Funderingar ang fölens avmaskningar.

gylle

Trådstartare
Sitter här och klurar på avmaskningsbiten på fölisarna. Den stora fölisen (nu snart 6 mån) är avmaskad vid 8 och 16 veckor som rekommenderat. De kommer att avmaskas senare i höst för styngflugor (samtliga hästar inkl föl haft ägg på sig i år), men med tanke på den värme som råder här så verkar det ju bli en sen avmaskning. Imorgon är det 8 veckor sedan förra avmaskningen för henne, bör man ge henne ytterligare en iom att det säkert kommer dröja in i november för styngflugeavmaskningen. Eller man skall avvakta tills dess (den lilla ligger på sin 16 veckors den 3 november, hur gör jag om inte styngfluge skrällena har gett upp ännu då (hade ju tänkt kombinera denna avmaskning med det) ?
Den stora fölis indikerade spolmask innan förra avmaskningen (lite hosta som försvann direkt efter avmaskning) påverkar detta valet för att ge henne en extra nu ?

Sv: Funderingar ang fölens avmaskningar.

Gylle: Jag skulle absolut rekommendera dig att göra träckprov på fölisarna nu. Du funderar så mycket, det är lättare för dig att få svart på vitt hur det verkligen står till med dina fölisar! Då vet du också om det är nån brådska med att avmaska nu, eller om du kan vänta lite.

Håller med Mask-Maddick. Ta ett träckprov med odling. Det finns många medel som tar styngflugan men om spolmasken är ytterligare ett problem så kan ett annat medel vara bättre.. Bäst att kolla innan du avmaskar tycker jag.

Vad tar spolmask?

Pyrantel. Axilur. Rintal. Ivermectiner finns det ökande resistens på, så det är inte att föredra om man har spolmaskproblem och inte använder sig av kontroller med träckprov för att kolla om det var verksamt.

Ah tusen tack! :)

Jag gjorde träckprov innan betessläppet på min unghingst född januari -05 och den visade på att han hade förekomst av strongylider. Avmaskade då med rekommenderat medel. Funderade på om det skulle vara nödvändigt att ta träckprov nu på honom eller om jag skall ge honom och de andra ivomec då jag sett styngfluge ägg på vissa hästar i hagen?

(har eget stall så det är så att säga jag som bestämmer vad som ska maskas med, men vissa hästägare vill inte ta träckprov igen och tycker det räcker att ta det till våren igen, och avmaska med ivomec nu) Vad skulle ni gjort? Ta prov bara på honom?

Strongylider är blodmaskar. Spolmaskar heter Ascaris.

Förekomst? Fick du inget EPG?

Nej fick inget sånt, stod bara förekomst av strongylider - och sedan en rekommendation vad han skulle ha.

Ascaris fanns inte med. Tycker du jag skall ta ett nytt träckprov nu eller avmaska med ivomec? Han är maskad regelbundet i somras med banminth

:bow: tack för svaren!

Inga styngflugeägg? Om inte så håll dig till Banminth (eller byt till Fyrantel, samma sak fast billigare).

Träckprov nästa vår, och välj ett labb som ger dig EPG.

Hej tusen tack för svaren!

Jo jag har ju tyvärr sett styngflugeägg på några hästar, inte många men kanske 5-15 ägg på ca 5 av 12 hästar...

Kanske bättre att ta ivomecen då? Eller ska jag ändå ta banminth och kolla masken i vår? :)

Tack för att du står ut med mina dumma frågor ;) :bow:

Just ja, jag skickade til SVA i uppsala, vart skall jag skicka för att få EPG?

:)

Grejjen är att du valde kvalitativt prov...hade du valt kvantitativt prov hade du fått det i EPG. Kvalitativt prov visar bara förekomst, inte hur mycket det är.

Det måste man säga till, åtminstone hos SVA.

Jag skulle ta Ivomec (eller billigare alternativ som Bimectin eller liknande). De som haft ägg ska ju ha det medlet, och övriga ska ju följa med samma medel.

Som Mynta2 sa så ska du välja kvantitativt prov för att få EPG. Eller så skickar du till Vidilab och får snabbare svar och EPG automatiskt. Billigare är det också.

Tusen tack till er båda!

Tja, jag skickade in lite bollar, fick svar två (!) dagar senare - var rätt imponerad över att det gick så fort. Vad bra då vet jag vad jag ska göra till nästa gång. Tack för att ni sa det, nu har jag lärt mig nått nytt - bättre sent än aldrig ;)

Liknande trådar

Katthälsa Hejsan! Jag tog över en katt som var dräktig och allt så som förlossning osv har gått bra och jag trodde allt var frid och fröjd. Det...
Svar
4
· Visningar
2 191
Senast: Mia_R
·
Övr. Hund Negativa kommentarer om vårt hundval undanbedes vänligt men bestämt. Jag är ute efter generella råd utifrån rådande omständigheter och...
Svar
16
· Visningar
2 456
Senast: Jenka
·
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 609
· Visningar
164 220
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 783
Senast: Luleå
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar