• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare Divine
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 938
D

Divine

Nu har jag funderat på en sak.. En okastrerad hankatt kissar ju inne, men hur gör kattuppfödare då? :confused:

Sv: fundering

Alla hannar kissar inte inne - inte min...
Men om du går hem till en kattuppfödare så märker du ganska snart om dom har en "väggsprutare"....
Tror dom flesta inte gör så mycket åt saken... torkar upp å vädrar typ...

Än så länge gör inte min nåt dumt heller :D

Han kissar tillbaka naturligtvis...

Nej jag vet iten...:D

Ofta har man inte ens en avelshane fertil länge, eftersom det är jobbigt för katten. Har man en katt som strilar mycket kan det hjälpa med Feliway eller att ge katten p-spruta. De flesta som har katter som strilar har dem inte lösa i hela huset jämt, inte så himla kul att få sängen nerpissad tex... Man kan ha hanen i en anpassad del av huset och ha "blöjor" på när han är bland känsliga möbler. Men som sagt, det är inte lätt att hålla hane av en ras med stark drift, så de flesta uppfödare har ju fakiskt inte egna hanar...

Uppfödaren som jag fick min katt ifrån hade ett eget "hus" mer inhägnad uteplats åt hankatten. Det var en redskapsbod som de inrett i princip. Han har normalt sällskap av en kastrerad hona, utom när de ska para honom.

De uppfödare jag känner som har strilande hanar har dem bara fertila under en väldigt begränsad tid. Hanarna går inne med de andra katterna (givetvis INTE med fertila honor de inte skall para), en del lugnar ner sig om de får p-piller, en del sätter tikskydd på hanen och har honom i ett rum över natten (med sällskap) då de inte kan ha honom under uppsikt. Det städas ganska ofta och det vädras. När hanen har parat sina honor klipper man bollarna.

Jag vet dock om många uppfödare vars hanar öht inte strilar, inte ens när de går tillsammans med andra fertila hanar. Jag vet också om uppfödare som sätter ut sina avelshanar på foder hos personer som bara har kastrater hemma just för att minimera risken för att hanarna skall börja strila och så att man kan hålla hanen fertil under en längre period.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag behöver tips! Vi har tre katter, 2 småtjocka honkatter och en tunn hankatt. Honkatterna får sin mat fördelad på måltider medans...
Svar
7
· Visningar
462
Senast: Lejd
·
Katthälsa Min älskade, älskade katt har blivit illa biten av grannens j*vla okastrerade hankatt och ligger nu hemma med drän i frambenet/bringan... 2
Svar
22
· Visningar
1 665
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
1 086
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Då bägge katterna bara vill dricka ur kranen och jag är less på starta och stänga av kranarna hemma så funderar jag på fontän. Funkar de...
Svar
5
· Visningar
415
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka