omvänd och nu kan jag nästan inte rida utan.
Brukar sätta på en martingal ( även om hästen inte behöver ) baraför att jag ska ha ringen där :)

Liknande trådar

H
Ekonomi & Juridik Har läst lite kring folks motiveringar och funderingar kring detta heta ämne just besiktning av en häst, oftast i samband med ev...
2 3
Svar
50
· Visningar
13 382
Senast: pulkaskurk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar