Funderingar kring halmbädd!

Enya

Trådstartare
Jag har bädd till två av mina tre hästar. Den stora har inte det, bara de två små. Min bädd är fräcsh och luktar faktiskt inte alls. Jag har en bekant som också har bädd och hon tar inte bort tollarna hästen lägger utan hon jämnar bara till om det behövs och strör sedan. Hennes bädd är lika fräsch som min, men kan man göra så?
Hur länge kan man ha en bädd? Hur hög kommer en bädd att blir? Hur hög är acceptabelt?

Sv: Funderingar kring halmbädd!

När jag börjar lägga bädd så mockar jag inte på ca 2 veckor eller mer...bara ströar över och jämnar till...På så vis bränner bädden i hop och det blir en kompakt kaka underst. När väl kakan blivit så tar jag bort bollarna, men inte speciellt nog...Bara jag ströar med jämna mellanrum så blir det hur bra som helst. Ang höjden..ja, det får ju du själv avgöra vad du anser som lämpligt.

Att man lämnar skit kvar i början kan jag förstå, men att aldrig ta bort skiten så länge man har bädd??
Jag vet inte vad som är lämpligt i höjdväg =). Det är svårt att veta alltid. Hur länge har ni bädd då? Min bekant tarin hästarna från betet i oktober och släpper ut i junio och har samma bädd hela tiden. Blir inte det högt?!

Jag har också bädd från hösten till sommaren. Blir den för hög så skalar jag av det översta lagret bara...men akta så man inte gräver för djupt. Ja, säg det vad hon har för bädd...men uppenbarligen verkar det ju fungera då den är fräsh säger du...fast skiten ska ju bort...Har faqktiskt aldrig hört någon som aldrig mockar när dom har bädd :confused: . Hon kanske är lat ??

Ja, det kanske hon är. Det jag har sett av hennes bäddar så fungerar de lika bra som mina. Fast jag är rädd att mina ska bli för höga och mockar ut allt en gång i månaden. =)
Anledningen till att jag frågade om höjden är för att hon har en bädd som är väldigt hög. Hennes ponny får hoppa upp på den, kanske en halvmeter. Fast det är den enda som är så hög och hon säger bara att hon ( hästen) klarar det. Rätt eller fel att ha det så? Jag vill inte ha mina bäddar så höga i alla fall. Ska mocka ut allt nu till helgen....ca en månad efter den blev till. Då kanske jag kan vänta med det ett tag till.? Hur ser det ut i lagen angående bädd?

Varför mockar du ut hela bädden då tar det ju minst 1-2 veckor innan den satt sig igen.

Jag mockar ut skitarna varje dag och när det blir för mycket eller för skitigt på toppen så tar jag ut det översta. Brukar ha bädd fram till sommaren.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 714
Senast: fixi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 231
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 603
Senast: Fibusen
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
5 010
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bästa hagbootsen?