*knapp*
Lite oförhappandes lutar det starkt åt att det blir betäckning på mitt sto e. Bugatti Hilltop - Nebraska.
Jag tänkte mig att jag ville ha De Niro-blod på henne och tittade på Dalwhinnie pga hans goda temperament.
Stoet är korrekt i benen men nystar något bak. Bra exteriör och bra gångarter med + på skritt.
Om jag väljer ovanstående hingst blir det Rubenstein x 2 i fjärde led och jag brukar vanligtvis undvika sånt men känner att det ju är lite längre bak i stamtavlan än ren linjeavel.
Vad tycker ni?
Och är Dalwhinnies sjua på ben (bruten tåaxel vf)något att bry sig om?
Kanske någon som har andra hingsttips?
Har även tittat på De Noir men är lite 'rädd' för så mycket fullblod.
Stoet är skarpt i psyket så jag vill inte ha någon 'yrhätta' till avkomma.
Jag vill inte ha en för stor hingst, ingen fux och en med bra skalle.
Bruten tåvinkel är kommenterat pga. att Dalle har en lindrig bockhov fram. Det har inte kunnat bevisas någon ärftlighet på bockhovar, så det är inget man behöver lägga stor vikt vid. De var bara helt enkelt tvugns att kommentera det på exteriörbeskrivningen då det är en avvikelse.
Ang. Rubinstein I i fjärde led på båda sidorna - nej det är inte så mycket. Jag tror inavelsgraden hamnar kring 1% då vilket är väldigt lite. Däremot kommer det nog påverkade lite typmässigt, R-hästar brukar ju ha lite längre linjer, vara kvadratiska i typen och vara elastiska.
En till hingst med Donnerhall-blod, denna dock fri från R-blod, är Fürstenball. Han kanske är lite större än du önskar, men passar in på beskrivningen i övrigt. Förvärvar sig väldigt bra och har ett 10-tal godkända söner redan.
De Noir ger (mig veterligen) väldigt bra temperament till sina avkommor. Fullblodet i honom bidrar med lätthet och bra inlärningsförmåga och D-blodet bidrar med typ och ridbarhet. Absolut ingen hingst jag skulle välja bort pga. osäkerhet på temperamentet.
I övrigt finns det ungefär bara Bocelli tillgänglig som har D-blod utan R-blod alltför nära. Bra förvärvning men typmässigt lite "äldre".
Dionysos har inte löst licens i år eller förra året och tävlas aktivt så semin från honom kan man nog endast få om det finns fryst någonstans och då med ett-sto licens.
Sir Donnerhall finns även. En av Sveriges bästa förvärvare just nu inom dressyr. Inte billig men lämnar normalstort, bra och stabilt temperament och mycket bra gång.