Funderingar ang. Hackamore

A

Angely

Jag har ett snart 14-årigt sto som har mycket bestämda åsikter kring saker och ting.

Hon kan bli väldigt tung i handen och liksom "biter sig fast". Rider just nu dressyr på ett waterfordbett samt hoppar på det för det mesta. Rider ut på ett pessoa.

Nu till mina funderingar. Jag har tänkt att testa och köpa ett hackamore till henne. Min lillhäst har också kunnat bli lite väl stark och "seg" ibland, fick på sig ett hackamore och trivdes enormt bra med det! Kan det vara någon idé att köpa ett till henne också, eller är det slöseri med pengar?

Kan det vara en idé att skifta mellan hackamore och bett emellanåt, mest för omväxlingens skull?

Tacksam för svar!

P.S. Ni som rider på hackamore, berätta gärna varför ni gör det och hur era hästar fungerar på det!

Sv: Funderingar ang. Hackamore

Jag tror det kan vara jättebra! Jag har själv en häst som är väldigt stark och gärna tar bettet mellan tänderna i hoppningen. Satte på henne ett hackamore och helt plötsligt gick hon kanon! Så nu hoppas hon på hackamore och annars rids hon på rakt gummibett.

tycker absolut du ska testa på din dam. MEn kan du inte låna ett av nån så att du slipper lägga pengar på ett ifall det inte skulle funka?

Det kan jag ju förstås göra!
Vad ska man köpa för typ av hackamore då? Vill ju såklart ha ett snällt, ingen värstingversion. Såg att Hööks hade ett för 300:-, kan det vara något?

vi har samma problem med vårt b-ponny sto. hon biter tag i bettet och bara springer i hoppningen. vi ska köpa ett hackamore.

Ja, det känns kanske som om det vore ett bättre alternativ till att betsla upp.

tycker också att du ska låna ett för att prova! det finns i stort sett två versioner av hackamore. ett med kortare skänklar som kallas ponnyhackamore (det är det man får tävla ponny på) och sen ett med lite längre skänklar.

jag har det med lite längre skänklar (det du kallar värstingversionen), som jag använder rätt sällan nu för tiden. köpte först på hööks, men det var alldeles för smalt! fastän det var RH-storlek (fanns bara en storlek, men den borde passa RH eftersom det bara är dessa som får tävla på det.) min häst har oftast 13,5, ibland 12,5 cm på bett så det borde ha passat tycker man ju. hittade istället ett i mantorp, kostade ca 250 kr då. det gillar jag verkligen!

Men ett "ponnyhackamore" är relativt milt då?

Hej! det låter bra, har du kollat tänderna på din häst? det vorde bra så ser du ifall det är ngt fel i munnen på henne. Ja det är jättebra att skifta mellan hackamore och bett!

Japp, de kollades senast i September, så hon är fit for fight där. Jo men jag tror det kan vara bra att låta munnen "vila" emellanåt som sagt :P

ja, jag skulle säga att ponnyhackamore är relativt milt. med reservation för vilken hand som håller i tygeln såklart.

ja, jag skulle säga att ponnyhackamore är relativt milt. med reservation för vilken hand som håller i tygeln såklart.

jag håller helt med. Ett tips är även att inte använda hackamoret för ofta då vissa hästar "stänger av" när de har vant sig. Ett ponnyhack är det "snällaste" jag vet.

Ponnyhack, de med kortare skänklar är milda med läderrem under som käkrem.. Jag har kedja på mitt sto, har provat med läderrem, ludd över kedja men nej, hon hatade det. Så det fick bli kedja. I början upplevdes det skarpt men nu har jag lärt mig rida henne så det funkar. Det finns alltså alternativ du kan prova med ett hackamore.

Jag hoppar alltid på hackamore, växlar på markarbete med bommar/småhinder och alltid bett när jag rider på marken. Ibland är jag så lat att jag tar hackamore, för hon är enklare på det då hon hatar bett :p

Det låter kanon! Då blir det till att testa ett och sen köpa ett eget om det funkar! :)

Ett köptips är Källquists! Det är med läder-nosdel, och läderband under käken. Är ett ponnyhack.

Ser typ exakt ut som Sprengers, fast det kostar typ 198 kr eller något sånt...

Helt enkelt en bra och billig kvalitetsvariant!

Diana

På en föreläsning om tänder och betsling av en hästtandläkare/veterinär så sa hon att om hästen kommer åt att ta tag i bettet på det vis du beskriver så har man ett för långt bett i munnen på hästen. Har du testat ett kortare bett alt. ett rakt?

Hästar kan också bli hårda i mun om man alltid rider på för skarpa bett, och ett waterford är VERKLIGEN inte snällt mot vare sig laner eller mungipor. Ett pessoa är ju inte så lyckat det heller då det trycker upp bettet i gommen.

Hästen värjer sig helt enkelt.

Om du har ett för långt bett och du ändå tycker det ser ut att sitta bra, kanske du spänt det för högt upp. Testa släppa ner det något hål, eller så. Det ska inte bli en enda rynka i mungipan!

Jag tycker det låter som en bra idé att låta hästen vila från bett i form av att rida på hackamore eller ännu hellre sidepull. Med ett sidepull klämmer du inte ihop käkhalvorna som du gör med ett hackamore.

LYCKA TILL! :bump:

Senast ändrad av en moderator:

Okej, det låter bra!

Ja, någon jättedyr Sprengervariant tänker jag inte köpa mig, någon måtta får det vara! :p

Mja, för långt är det inte, och har inte det för högt upp heller, någon liten rynka på sin höjd.

På waterfordet biter hon inte alls fast på samma sätt, så det har fungerat bra, mycket bättre än tränsbettet iallfall, även om det naturligtvis är målet att rida på det så småningom! Men ett litet steg i taget...

Sidepull funderade jag på också, men kom fram till att det vore att utmana ödet lite. Den här lilla damen får för sig en väldans massa saker emellanåt, och då vill jag ha något lite mer "säkrare" att ta till, både för min och hennes skull.

Men ska testa hackamore på henne någon gång kommande vecka, ska bli spännande att se hur det fungerar! :bump: Återkommer med rapport.

Liknande trådar

Träning Lite nattliga funderingar sådär....Visste inte var jag skulle lägga tråden, moderatorn får gärna flytta! Nu har jag ridit så gott som...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 842
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
38 054
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar