Funderingar kring halsringen.

Mysaan

Trådstartare
När jag red galoppörer så användes den ber´ömda halsringen. Mycket bra livförsäkring. :)

Nu ska jag då börja rida mitt varnblod och har givetvis fixat en halsring. Myckt för att jag är vab att ha den där. Dessutom tycker jag det kan vara bra när man handskas med unghästar. Men är det någon som kan förklara för mig varför många "vanliga" ryttare tycker jag är asknäpp även när jag förklarat funktionen.

Borde inte halsringen vara ett utmärkt komplement vid all unghästhantering? För inte är det bara fullblod som kan vara het eller?

Sv: Funderingar kring halsringen.

kan du förklara hur halsringen "fungerar"?

/en som inte hört talas om detta tidigare

Halsring är inget konstigt, den är precis vad det låter, en ring som sitter runt hästens hals, vid löp kan man dels hålla i den för att inte störa hästen i startboxmomentet, men även för att kunna hålla sig kvar bättre om hästen man rider är lite bråkig. Det är mkt lättare att hålla sig kvar på pållen om den finns där. En vanesak som man som sagt vad inte gärna lägger åt sidan när man väl vant sig.

okej, då förstår jag... :)

Tack !!

Halsrem (även kallat "fegsnöre" :D ) är en fantastisk uppfinning när man rider unghästar. Jag har sett dressyrryttare i världstoppen rida pigga unghästar med det på framridningen t.o.m för att slippa störa hästen i munnen om den far i luften ;)

Jag har kommit så långt att jag känner mig "naken" utan mitt fegsnöre, inte för att mina hästar är vilddjur utan för att det är väldigt bra hjälp att hålla händerna på plats om man rider hästar som pullar hårt......

Hej där! Det var ett tag sedan, hur går det med pållarna? Här flyter det på bra nu, Nariaat har kommit igång efter vilan och 2-åringen är inriden. Va faktiskt uppe på Täby igår och tränade båda två, de hoppade ur boxarna varsin gång och fick galoppera sakta sakta ett varv runt banan, Nariaat va helt i extas! Han pullade ordentligt och Källse va ordentligt röd i ansiktet efter att fått hålla tillbaka honom hela varvet, 2-åringen skötte sig utmärkt, första gånge på banan, han har varit inne i startboxar i December och hoppade ur bra igår, inte så snabb men det kommer med tiden, han är ju bara en valp ännu. Att galoppera på banan gillade han, stackars PA trillade av när 2-åringen for iväg o ville galoppera, men det gick bra, skulle bara kolla underlaget sa han och red förbi skrattande.
Nu blir det några veckors vila för 2-åringen och mer fokus på araben, om några månader kommer löpen och då vill man ju vara med, tiden går fort när man har roligt.
Kramar :banana:

HEJ!
Jag har ju slutat på galoppen, jobbar som personlig assistent nu.
Men visst rider jag några turer i veckan åt Helanders bara för att hålla mig själv i trim. Sen har jag alla fölningar på svista och Anchoridge står för närvarande på angarn och vi väntar på att steeplechase banan ska bli ridbar :D .
Vad kul att det går bra med dina hästar, ser fram emot att se dom i sommar.
Du kan väl höra av dig när du kommer upp nästa gång så kanske vi kan ta en fika :banana:

anledningen till att dom tycker det är konstigt är väl för att dom inte kan förstå varför du inte kan ta ett 'vanligt' mantag istället för att ha halsringen

bara en tanke..

Ska självklart höra av mig när det är dags att åka upp nästa gång, 2-åringen ska vila några veckor nu men jag har planer på att åka upp med Nariaat om en månad, han gillar verkligen att springa på Täby och det sätter fram hans kondis på ett helt annat sätt när han får jobba där, hemma är det förbannat svårt att rida nu, spolad is på vägarna! Så det blir några resor nu framöver. I April hoppas jag kunna starta honom på Jägers, det ska förmodligen bli ett amatörlopp med araberna och Annika blir i så fall given ryttare, hon brukar rida honom när vi är i STHLM, sist fick hon slita ordentligt med att hålla tillbaka honom då han pullade som en idiot, han har nog saknat tävlingarna för han är otroligt laddad! Stora målet för honom i år är självklart Derbyt, längtar redan, men det är många månader dit än. :bump:

När jag jobbade på stuteri hade vi ALLTID halsring eller "fuskrem" som vi kallade den ;)
I början när vi precis lägger benet över ryggen och sitter upp på hästen så håller vi i den och i manen på hästen. Inte i tyglarna för om hästen skulle bli rädd kunde vi råka dra den i munnen = katastrof eftersom hästarna i princip får sadel och träns på sig för första gången när de är 3 år och ska ridas in.. Det kan ju också diskuteras.

Men tummen upp för halsringen! Jag har när jag rider barabacka på somrarna till och från hagen. Grimskaftet knutet men inte annars.. oftast inte iafl

verkar vara en vàldigt smart idé.....vad anvànder ni som halsring ? finns det nàgot speciellt att kòpa fòr detta eller tar man helt enkelt vad man hittar i stallet....?
Har en arabhingst som kan bli hiskeligt hetsig och bàde reser sig och har alla mòjliga exter fòr sig ibland nàr vi àr ute i skogen och rider...man vill ju inte gàrna tappa en hingst sà halsring kunde kanske vara nàgot att prova--

ja, halsring d e alltid bra! jag hade en travare innan som hade martingal, mest för att det var så bra att hugga tag i halsringen man har då, då han allt som oftast kastar sig iväg åt olika håll.... men nu rider jag hos mina grannar och deras hästar har inga hjälptyglar... och det är speciellt deras fullblodsto på 15 galna år som skyggar för allt och alla som det skulle vara användbart. vad är enklast att använda som halsring egentligen?

Jag brukar ha halsring i terrängen då min förbygel har inbyggd martingal och inte en sådan där bra ring. Den kan vara bra att ta tag i om man råkar komma i obalans eller något annat.

Jag köpte en vanlig martingal som jag tog av själva halsringen på, smal o lätt o få tag i känns inte för mycke i handen när man har tyglarna o hålla reda på oxå ;) !
Mvh,

håller med!!! lättast om den e smal =) å helst i läder!
har man dessutom en graman å hålla reda på så blir det jobbigt... får typ ha en assistent med sig när man rider ;)

pixiegnomen skrev:
Ett vanligt stigläder!!
jag tycker att ett stigläder är på tok för tjockt, det är mycket bättre med tex ringen från en martingal eller att helt enkelt köpa en riktig halsring!

Haha :D Jajjamen,men hur skulle d se ut me en assistent, kanske nå o satsa på ;) Heh, nej men ja håller me om att d skulle no kunna bli lite mye me både hals ring, tyglar o graman om man skulle fläska tag i ett stigläder, men d e ju som sakt en smaksak :) !Mvh,

Liknande trådar

H
Ekonomi & Juridik Har läst lite kring folks motiveringar och funderingar kring detta heta ämne just besiktning av en häst, oftast i samband med ev...
2 3
Svar
50
· Visningar
13 382
Senast: pulkaskurk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2024