Funderingar kring halsmuskler

M

-moa-

Satt och funderade på halsmuskler och utveckling och symptom på felutveckling etc.

Och framför allt för lösningar när det väl blivit fel.

Funderade speciellt kring övningar och lösningar för övermusklad och utdragen splenius muskel.
Det är ju inte alls ovanligt att den är felmusklad och liksom..utdragen nästan över och runt 3e vertebra i nacken i och med felridning (främst då rollkur liknande)
Sen finns det säkert andra sätt som hästar felmusklar sig så med men tror nog felridning är vanligast.
Det blir ju liksom som en bulle över vertebra där, och oftast inga muskler längre ner på halsen där det SKA vara musklat.

Men iallafall, jag funderade på övningar för att korrigera sådan felmuskling, förutom det mest uppenbara = jobba korrekt både på marken och ridning.

Men finns det några andra bra övningar eller saker man kan använda sig av måntro?
ET och liknande behandling är ju också givet.

Jag funderade på om bommar eller cavaletti eller tom hoppning kan hjälpa utöver det mer traditionella tränandet.
I och med att hästen då använder sig av en "bra" båge igenom kroppen tänker jag...den har ju inte nosen bakom lod när den hoppar liksom och det stärker ju ganska bra sålänge man inte kör för tidigt eller hårt såklart.

Några andra tips på muskel stärkande övningar för halsen på rätt ställen så att säga? Just när man verklgien behöver jobba bort befintliga felmusklingar och stärka dom som inte är där bra nog.

Sv: Funderingar kring halsmuskler

Tvärtom RK böri väl bra och cavaletti om hästen fås att sträcka halsen blri ju bra, beror ju på hur den jobbar över dem

Tvärtom RK blir väl bra, och cavaletti om hästen fås att sträcka halsen blri ju bra, beror ju på hur den jobbar över dem

Jo exakt haha det var ju bra beskrivning "tvärt om RK".

Tanken jag hade var ju att den just får sträcka halsen men ändå jobba bra bakifrån och frammåt sammanhängande och lite varierat från den mer vanliga markarbetet. eller nåt sånt haha.
Då är jag inte fel ute iallafall.

Både hästen och jag gillar att jobba vid hand o markarbete men variation är kul och dessutom finns det ju andra hästar som inte är min egen som jag kommer jobba med så det mer tricks man har i påsen så att säga det mer kan manju anpassa.

Jag föreslår det revolutionerande att ut och promenera i skog och mark över stock och sten ;)

Hästen lyfter på benen, sänker nacken för att lukta på saker och titta var den går, och så får man såklart LUKTA på skogen och NJUTA av naturen :)

Haha oh men i like it! I of. gör jag sånt men man kan alltid göra mer :) speciellt nu på sommaren.

Kanske inte riktigt vad du menar, men jag tycker mig se tydligt att mitt sto får större muskler på "fel" ställe på halsen nu när det är så mycket insekter som hon vevar runt huvudet för att bli av med...

Mja fast jag förstår vad du menar och det är ju en viktig poäng med, att felaktiga muskler kan ju komma från alla möjliga anlendingar (min häst får tex. vissa av dom från att stressa omkring i boxen o böjer då halsen i hörnen åt bara ett håll jämt. Dock har han lugnat ner sig så det är ju skönt men finns ädnå lite kvar där)

Dock har flygfäna satt stopp på promenader just nu, blinningar attackerar som galet och det är 35grader varmt ute så var ju inte så trevligt.

Ser fram emot att prova cavaletti skuttning sen när det är lite mer humant att jobba dom.

Jag tror inte felaktig ridning är vanligaste orsaken. EN av de vanligaste orsakerna kanske? :p
Dels kan ju olika pållar ha naturligt mer eller mindre lättare att sätta vissa muskler jämfört med andra. Dels spelar hovarna och sadeln stor roll upplever jag.
Det jag tycker man ska tänka på är att det är symptom. Vare sig det gäller ridning eller något utanför i hälsa/utrustning. Och att olika hästar har olika snabbt att ställa om. På vissa ryttare/tränare låter det som djurplågeri att rida sin häst om den trots ridningen har underhals, medans den där "randen" man kan se vid 2:a/3:e halskotan av att den inte kopplar med resten av halsen inte verkar spela någon roll. Alt. tvärtom. Om det ska bli någon hållbar förändring i muskulaturen (särskilt på häst som gått "fel" en längre tid) kan det ta ett halvår - ett par år. Även om man kan ha tur och det räcker med att ändra detaljer i ridningen för att få märkbar skillnad under ett ridpass.

Det jag menar är - skit i halsen. Notera, gå vidare. :)
Om man i ridningen hela tiden har som syfte att rida hästen bakifrån med "öppen" ganaschvinkel (nosen framme) och bra sökning så tänker jag att den riktigt fina halslinjen kommer när fysiken är redo för det.
Det jag hellre skulle kolla efter är andra symptom om det kan vara något utanför ridningen som behöver åtgärdas eller tas hänsyn till. Men det är ju i princip omöjligt att ta reda på bara utifrån halsmuskulaturen.

T ex så får min kuse mer underhals när jag inte rider än när jag rider. Efter ett dressyrpass är halsen/nacken oftast som finast. Har den vilat så kommer underhalsen som ett brev på posten, förr eller senare iaf. Gissningsvis en kombination av hur den naturligt håller huvudet (inte så hög halsansättning, ändå håller den gärna huvudet högt, lång rygg/kropp) och att den inte är 100% bekväm med framfötterna. Man kan se små små förändringar (till det bättre) i halsmuskulaturen bara av att den verkats ordentligt och ca en vecka efter det. Det säger ju egentligen inte så mycket om ridningen utan bl a att jag behöver hålla noga koll på hovarna, och att jag behöver anpassa ridningen till mentalitet och exteriör.

Senast ändrad:

För att sammanfatta vad jag tycker man kan göra i ridningen:
Öva på sökning, öva på att få igång "svinget" i ryggen, och ffa successivt gymnasticera och stärka, förbättra tekniken. Samtidigt som målet så tidigt som möjligt är att ha nosen framme/öppen ganaschvinkel och balansen bakifrån.
Inga genvägar! :)

Precis som alltid när det gäller muskler finns det ingen möjlighet att punkt träna enskilda muskler för att uppnå mirakulösa resultat.

rid/arbeta hästen med god ryggverksamhet och balans i en ärlig form, så kommer de rätta musklerna på plats, och de felsatta försvinner - även om det tar längre tid att rätta till felsatta muskler än att sätta muskler från scratch på en som inga har till att börja med.....

til alla:

Haha då är det som jag sa i början då, egentlgien kankse det inte finns några knep utöver bra grundridning. No surprise,...inte att jag alltså hade tänkt att skippa allt det vanliga normala bra i grunden, men funderade bara på om det fanns nåt utöver det, för att optimera så att säga...men finns nog inte direkt kankse.

tack för svaren!

Ps: totola: det var intressant och du har ju rätt, på vissa hästar är ju såkalrt muskulaturen som den är och utöver när man rider så ser den jämt ut på ett visst sätt oavsett vad man gör. Och ok, felaktig ridning kanske inte är den nummer ett anledningen, men det beror ju på vad för felmuskling det är också iof tror jag men det är ju inte så att jag dömer en häst (eller ryttare) pga hur muskulaturen är, jag vet (tyvärr) mycket väl hur det är när hästen kanske ser ut på ett visst sätt även om man gör nåt annat (tex, hull, muskler etc. bla bla)

Senast ändrad av en moderator:

Haha, det är nog lätt hänt! :p Att bedöma andra ekipage utifrån muskulaturen.
Själv kan jag mest bli frustrerad över att se ekipage som försöker och försöker i ridningen men aldrig får till det där sista lilla, när man själv tycker att "duh", det är ju inte konstigt med tanke på hur den rör sig! (om det är något riktigt uppenbart som man själv tycker bör kollas upp alltså, för att inte ta typ 20 gånger så lång tid i onödan att försöka få till i ridningen och inte skapa onödigt obehag/frustration).

Liknande trådar

Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 260
C
Ridning Jag tycker mig se, väldigt många sidospår i alla diskussioner. I vissa dryftas ridningen enligt de gamla ridmästarna. Är det...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 173
Senast: Sonila
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar